• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

درمان میگرن با بوتاکس چگونه است؟ مزایا، عوارض و نحوه تزریق

درمان میگرن با تزریق بوتاکس

در سال 2010، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از سم بوتولینوم یا همان بوتاکس را به عنوان یک راهکار درمانی برای میگرن مزمن تایید کرد. روش درمان میگرن با بوتاکس معمولا زمانی مورد استفاده قرا می‌گیرد که سایر گزینه‌های درمانی کارساز نبوده است.

میگرن یک اختلال عصبی مزمن است که با سردردهای مکرر مشخص می‌شود و می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. برای افرادی که از میگرن رنج می‌برند، یافتن بهترین روش درمان میگرن می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، در سال های اخیر، درمان میگرن با تزریق بوتاکس به عنوان یک گزینه درمانی بالقوه ظاهر شده است. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن موثر است یا خیر؟

آنچه می‌خوانید

آیا تزریق بوتاکس برای میگرن مفید است؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است، سمی که توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می‌شود. اگر این سم را از طریق غذای فاسد بخورید، می‌تواند باعث واکنش مرگباری به نام بوتولیسم شود ،زیرا سیگنال‌های اعصاب شما را مسدود می‌کند و باعث فلج شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

پزشکان دریافتند که تزریق بوتاکس می‌تواند به صاف شدن چین و چروک کمک کند زیرا ماهیچه‌های صورت را شل می‌کند. همچنین این روش می‌تواند به درمان افرادی که به دلیل یک بیماری عصبی مانند فلج مغزی دچار تیک و اسپاسم هستند، کمک کند.

وقتی افرادی که سردردهای میگرنی داشتند از بوتاکس برای درمان چین و چروک‌های خود استفاده کردند، متوجه شدند که سردردشان نیز بهتر شده است. بنابراین پزشکان شروع به مطالعه درباره موضوعی تحت عنوان “تزریق بوتاکس برای درمان میگرن” کردند که این تحقیقات در نهایت منجر به معرفی یک روش جدید درمان میگرن با استفاده از بوتاکس شد.

بوتاکس در اطراف رشته‌های درد که در سردرد میگرنی نقش دارند تزریق می‌شود. بوتاکس وارد انتهای عصبی اطراف محل تزریق می‌شود و از انتشار مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد جلوگیری می‌کند. این اقدام از فعال‌شدن شبکه‌های درد در مغز جلوگیری می‌کند.

در برخی موارد، افرادی که برای کمک به پیشگیری از میگرن، بوتاکس دریافت می‌کنند، طی 2 تا 4 هفته بهبودی در وضعیت خود مشاهده می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید که ممکن است دو سری تزریق نیاز باشد و 6 ماه کامل طول بکشد تا حداکثر اثر بوتاکس را احساس کنید.

درمان میگرن با بوتاکس
درمان میگرن با بوتاکس

مزایای درمان میگرن با بوتاکس

مشخص شده است که تزریق بوتاکس در درمان میگرن برای افراد خاص مفید است. فواید بوتاکس برای میگرن عبارتند از:

  • کاهش دفعات میگرن
  • کاهش شدت میگرن
  • بهبود کیفیت زندگی
  • اثرات طولانی مدت
  • عوارض جانبی کمتر

 

کاهش دفعات میگرن

در برخی از افراد، تزریق بوتاکس باعث کاهش دفعات حملات میگرنی می‌شود. هدف از این درمان، پیشگیری از میگرن قبل از شروع آن است که با جلوگیری از انتشار برخی مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد اتفاق می‌افتد.

کاهش شدت میگرن

تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به کاهش شدت سردردهای میگرنی شود و درد ناتوان کننده‌ای را که در طول حملات میگرنی تجربه می‌شود تسکین دهد.

بهبود کیفیت زندگی

با کاهش فراوانی و شدت میگرن، درمان بوتاکس می‌تواند کیفیت کلی زندگی افراد را بهبود بخشد، زیرا اختلالات کمتری را به دلیل حملات میگرنی تجربه می‌کنند.

اثرات طولانی مدت

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن به طور معمول حدود 12 هفته (3 ماه) قبل از تزریق بعدی ماندگاری دارد. درنتیجه، با استفاده از این روش می‌توان فرآیند درمان میگرن را طی تعداد جلسات کمتری انجام داد.

عوارض جانبی کمتر

برخلاف داروهای خوراکی میگرن که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، تزریق بوتاکس عضلات و اعصاب خاصی را در ناحیه سر و گردن هدف قرار می‌دهد که باعث کاهش عوارض جانبی می‌شود. تنها عوارض جانبی خفیف و موقتی، مانند درد محل تزریق یا کبودی خفیف، در برخی موارد گزارش شده است.

درمان سردرد میگرنی با بوتاکس
درمان سردرد میگرنی با بوتاکس

تزریق بوتاکس میگرن توسط چه کسی انجام می‌شود؟

درمان سردرد میگرنی با بوتاکس معمولا توسط یک متخصص سردرد انجام می‌شود و شامل یک سری تزریق‌های کوچک در نقاط خاصی در سر، گردن و شانه‌ها است. درمان به طور معمول هر 12 هفته انجام می‌شود و ممکن است چندین بار تکرار شود تا تاثیر آن قابل مشاهده باشد. مطالعات نشان داده اند که تزریق بوتاکس می تواند در کاهش فراوانی و شدت میگرن در برخی افراد موثر باشد.

تزریق بوتاکس فقط باید توسط یک اپراتور متخصص آموزش دیده در یک محیط پزشکی انجام شود. به طور کلی، در حالی که تزریق بوتاکس ممکن است گزینه درمانی مناسبی برای همه افراد مبتلا به میگرن نباشد، می‌تواند برای برخی از افرادی که با درمان‌های دیگر تسکین پیدا نکرده‌اند، گزینه موثری باشد.

آیا امکان درمان صددرصد میگرن با بوتاکس وجود دارد؟

در حالی که بوتاکس میتواند در پیشگیری از میگرن مزمن موثر باشد، مهم است که توجه داشته باشید که این روش باعث درمان قطعی میگرن نمی‌شود. تزریق بوتاکس ممکن است دفعات و شدت میگرن را کاهش دهد، اما در همه افراد نتایج یکسانی ندارد. علاوه بر این، اثرات تزریق بوتاکس ممکن است پس از چند ماه از بین برود، به این معنی که درمان باید به طور منظم تکرار شود.

بنابراین، در حالی که بوتاکس ممکن است ابزار مفیدی در درمان میگرن باشد، بعید است که بتواند صددرصد میگرن را به تنهایی درمان کند. در کنار تزریق بوتاکس، سایر اشکال درمان مانند دارو، تغییر شیوه زندگی و درمان‌های جایگزین نیز ممکن است برای مدیریت موثر میگرن ضروری باشند.

درمان قطعی میگرن با بوتاکس
درمان قطعی میگرن با بوتاکس

نحوه تزریق بوتاکس برای میگرن

برای رفع میگرن با بوتاکس، دوز توصیه شده بوتاکس 155 واحد در 31 تزریق است. این تزریق‌ها در هفت ناحیه عضلانی خاص در سر و گردن انجام می‌شود. هر ناحیه عضلانی دارای تعدادی محل است که 0.1 میلی لیتر بوتاکس تزریق می‌شود. (از نظر واحد، 0.1 میلی لیتر حدود 5 واحد است.) در مجموع، 155 واحد در 31 محل منحصر به فرد در عضلات سر و گردن تزریق می‌شود.

این تزریق‌ها به تعداد مساوی در دو طرف سر انجام می‌شود، اما اگر درد میگرنی در یک نقطه خاص بیشتر است، ممکن است نیاز باشد در آن محل تزریق بیشتری انجام شود.

برای اثربخشی بهتر، لازم است هر 12 هفته یکبار چندین بار تزریق بوتاکس در اطراف سر و گردن انجام شود تا سردردهای میگرنی کاهش یابد یا از بروز مجدد آن‌ها پیشگیری شود. انتظار می‌رود حداقل 2 تا 3 هفته بعد از اولین تزریق، شاهد نتایج درمان باشید.

نقاط تزریق بوتاکس برای میگرن

محل‌های تزریق بوتاکس برای رفع میگرن شامل موارد زیر است:

  • بین شانه و گردن در سمت راست و چپ
  • در پشت گردن، در پایه جمجمه در هر دو سمت راست و چپ
  • پشت سر و پشت هر گوش
  • وسط پیشانی و بالای هر چشم
  • قسمت پایین پیشانی، درست بالای بینی
  • قسمت پایین پیشانی، نزدیک لبه داخلی هر ابرو
  • پشت هر شقیقه، بالای گوش

عوارض درمان میگرن با بوتاکس

مانند هر روش درمانی دیگری، تزریق بوتاکس برای درمان میگرن خالی از خطرات و عوارض نیست.با این حال، عوارض بوتاکس میگرن بسیار نادر هستند.

برخی از عوارض رایج مرتبط با استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن شامل واکنش‌های محل تزریق مانند تورم، کبودی و قرمزی است. این علائم معمولا خفیف هستند و در عرض چند روز پس از تزریق برطرف می‌شوند. با این حال، در موارد نادر، بیماران ممکن است عوارض جانبی شدیدتری مانند مشکل در بلع، مشکلات تنفسی و دوبینی را تجربه کنند.

یکی دیگر از عوارض درمان بوتاکس برای میگرن، پتانسیل ایجاد آنتی بادی علیه این سم است. این آنتی بادی‌ها می‌توانند اثربخشی درمان را کاهش دهند و حتی ممکن است منجر به شکست درمان شوند.

اثرات طولانی مدت تزریق مکرر بوتاکس برای درمان میگرن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که تزریق مکرر ممکن است منجر به ضعف عضلانی شود و این امر ممکن است برای افرادی که از قبل شرایط ضعف عضلانی دارند مشکل ایجاد کند. بنابراین، بیماران باید همیشه قبل از انجام درمان بوتاکس برای رفع میگرن با یک متخصص میگرن و سردرد مشورت کنند تا در مورد خطرات و مزایای بالقوه درمان مطمئن شوند.

آیا امکان درمان میگرن با بوتاکس و انجام امور زیبایی به طور همزمان وجود دارد؟

برخی از افراد ممکن است برای درمان میگرن و دلایل زیبایی به طور همزمان تزریق بوتاکس را انتخاب کنند. با این حال، درک این نکته مهم است که این دو نوع درمان متفاوت هستند که به دوز، محل تزریق و دفعات تزریق متفاوتی نیاز دارند.

بسیار مهم است که با یک پزشک متخصص واجد شرایط که هم در درمان میگرن و هم در زمینه تزریق بوتاکس زیبایی تجربه دارد مشورت کنید تا مطمئن شوید که برنامه درمانی ایمن و موثر است.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که تزریق بوتاکس به دلایل زیبایی تضمین کننده تسکین میگرن نیست و بالعکس. در حالی که ممکن است محل تزریق بوتاکس میگرن و بوتاکس زیبایی همپوشانی وجود داشته باشد، دوز و دفعات تزریق ممکن است به طور قابل توجه‌ای متفاوت باشد. بوتاکس تنها اعصاب خاصی را در گروه‌های عضلانی که به آنها تزریق می‌شود تسکین می‌دهد. بنابراین، تزریق بوتاکس برای میگرن بعید است که بر چین و چروک تاثیر بگذارد.

رفع میگرن با بوتاکس
رفع میگرن با بوتاکس

هزینه درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

هزینه درمان میگرن با بوتاکس بسته به عوامل متعددی مانند تعداد تزریقات مورد نیاز، محل مرکز درمانی و تجربه پزشک متخصص که تزریقات را انجام می‌دهد متفاوت است. با این حال، بسیاری از طرح‌های بیمه هزینه بوتاکس برای درمان میگرن را پوشش می‌دهند، بنابراین بیماران باید با ارائه دهنده خدمات بیمه خود برای تعیین پوشش و هزینه های احتمالی مشورت کنند.

چه انتظاری از تزریق بوتاکس برای میگرن داشته باشم؟

خود تزریق بوتاکس تقریبا بدون درد است. ممکن است با هر تزریق یک سوزش بسیار کوچک یا احساس سوزش خفیف را تجربه کنید. هر جلسه بین 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید. در طول جلسات، پزشک چندین دوز بوتاکس را به نقاط خاصی در سر و شانه‌های شما تزریق می‌کند. پس از درمان، اکثر بیماران می‌توانند بدون هیچ مشکلی روز خود را به طور معمول ادامه دهند.

سوالات متداول درباره درمان میگرن با تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس میگرن شامل چه مواردی است؟

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس برای میگرن شامل موارد زیر می‌شود:

  • اجتناب از تغییرات شدید دما و فعالیت‌های ورزشی سنگین برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه پس از تزریق
  • عدم خم کردن بدن به طور کامل در مدت چند ساعت اول بعد از تزریق
  • جلوگیری از لمس و فشار محل تزریق
  • اجتناب از مصرف آنتی‌بیوتیکها و ضد التهاب‌ها برای چند روز بعد از درمان

بهترین نوع بوتاکس برای میگرن چیست؟

برای درمان میگرن با بوتاکس معمولا از بوتولینوم توکسین نوع A استفاده می‌شود. نوعی از این بوتولینوم توکسین A با نام تجاری “Botox” توسط شرکت Allergan تولید می‌شود و برای درمان میگرن تایید شده است. همچنین، انواع دیگری از بوتولینوم توکسین A با نام‌های تجاری مختلف نیز در دسترس هستند، از جمله “Dysport” (تولید شرکت Ipsen) و “Xeomin” (تولید شرکت Merz Pharmaceuticals). انتخاب بهترین مارک بوتاکس برای میگرن نیازمند مشاوره با یک پزشک متخصص در این حوزه است تا براساس وضعیت و نیازهای هر فرد، مناسب‌ترین گزینه درمانی مشخص شود.

تزریق بوتاکس برای میگرن هر چند وقت یکبار باید تکرار شود؟

با توجه به شدت و تعداد حملات میگرن و نتایج درمانی هر فرد، تزریق بوتاکس برای میگرن معمولا هر 12 هفته یا هر 3 ماه یکبار تکرار می‌شود. این فاصله زمانی به عنوان یک زمان استاندارد برای تزریق‌های بوتاکس به منظور کنترل میگرن است که انتظار می‌رود تاثیرات بهینه‌ای از درمان حفظ شود.

درصد موفقیت درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

در یک مطالعه بر روی افرادی که سردردهای میگرنی مزمن داشتند، تزریق بوتاکس باعث شد تعداد روزهایی که این افراد در طول ماه سردرد را تحمل می‌کردند، کاهش یابد. در مطالعه‌ای دیگر، تقریبا نیمی از افرادی که دو نوبت تزریق بوتاکس انجام داده بودند، گزارش کردند که تعداد روزهایی که در هر ماه سردرد داشتند به نصف کاهش یافته است. تعداد این افراد پس از دریافت پنج دوز درمان به حدود 70 درصد افزایش یافت.

علت سردرد بعد از تزریق بوتاکس میگرن چیست؟

سردرد پس از تزریق بوتاکس برای میگرن یک عارضه متداول است که به عنوان سردرد بوتاکسی شناخته می‌شود. تزریق بوتاکس به عنوان درمان میگرن باعث کاهش فعالیت عضلات اطراف سر و گردن می‌شود و این تغییرات ممکن است باعث ایجاد سردرد موقتی پس از تزریق شود. این سردرد معمولا خود به خود برطرف می‌شود و به طور معمول در چند روز پس از تزریق بهبود می‌یابد. در صورتی که سردرد پس از تزریق بوتاکس برای میگرن به طور شدید یا طولانی‌تر از معمول ادامه داشته باشد، بهتر است به پزشک خود گزارش دهید تا وضعیت بررسی و اقدامات لازم صورت گیرد.

بعد از چه مدت گردن درد بعد از بوتاکس میگرن بهبود می‌یابد؟

بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، بهبود گردن درد معمولا به طور متوسط بین 7 تا 10 روز پس از تزریق‌ها شروع می‌شود. اما باید توجه داشت که زمان بهبودی ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد و به عواملی مانند شدت درد، پاسخ به درمان، تعداد نقاط تزریقی و وضعیت عمومی هر فرد وابسته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4.3 / 5. 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *