• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

علت سردرد عصبی چیست؟ [درمان فوری] انواع سردردهای عصبی

سردرد عصبی و تنشی

سردرد عصبی یکی از انواع سردردهایی است که ممکن از در طول زندگی با آن مواجه شوید. علائم سردردهای عصبی شامل خستگی و درد مداوم در سر است. انواع سردرد و میگرن می‌تواند نشانه مشکلی جدی باشد و باید با بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران برای درمان آن مشورت کنید. در ادامه مقاله درباره انواع، علت و راههای درمان سردرد عصبی و تنشی صحبت می‌کنیم.

سردرد عصبی و تنشی
سردرد عصبی و تنشی
آنچه می‌خوانید

سردرد عصبی و تنشی چیست؟

سردرد عصبی و تنشی معمولا یک درد پراکنده‌ خفیف تا متوسط در سر است که معمولا با احساس پیچیده شدن یک نوار محکم به دور سر همراه است. سردرد عصبی رایج‌ترین نوع سردرد است و با این وجود علت آن هنوز کاملا مشخص نیست.

از آنجا‌که سردردهای تنشی بسیار رایج هستند، علائم و تاثیر آنها روی بهره‌وری شغلی و کیفیت کلی زندگی قابل‌توجه است، مخصوصا اگر این سردردها مزمن باشند.

ثاثیر سردردهای عصبی مکرر بر زندگی

سردرد مکرر باعث می‌شود نتوانید روی فعالیت‌هایتان تمرکز کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید به‌خاطر سردرد عصبی به محل کار نرفته و در خانه بمانید، یا اگر به محل کار می‌روید، توان کاری شما پایین باشد.

روش‌های متفاوتی برای درمان سردردهای عصبی وجود دارد و مدیریت آن معمولا مستلزم برقراری تعادل بین پرورش عادات سالم و یافتن درمان‌های غیردارویی است.

ورزش منظم، استفاده از روش‌هایی همچون آموزش بیوفیدبک و آرامش درمانی به کاهش استرس و سردرد عصبی کمک می‌کنند.

سردرد عصبی و تنشی
سردرد عصبی و تنشی

در چه صورت برای درمان سردرد عصبی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورت بروز علائم زیر باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب جهت درمان سردردهای عصبی و تنشی مراجعه کنید:

  • اگر سردردهای مکرر زندگی شما را مختل کرده یا مجبورید بیش از دوبار در هفته برای تسکین درد دارو بخورید.
  • گر سابقه سردردهای عصبی طولانی‌مدت دارید و اکنون حالت سردردها متفاوت شده و احساس تفاوت ناگهانی دارید.

گاهی سردرد عصبی نشان‌دهنده یکی از مشکلات پزشکی جدی مانند تومور مغزی یا پارگی یکی از رگ‌های خونی کوچک مغز (اتساع عروقی) هستند.

کاهش استرس و درمان سردردهای عصبی

با روش‌های زیر می‌توانید ضمن کاهش استرس، سردردهای عصبی و استرسی خود را درمان کنید:

  • ورزش منظم
  • استفاده از روش‌هایی همچون آموزش بیوفیدبک
  • آرامش درمانی

انواع سردردهای عصبی و تنشی

سردردهای عصبی و تنشی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. سردردهای ناگهانی 
  2. سردردهای مزمن

سردردهای تنشی اپیزودیک

سردردهای تنشی اپیزودیک (غیر مکرر) بین ۳۰ دقیقه تا یک هفته دوام خواهند داشت. این نوع از سردرد کمتر از ۱۵ روز در یک ماه و حداقل به مدت سه ماه اتفاق می‌افتند.

سردردهای تنشی اپیزودیک ممکن است به سردرد مزمن تبدیل شوند.

سردردهای تنشی مزمن

سردردهای تنشی مزمن چند ساعت طول کشیده و ممکن است ادامه‌دار باشند. اگر این سردرد به مدت ۱۵ روز یا بیشتر در یک ماه و حداقل برای سه ماه ایجاد شود، سردرد مزمن نامیده می‌شود.

علت سردرد عصبی و استرسی طولانی مدت چیست؟

علت سردرد عصبی و استرسی شناخته شده نیست. درگذشته متخصصان معتقد بودند که سردرد عصبی و تنشی از انقباض عضلات صورت، گردن و سر و در اثر احساسات، تنش‌ها و استرس‌های شدید ایجاد می‌شود.

اما تحقیقات نشان داده‌اند که انقباض عضلات علت این نوع سردرد نیست. رایج‌ترین نظریه موجود، از وجود حساسیت زیاد نسبت به درد در افراد مبتلا به سردرد عصبی حمایت می‌کند.

افزایش حساسیت عضلات که یکی از علائم رایج سردرد عصبی و تنشی است، ممکن است در اثر حساسیت سیستم درد به وجود آید. استرس رایج‌ترین محرک ایجاد سردرد تنشی است.

علت سردرد عصبی و تنشی
علت سردرد عصبی و تنشی

علائم رایج سردرد عصبی و تنشی

نشانه‌ها و علائم سردرد عصبی و تنشی عبارت‌اند از:

  1. خستگی، درد مداوم در سر
  2. احساس سفتی یا فشار در پیشانی یا در طرفین پشت سر
  3. حساسیت روی سر، گردن و عضلات شانه

تفاوت سردرد عصبی با میگرن و تشخیص آن

تشخیص سردرد عصبی از میگرن کار سختی است. به‌علاوه اگر بیمار دارای سردردهای تنشی اپیزودیک و تکرارشونده باشد، فرد به میگرن نیز مبتلا است. بر خلاف برخی از انواع میگرن، سردردهای تنشی معمولا ربطی به اختلال بینایی، تهوع و استفراغ ندارند.

اگرچه معمولا فعالیت فیزیکی درد میگرن را افزایش می‌دهد، اما درد ناشی از سردرد تنشی را تشدید نمی‌کند. افزایش حساسیت به نور یا صدا ممکن است در سردردهای تنشی نیز وجود داشته باشد اما از علائم رایج سردرد تنشی نیستند.

چه زمانی فرد به کمک اورژانسی نیاز دارد؟

اگر بیمار هرکدام از نشانه‌ها و علائم زیر را داشت، به کمک اورژانسی نیاز خواهد داشت:

  • سردرد شدید و ناگهانی
  • سردرد همراه با تب، خشکی گردن، گیجی، تشنج، دوبینی، ضعف، بی‌حسی یا اختلال گفتاری
  • سردرد پس از واردشدن ضربه به سر، مخصوصا اگر سردرد تشدید شود

تشخیص سردرد عصبی و تنشی توسط پزشک

اگر فرد سردرد مزمن یا عودکننده داشت، پزشک معاینات فیزیکی و عصبی روی او انجام داده و سعی می‌کند با استفاده از این روش‌ها، علت سردرد را تشخیص دهد.

تشخیص سردرد تنشی
تشخیص سردرد تنشی

با توصیف درد، پزشک می‌تواند مطالب زیادی در مورد سردرد متوجه شود. مواردی که حتما باید به پزشک گفته شوند عبارت‌اند از:

  1. ویژگی‌های سردرد
  2. شدت سردرد
  3. محل سردرد

ویژگی‌های سردرد

آیا درد ضربه‌ای است؟ یا مداوم و خسته‌کننده است؟ آیا دردی تیز و کشدار یا منقطع است؟

شدت سردرد

میزان عملکرد فرد در هنگام درد نشان‌دهنده شدت درد است. آیا فرد قادر به کارکردن است؟ آیا سردرد عصبی و استرسی مانع خوابیدن فرد شده و او را بیدار می‌کند؟

محل سردرد

آیا درد در تمام سر، فقط در یک سمت سر، یا فقط در پیشانی و پشت چشم‌ها است؟

اگر سردردهای غیرعادی و پیچیده داشته باشید، پزشک آزمایش‌هایی برایتان تجویز می‌کند تا بتواند علل اصلی سردرد، مثل تومور را تشخیص دهد.

دو آزمایش رایج برای تصویربرداری از مغز عبارت‌اند از:

  1. ام آر آی
  2. سی تی اسکن

ام‌ آر آی چیست؟

در ام آر آی از یک میدان مغناطیسی، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه تصاویر واضح از مغز استفاده می‌شود.

سی تی اسکن چیست؟

سی تی اسکن یک روش تصویربرداری تشخیصی است که از اشعه‌های ایکس که توسط کامپیوتر هدایت می‌شوند برای تهیه تصاویر جامع از مغز استفاده می‌شود.

راه‌های درمان سردرد عصبی و تنشی 

برخی از افراد مبتلا به سردردهای تنشی به دنبال درمان نیستند و سعی می‌کنند سردرد را خودشان درمان کنند. متاسفانه استفاده مکرر از داروهای مسکن بدون نسخه باعث نوع دیگری از سردرد به نام سردرد ناشی از مصرف زیاد دارو می‌شود.

پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف دارو برای درمان سردرد عصبی تنشی سعی کنید با اقداماتی مانند نوشیدن آب، استراحت و خواب کافی سردردتان را درمان کنید.

اگر هیچ یک از این استراتژی‌ها جواب نداد، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید تا از شر سردرد تنشی خلاص شوید. با این حال، این داروها فقط باید گاهی اوقات استفاده شوند.

استفاده بیش از حد از داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است منجر به سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو و یا بازگشت سردرد شود. این نوع سردردها زمانی اتفاق می‌افتند که شما آنقدر به یک دارو عادت کنید که پس از از بین رفتن آن درد را مجددا تجربه کنید.

داروهای مسکن بدون نسخه گاهی اوقات برای درمان سردردهای تنشی مکرر کافی نیستند. در چنین مواردی، باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید تا داروهای مناسب برای درمان سردرد را برای شما تجویز کند.

داروهای مناسب سردرد عصبی حاد

داروهای متنوعی، هم به‌صورت بدون نسخه و هم به‌صورت تجویزی، برای کاهش سردرد وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. داروهای تسکین‌دهنده درد
  2. داروهی ترکیبی
  3. داروهای پیشگیری کننده

داروهای تسکین‌دهنده درد

معمولا داروهای تسکین‌دهنده درد اولین داروی انتخابی برای کاهش سردرد هستند. این داروها شامل موارد زیر است:

  1. آسپرین
  2. ایبوپروفن (ادویل، مورتین IB و داروهای دیگر)
  3. ناپروکسن (Aleve)

داروهای تجویزی شامل موارد زیر است:

  1. ناپروکسن (ناپروسین)
  2. ایندومتاسین (ایندوسین)
  3. کتورولاک (کتورولاک ترومتامین)

داروهای ترکیبی

معمولا آسپرین یا استامینوفن یا هردو همراه با قهوه یا داروی مسکن به صورت یک دارو استفاده می‌شوند. گاهی اثر داروهای ترکیبی بیشتر از داروهایی که دارای یک نوع تسکین‌دهنده هستند، می‌باشد.

بسیاری از داروهای ترکیبی به صورت بدون نسخه موجود هستند.

برای افرادی که هم میگرن و هم سردرد تنشی اپیزودیک دارند، تریپتان می‌تواند به راحتی درد ناشی از هر دو گروه سردرد را کاهش دهد. نارکوتیک‌ها یا اوپیات‌ها (داروهای مخدر) به دلیل عوارض جانبی و ماهیت معتاد کننده‌ای که دارند، کمتر تجویز می‌شوند.

داروهای پیشگیری کننده

ممکن است پزشک داروهایی برای کاهش تعداد و شدت سردردها تجویز کند، مخصوصا اگر بیمار سردردهای مکرر و مزمنی داشته باشد که به‌وسیله داروهای ضد درد یا دیگر روش‌های درمان بهبود نیابند.

داروهای پیشگیری‌کننده عبارت‌اند از:

  1. داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
  2. داروهای ضد انعقاد و شل کننده عضلات
داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای

داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، از جمله آمی‌تریپتیلین و پروتریپتیلین رایج‌ترین داروهایی هستند که برای پیشگیری از سردرد عصبی و تنشی استفاده می‌شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ونلافاکسین (افکسور XR) و میرتازاپین (ریمیرون) نیز برای پیشگیری از سردرد عصبی مفید هستند.

داروهای ضد انعقاد و شل کننده عضلات

اگر مسکن‌ها موثر نباشند، ممکن است شل‌کننده عضلانی تجویز شود. این داروها به توقف انقباضات عضلانی کمک می‌کنند.

داروهای دیگری که از ایجاد سردردهای تنشی و استرسی جلوگیری می‌کنند شامل داروهای ضد انعقاد مانند توپیرامات (توپاماکس) هستند.

داروهای پیشگیری‌کننده از سردرد عصبی باید چند هفته یا بیشتر مصرف شوند تا قبل از تاثیرگذاری، با سیستم بدن بیمار هماهنگ شوند؛ بنابراین اگر پس از مدت کوتاهی بعد از مصرف دارو بهبود نیافتید ناراحت نشوید.

پزشک مراحل درمان بیمار را پیگیری می‌کند تا ببیند داروهای پیشگیری‌کننده چگونه عمل می‌کنند. درعین‌حال، استفاده افراطی از داروهای ضد درد برای سردرد مانع تاثیرگذاری داروهای پیشگیری‌کننده می‌شود.

درمان سردرد عصبی و تنشی
درمان سردرد عصبی و تنشی

درمان سردرد عصبی با نوروفیدبک

درمان سردرد با نوروفیدبک یکی از روش‌های درمان‌های جدید و بسیار موثر است که می‌توان برای درمان انواع سردرد مورد استفاده قرار گیرد. در روش نوروفیدبک امواج الکتریکی مغز بیمار ثبت می‌شود و سپس از طریق بازخورد دادن به او، نوعی خودتنظیمی به فرد آموزش داده می‌شود. این بازخوردها با استفاده از صوت، تصویر یا ویدئو به بیمار ارائه خواهد شد و مغز پس از بررسی آن‌ها اصلاحات لازم را اعمال می‌کند.

سردرد عصبی از جمله بیماری‌هایی است که با روش نوروفیدبک قابل درمان است. مطالعات مختلف نشان داده است که این روش درمانی هم در بزرگسالان و هم در کودکان قابل اجرا است و به شکل قابل‌توجه‌ای تعداد و دوره‌های سردرد عصبی را کاهش می‌دهد.

روش درمان سردرد تنشی با نورفیدبک هیچ عارضه‌ای ندارد و در یک بازه زمانی کوتاه نتایج خود را نشان می‌دهد. بنابراین، برخلاف روش‌های دارویی که عوارض فراوانی برای بیماران به همراه دارد، این روش بسیار ایمن است.

دیگر روش‌های درمان سردرد

سایر روش‌های درمان سردرد که پس از معاینه و با توجه به نوع و شدت سردرد می‌توان استفاده نمود شامل موارد زیر است:

  1. دستگاه rtms
  2. تزریق بوتاکس

درمان سردرد با دستگاه RTMS

تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمان غیر دارویی و غیر تهاجمی، بدون درد با اثربخشی سریع جهت تحریک مغز است که می‌توان برای بهبود علائم و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گیرد. از دستگاه rtms معمولا زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌های درمانی موثر نبوده باشند.

در مقاله rtms چیست؟ به صورت کامل در مورد این روش درمانی صحبت کرده‌ایم.

تزریق بوتاکس برای درمان سر درد

افرادی که دچار میگرن هستند و می‌خواهند که برای زیبایی بیشتر از بوتاکس استفاده نمایند، می‌توانند با تزریق بوتاکس هم سردرد میگرنی خود را کنترل و درمان نمایند و هم به اهداف زیبایی خود برسند.

در مقاله تزریق بوتاکس برای میگرن به طور کامل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

درمان‌های خانگی سردردهای عصبی و تنشی

استراحت، استفاده از کیسه یخ یا یک دوش گرم و طولانی باعث کاهش درد و بهبود سردرد استرسی و عصبی می‌شود. در مواردی سردرد ناشی از کم آبی در بدن است، در این مواقع نوشیدن چند لیوان آب می‌تواند باعث تسکین سردرد شود.

میزان خواب خود را در طول شبانه روز درنظر بگیرید. کمبود خواب می‌تواند منجر به سردرد تنشی شود، بنابراین حتما خواب کافی داشته باشید. علاوه بر این مطمئن شوید که هیچ وعده غذایی را حذف نمی‌کنید، زیرا گرسنگی می‌تواند سردرد شما را تشدید کند.

استفاده از برخی روش‌ها می‌تواند به‌تنهایی و بدون استفاده از دارو باعث کاهش شدت و تعداد سردردهای تنشی مزمن شود.

برخی از راههای درمان خانگی سردرد عبارت‌اند از:

  1. مدیریت سطح استرس
  2. اعمال گرما یا سرما
  3. پوسچر مناسب

مدیریت سطح استرس

یک راه برای کاهش استرس، برنامه‌ریزی قبلی و سازماندهی روز است. روش دیگر، داشتن زمانی برای آرامش است و اگر بیمار در شرایط پراسترس قرار گرفت، باید به عقب برگردد.

اعمال گرما یا سرما

اعمال گرما یا سرما، هرکدام که بیمار ترجیح می‌دهد، بر روی عضلات دردناک باعث بهبود سردرد عصبی و استرسی می‌شود. برای اعمال گرما، از یک پد گرمایی که روی درجه کم تنظیم شده، یک بطری آب داغ، یک کمپرس گرم یا یک حوله داغ استفاده کنید.دوش آب گرم نیز مفید است.

برای اعمال سرما، از یخ بسته‌بندی شده، کمپرس یخ یا سبزیجات یخ‌زده در پارچه (برای محافظت از پوست) استفاده کنید.

پوسچر مناسب

پوسچر مناسب مانع کشش عضلات بیمار می‌شود. هنگامی که ایستاده‌اید، شانه‌های خود را به عقب و سر را صاف بگیرید. شکم و باسن را تورفته بگیرید. در هنگام نشستن، ران‌ها را موازی با سطح زمین قرار داده و سر را به جلو خم نکنید.

سایر درمان های سردرد عصبی

علاوه بر روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، پزشک شما ممکن است روش‌های دیگری را نیز برای درمان سردرد عصبی به شما پیشنهاد دهد. این روش‌ها عبارتند از:

  • کلاس‌های کنترل استرس
  • تکنیک بیوفیدبک
  • درمان شناختی رفتاری
  • طب سوزنی

کلاس‌های کنترل استرس

این کلاس‌ها می‌توانند راه‌های مقابله با استرس و کاهش تنش را به شما آموزش دهند.

تکنیک بیوفیدبک

این یک تکنیک آرام‌سازی (relaxation) است که به شما یاد می‌دهد درد و استرس را مدیریت کنید.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری به شما کمک می‌کند موقعیت‌هایی را که باعث استرس، اضطراب و تنش شما می‌شوند را تشخیص دهید.

طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان جایگزین است که می‌تواند استرس و تنش شما را با استفاده از سوزن‌های ظریف در مناطق خاصی از بدن کاهش دهد.

پیشگیری از سردردهای تنشی و استرسی

استفاده از دارو همراه با روش‌های مدیریت استرس مؤثرتر از استفاده محض از روش‌های درمان سردردهای تنشی است. به‌علاوه، سبک زندگی سالم نیز به پیشگیری از سردرد کمک می‌کند:

  • خواب کافی و نه بیش از حد داشته باشید
  • سیگار نکشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • به طور منظم و متعادل غذا بخورید
  • آب فراوان بنوشید

برای سردرد مکرر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای سردرد مکرر باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه نمایید. تخصص مغز و اعصاب تنها رشته‌ای است که به طور تخصصی در زمینه درمان انواع سردرد (خوشه‌ای، سینوزیتی، میگرنی، عصبی و …) فعالیت می‌کند. دکتر سردرد مناسبترین روشهای درمانی را با در نظر گرفتن شرایط و علائم بیمار، ارائه می‌دهد.

برای این که بتوانید پزشک مناسبی را انتخاب نمایید، مقاله بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران را مطالعه کنید. ویژگی‌های مهم پزشک و امکاناتی که کلینیک مغز و اعصاب خوب باید داشته باشد را در این مقاله به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

دکتر خوب برای سردرد در تهران

دکتر خوب برای سردرد در تهران به سخنان بیمار کاملا گوش داده و علائم بیماری را به صورت دقیق بررسی می‌نماید. پس از این که بیمار توسط متخصص مغز و اعصاب به صورت کامل معاینه شد، بهترین روش درمانی با توجه به سن، جنسیت و سایر شرایط بیمار به وی پیشنهاد می‌شود.

دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی متخصص سردرد عصبی

برای مشاوره درمانی توسط متخصص درمان سردرد عصبی (تنشی) و دریافت نوبت ویزیت دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی (عضو انجمن مغز و اعصاب ایران و انجمن سردرد اتحادیه اروپا) با ما در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4 / 5. 4

4 دیدگاه ها

  • Avatar

    A, تیر ۱۱, ۱۴۰۲ @ ۰۳:۴۱ پاسخ

    سلام. من ۴۲ سالمه و تقریباً ۲۰ سال هست که سردردم. و حدود ۷سال هست که شدیدتر شده. وقتی سردردم شروع میشه، تحمل هیچکس رو ندارم وحرف نمیزنم و میرم تو خودم. موقع سردرد ، با کوچکترین سروصدا عصبانی میشم و عصبانیتم خیلی بدجوره و میترسم به خونوادم آسیب بزنم. دکتر رفتم و الان ۴ سال هست که سرترالین ۱۰۰مصرف میکنم ولی فقط از عصبانی شدن های وحشتناک جلوگیری میکنه.
    سردردهام ناحیه خاصی نداره و گاهی دور سرم، گاهی خط وسط سرم ، گاهی شقیقه ها، گاهی پشت سرم و گاهی هم همراه با تیکهای لحظه ای در سر هستش. کلافه شدم از سردرد. خودم که هیچ، خونوادم واقعاً خسته شدن از دستم به خاطر همین سردردهام😔 گاهی مجبور به استفاده از مواد مخدر میشم، چون بعدش تقریباً سردرد یادم میره و شنگول میکنتم که از مصرف اون هم متنفر شدم . لطفاً لطفاً کمکم کنید و راهنماییم کنید . با این کار هم من و هم خونوادم دعا گوی شما خواهند بود . ممنون و متشکرم

  • Avatar

    شیوا سلیمیان, آبان ۲۵, ۱۳۹۸ @ ۰۸:۱۰ پاسخ

    سلام آقای دکتر،خوشحالم بعد از جستجوهای زیاد با پیج شما آشنا شدم
    مادرم دچار دردهای ضربه ای در استخوان پشت گوش که حال برآمده دارد می‌شود بطوریکه شدت این دردها از کار و زندگی ساقطشون می کنه نوار مغزی و اسکن هم چیزی رو نشون نداده و داروهایی که تجویز میشه کارسازنیست لطفا شما برای معالجه راهنمایی فرمایید، در ضمن این دردها بهطور متوسط سالی دو سه بار هر دوره حدود یک هفتهشلید بیشتر درگیرشون میکنه. و ایشون دچارکاهش شنوایی نسبی هم هستند۰

  • Avatar

    Aria, مرداد ۵, ۱۳۹۸ @ ۲۳:۱۴ پاسخ

    سلام. چند روزیست در بالای سرم، (به طور دقیق:سمت راست بالای سر از محل رویش مو در پیشانی ۱۰ سانت به عقب) درد لحظه ای و نقطه ای هر چند ساعت در حد چند دقیقه درد خفیفی میگیرد که به مرور شدید میشود که با مصرف مسکن درد آرام میگیرد و دوباره شروع میشه . پسر ۲۶ ساله هستم با وزن ۷۵. کبد چرب هم دارم . علت چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *