• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

درمان سردرد با دستگاه سفالی و کاهش حمله های میگرنی

درمان سردرد با دستگاه

میگرن یکی ار شایع‌ترین انواع سردرد است که می‌تواند به شدت ناتوان‌کننده باشد. حمله های میگرنی معمولا بین یک تا چند روز طول می‌کشد و زندگی طبیعی فرد را مختل می‌کند. در مقالات قبلی در مورد بوتاکس میگرن صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی یک روش مناسب جهت درمان قطعی میگرن بپردازیم. روش درمان سردرد با دستگاه سفالی هیچ عارضه‌ای ندارد و می‌تواند تعداد دفعات تکرار سردرد را کاهش دهد.

میگرن چیست؟

میگرن یکی از علل بسیار شایع و شاید شایع‌ترین علت سردرد مکرر است. بیماری میگرن در زنان شایع‌تر است. در اکثر مبتلایان به میگرن سابقه خانوادگی ابتلا به سردرد وجود دارد. سردردهای میگرنی معمولا در سن بلوغ شروع می شود و در سن بالای ۵۰ سال از بین می‌روند.

سردرد میگرنی غالبا یکطرفه و ضربان‌دار است و چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. دردهای میگرنی گاهی با حالت تهوع و استفراغ همراه است. اکثر افراد مبتلا به میگرن در زمان حمله سردرد دچار ترس از نور و صدا می‌شوند و تمایل دارند که در یک اتاق ساکت و تاریک استراحت کنند.

در این حالت روشن کردن چراغ یا ایجاد صدای ناگهانی می‌تواند باعث بدترشدن سردرد شود. تغییرات هورمونی نیز روی میگرن موثر است. عواملی مثل قاعدگی، بارداری و قرص‌های هورمونی، جلوگیری از بارداری معمولا باعث بدتر شدن میگرن می‌شود.

عوامل ایجاد سردرد میگرنی را بشناسید؟

عواملی مثل گرسنگی، کم‌خوابی، خستگی، استرس‌های روحی، ورزش‌های سنگین، غذاهای خاص (قهوه، شکلات، پنیر مانده، آجیل و مشروبات الکلی) و بوهای خاص (مثلا بوی سیگار یا عطر) می‌تواند باعث شروع حمله میگرن شود.

یک نکته جالب در مورد استرس آن است که نه فقط وجود استرس بلکه رفع شدن ناگهانی استرس نیز می تواند از جمله عوامل بروز سردرد میگرنی باشد. مثلا خیلی از افراد مبتلا به میگرن پس از پایان امتحاناتشان دچار سردرد می‌شوند.

دستگاه سردرد سفالی
دستگاه سردرد سفالی

علت اصلی ایجاد میگرن تنگ شدن گذرای عروق مغزی است که با باز شدن جبرانی بیش از حد عروق دنبال می‌شود. در مرحله انقباض عروق مغزی علائم چشمی میگرن بروز می‌کند و در مرحله گشاد شدن عروق سردرد ضربان‌دار ایجاد می‌شود.

راهکار درمان قطعی میگرن از طریق تحریک اعصاب محیطی

میگرن یکی از شایع‌ترین سردردهای اولیه است و بر اساس داده‌های اپدمیولوژیک اخیر یکی از ناتوان کننده‌ترین بیماری‌ها در کل دنیا می‌باشد. تاکنون داروهای درمان و پیشگیری ضد میگرن، اثرات ناکافی داشته و بسیاری از آن‌ها همراه با عوارض جانبی سنگین می‌باشند. به همین دلیل بسیاری از مبتلایان به میگرن، از استفاده این داروها اجتناب می‌کنند.

باتوجه به مطالب عنوان شده، همواره پزشکان بیماران و مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا، به دنبال درمان‌هایی با اثر بخشی مناسب و عوارض جانبی کمتر بوده‌اند. در این میان درمان میگرن از طریق تحریک اعصاب محیطی (PNS)، اثرات امیدوارکننده‌ای در پیشگیری میگرن های دوره‌ای و مزمن نشان داده است.

در گذشته PNS اثر خود را از طریق تحریک الکتریکی شاخه‌های اعصاب محیطی زیر پوست، به وسیله ابزارهای کاشتنی اعمال می‌کرد. اما با تکنولوژی جدید سفالی PNS اثر خود را از طریق الکترودهایی که بر روی پوست قرار می‌گیرند و به یک منبع تحریک عصبی خارجی متصل هستند، اعمال می‌کند که این کار توسط دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب تهران صورت می‌گیرد.

تحریک اعصاب محیطی (PNS) از طریق پوست امتیاز غیر تهاجمی بودن را دارد و بدین ترتیب حتی برای کسانی که از میگرن های دوره‌ای با شدت کمتر رنج می‌برند، مناسب می‌باشد.

معرفی دستگاه سفالی درمان میگرن

سفالی تکنولوژی (Cefaly Technology) یک شرکت تحقیق و توسعه در زمینه ساخت و نوآوری دستگاه‌ها و وسایل الکتریکی و بیوالکتریکی برای مصارف پزشکی است.

این دستگاه برای تحریک اعصاب سه قلو تولید شده است. تحریک اعصاب جمجمه‌ای به صورت غیرتهاجمی یا تحریک اعصاب از طریق پوست (TNS) در سر به این دلیل که معمولا برای بیماران دشوار بوده و همراه با درد است، همواره یک چالش تکنیکی است.

درمان سردرد با دستگاه
درمان سردرد با دستگاه

کمپانی سفالی تکنولوژی به لطف مهندسی الکترونیک بسیار پیچیده و در عین حال کوچک شده، قادر به ایجاد ایمپالس‌های الکتریکی بسیار دقیقی شده است که می‌تواند در اعصاب آغاز کننده پتانسیل عمل با اثرات تحریکی کم بر روی جمجمه (Periosteum) باشد و بنابراین، بیمار به راحتی آن را تحمل نموده و دردی احساس نمی‌کند.

دستگاه سفال تکنولوژی همچنین قادر به ثبت پتانسیل‌های عمل عضلات صورت به طور بسیار دقیق شده است. این تکنولوژی الکترونیک به اندازه‌ای پیشرفته است که حتی می‌تواند پتانسیل عمل یک پلک زدن را اندازه‌گیری کند.

سفالی اولین دستگاه الکتریکی تحریک اعصاب از طریق پوست می‌باشد که اختصاصا به منظور استفاده پیشگیرانه قبل از شروع سردردهای میگرنی مورد استفاده واقع می‌شود.

تحریک این اعصاب باعث افزایش تولید اندورفین می‌شود که در نتیجه آستانه درد در فرد بالا می‌رود و باعث مسدود شدن ورود بخشی از درد به سیستم عصبی می‌شود. همچنین سفالی اولین دستگاه از نوع خود می‌باشد که موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به منظور پیشگیری و درمان سردرد با دستگاه بدون تقریبا هیچ عارضه‌ای و بهبود قابل‌توجه در دفعات تکرار و شدت سردردها می‌باشد.

درمان سردرد با دستگاه

درمان سردرد و میگرن با دستگاه سفالی شامل نکات زیر است:

  • پاک کردن و چربی زدایی پوست
  • باز کردن الکترود
  • نحوه قرار گیری الکترود
  • نحوه قرارگیری دستگاه الکترود بر روی الکترود
درمان سردرد با دستگاه
درمان سردرد با دستگاه

پاک کردن و چربی زدایی پوست

قبل از اتصال الکترودها، پیشانی و به خصوص ناحیه بین دو ابروها (محل نصب الکترود) باید به وسیله آب و صابون و یا با استفاده از یکی از دستمال‌های تمیز و چربی‌زدایی شود.

باز کردن الکترود

با استفاده از دو لبه الکترود، آن را از بسته‌بندی خود خارج نمایید.

نحوه قرار گیری الکترود

بدین منظور از آینه استفاده نمائید. لبه تحتانی الکترود باید دقیقا با خط نقطه چین افقی نشان داده شده در شکل مماس باشد. چندین بار انگشتان خود را روی الکترود فشار دهید تا از اتصال محکم آن به پیشانی اطمینان حاصل نمائید. اثرگذاری درمان به کیفیت تماس بین الکترود و پوست بستگی دارد.

نحوه قرارگیری دستگاه الکترود بر روی الکترود

با دقت به وسیله دو طرف دستگاه، آن را بردارید. جلوی آینه، دستگاه را مانند عینک روی صورت خود بگذارید. قسمت اصلی دستگاه را بالا برده و سپس آن را به گونه‌ای پایین بیاورید که پین پلاستیکی مرکز الکترود با فضای خالی قسمت مرکز الکترود با فضای خالی قسمت مرکزی دستگاه قفل شوند.

شروع و تنظیم برنامه با استفاده از کلید اصلی قادر به شروع دوره و انتخاب برنامه مناسب هستید. روشن بودن چراغ بیانگر روشن بودن دستگاه و کارکرد مناسب آن می باشد. برنامه‌های دستکاه شامل موارد زیر است:

برنامه اول دستگاه سفالی برای درمان سردرد

پس از اطمینان از روشن بودن دستگاه،ربا یکبار فشار دادن کلید،ربرنامه اول آغاز شده و صدای یک تک بیپ را خواهید شنید. برنامه اول جهت درمان حمله‌های میگرن و سردردهای تنشی طراحی شده است.

برنامه دوم دستگاه سفالی برای درمان سردرد

با دوبار پشت سرهم فشار دادن کلید و پس از شنیدن صدای دو بیپ متوالی، برنامه دوم انتخاب و آغاز می گردد. برنامه دوم برای استفاده جهت پیشگیری از میگرن و سردرد های تنشی طراحی شده است.

برنامه سوم دستگاه سفالی برای درمان سردرد

با سه بار پشت سر هم فشار دادن کلید و پس از شنیدن صدای سه بیپ متوالی، برنامه سوم انتخاب و آغاز می‌گردد. برنامه سوم از دو برنامه قبلی سبکتر است. جهت عادت کردن به دستگاه و تمدد اعصاب می توان از این برنامه استفاده کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.3 / 5. 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *