• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

میگرن عصبی مختلط چیست و چه علائمی دارد؟

میگرن عصبی مختلط

دانشمندان بر این باورند که نوعی از سردردهای مکرر وجود دارد که فرد در یک طرف دچار سردرد تنشی و در طرف دیگر دچار سردرد میگرنی می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت و روش‌های درمان میگرن تنشی مختلط بپردازیم.

میگرن تنشی مختلط چیست؟

میگرن تنشی مختلط سردردی است که هم ویژگی‌های سردرد عصبی و هم ویژگی‌های سردرد میگرنی را دارد. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان سردردهای میگرنی منظم را تجربه می‌کنند. این نوع سردرد در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. به عقیده بسیاری از پزشکان، دلیل ایجاد میگرن مواد التهابی تولیدکننده درد اطراف عروق خونی و اعصاب مغز می‌باشد.

سردرد تنشی ناشی از تنش عضلانی است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، این نوع سردرد، شایع‌ترین نوع سردرد به شمار می‌رود. از آنجایی که میگرن تنشی دارای علائم سردرد میگرنی و سردرد تنشی است، در جایی در میان زنجیره سردرد قرار می‌گیرد.

روند ایجاد میگرن عصبی مختلط بدین صورت است که در ابتدا فرد دچار سردرد میگرنی می‌شود و پس از آن تنش‌هایی در سر ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به ایجاد سردرد عصبی در فرد خواهد شد. در اکثر افراد، این نوع سردرد با دارو و اجتناب از محرک‌های سردرد قابل کنترل است.

تحریک مغناطیسی مغز برای میگرن از روش‌های جدید درمان است که می‌تواند به بهبود سردرد شما کمک کند.

علائم میگرن عصبی مختلط چیست؟

میگرن عصبی مختلط هم علائم سردرد تنشی و هم علائم میگرن را دارد. با این حال، علائم میگرن عصبی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عبارت دیگر، ممکن است علائم مرتبط با میگرن بیشتر از علائم سردرد عصبی باشد و یا برعکس.

سردرد ناشی از میگرن تنشی مختلط می‌تواند از مبهم تا ضربان‌دار و همچنین از خفیف تا شدید متفاوت باشد. میگرن تنشی مختلط معمولا بین 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد.

علائم میگرن عصبی مختلط
علائم میگرن عصبی مختلط

به طور کلی علائم میگرن عصبی شامل موارد زیر است:

  • درد در یک یا هر دو طرف سر که ممکن است با فعالیت بدنی بدتر شود
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • حساسیت به نور، صدا یا هر دو
  • گردن درد
  • خستگی
  • تحریک‌پذیری
  • افسردگی
  • بی‌حسی، گزگز یا ضعف در اندام های خود

نحوه تشخیص میگرن عصبی مختلط

هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص قطعی میگرن تنشی مختلط وجود ندارد. پزشک شما می‌تواند بر اساس علائم شما و با رد سایر علل، تشخیص میگرن عصبی را انجام دهد.

مراحل تشخیص میگرن عصبی مختلط به شرح زیر است:

  • دریافت شرح حال از بیمار
  • بررسی سابقه سردرد در خانواده
  • انجام معاینات عصبی
  • سی تی اسکن و ام آر آی از سر
  • آزمایش خون
  • بررسی مایع مغزی نخاعی

دریافت شرح حال از بیمار

برای تشخیص میگرن تنشی مختلط، پزشک از شما می‌خواهد در ابتدا شرحی از سابقه سردردهایتان ارائه دهید. همچنین از شما درباره محل سردرد، احساسی که در زمان سردرد دارید و دوره‌های تکرار سردرد سوال می‌پرسد.

بررسی سابقه سردرد در خانواده

پزشک شما همچنین از شما در مورد سابقه سردرد در خانواده‌تان سوال می‌پرسد. دلیل این سوالات این است که میگرن ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد. اکثر افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند، یکی از اعضای خانواده آن‌ها نیز دارای میگرن است.

انجام معاینات عصبی

پزشک شما ممکن است یک معاینه عصبی برای رد نوروپاتی و اختلالات عصبی که می‌توانند علائم مشابه‌ای با میگرن ایجاد کنند، انجام دهد. در طول این معاینه، پزشک رفلکس‌ها و تون عضلانی شما را آزمایش می‌کند. پزشک همچنین پاسخ شما را به انواع مختلف محرک‌ها مانند لمس سطحی، دما و لرزش آزمایش می‌کند. نتایج این آزمایشات به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا سیستم عصبی شما به طور طبیعی کار می کند یا خیر.

سی تی اسکن و ام آر آی از مغز

پزشک ممکن است سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی از سر و گردن شما را تجویز کند. این آزمایشات تصویری از مغز و ساقه مغز به پزشک ارائه می‌کند تا ببیند آیا علائم شما ناشی از مشکلی در مغز شماست یا خیر.

آزمایش خون

پزشک شما همچنین ممکن است برای تعیین اینکه آیا شرایط زمینه‌ای باعث سردرد شما شده است، آزمایش خون تجویز کند.

بررسی مایع مغزی نخاعی

اگر پزشک شما مشکوک به مشکل جدی‌تری مانند مننژیت باکتریایی یا خونریزی باشد، ممکن است یک ال پی (LUMBAR PUNCTURE) تجویز کند. در این آزمایش از یک سوزن برای جمع آوری مایعات از ستون فقرات شما استفاده می‌شود. سپس مایعی را که مایع مغزی نخاعی نامیده می‌شود برای شواهدی از مشکلات تجزیه و تحلیل می‌شود.

راههای کنترل سردرد میگرنی چیست؟

در کلیپ زیر برخی راهکارهای کنترل سردرد میگرنی به صورت خلاصه توسط دکتر حمیدرضا رخصت یزدی بیان شده است.

روش‌های درمان میگرن عصبی مختلط

گزینه‌های درمانی برای میگرن تنشی مختلط می‌تواند شامل روش‌های درمان برای سردردهای تنشی و میگرن به صورت مجزا است. این درمان‌ها به علائم بیمار بستگی دارد.

به طور کلی روشهای درمان میگرن عصبی شامل موارد زیر است:

  • دارو درمانی
  • تغذیه و درمان‌های مکمل
  • CBT و بیوفیدبک

دارو درمانی

داروهای درمان میگرن تنش مختلط شامل موارد زیر است:

  • تریپتان‌ها
  • مسکن‌ها
  • مسکن‌های ترکیبی
  • داروهای مشتق از ارگوت
  • داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی
  • داروهای ضد تهوع

تریپتان‌ها

تریپتان‌ها باعث انقباض عروق خونی و کاهش درد میگرنی می‌شوند.

مسکن‌ها

مسکن‌ها باعث کاهش درد ناشی از میگرن خفیف و سردردهای تنشی می‌شوند. از جمله این مسکن‌ها می‌توان به استامینوفن (تیلنول) اشاره کرد.

مسکن‌های ترکیبی

مسکن‌های ترکیبی اغلب حاوی کافئین برای کاهش درد میگرن و سردرد تنشی هستند.

داروهای مشتق از ارگوت

داروهای مشتق از ارگوت به کاهش سیگنال‌های درد منتقل شده در طول اعصاب کمک می‌کنند.

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند. این داروها شامل ایبوپروفن (Advil) و آسپرین (Bufferin) می‌شوند که همچنین جزو مسکن‌ها به شمار می‌روند.

داروهای ضد تهوع

داروهای ضد تهوع باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از میگرن تنش مختلط می‌شوند.

برای پیشگیری از میگرن تنش مختلط می‌توان از داروهای زیر استفاده کرد:

  • مسدود کننده‌های بتا
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • داروهای ضد افسردگی

مسدود کننده‌های بتا ( مانند پروپرانولول)

این داروها برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند از میگرن نیز جلوگیری کنند.

مسدود کننده های کانال کلسیم

این داروها کمک می‌کنند اندازه رگ‌های خونی ثابت باقی بمانند و جریان خون را افزایش می‌دهند.

داروهای ضد افسردگی

این داروها روی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز کار می‌کنند و می‌تواند از سردرد جلوگیری کنند.

تغذیه و درمان‌های مکمل

در کنار داروها، چندین روش دیگر وجود دارد که می‌توانند به تسکین میگرن تنشی مختلط کمک کنند. کمبود منیزیم و ویتامین B12 در افراد مبتلا به میگرن مشاهده شده است. افزایش مصرف این ویتامین‌ها ممکن است به پیشگیری از میگرن شما کمک کند.

وعده‌های غذایی منظم در طول روز، هیدراته ماندن (مصرف مایعات کافی) ، ورزش منظم و خواب کافی نیز ممکن است مفید باشد. تمرین تمدد اعصاب، مدیتیشن، ماساژ یا فیزیوتراپی، و گرمای مرطوب که در پشت گردن شما اعمال می‌شود ممکن است تسکین دهنده باشد.

CBT و بیوفیدبک

برای برخی از افراد درمان شناختی رفتاری (CBT) و بیوفیدبک مفید است. هر دو روش درمانی به شما می‌آموزند که چگونه از عوامل ایجاد استرس پرهیز کنید و نحوه پاسخ شما به آن عوامل استرس‌زا باید چگونه باشد.

در روش CBT، درمانگر به شما کمک می‌کند تا افکاری را که باعث استرس شما می‌شود را درک کنید. آنها راه‌هایی را به شما آموزش می‌دهند که این افکار را تغییر دهید و استرس خود را کاهش دهید.

در روش بیوفیدبک ILF از تجهیزات ویژه‌ای استفاده می‌شود تا به شما یاد دهد که پاسخ‌های استرس مانند تنش عضلانی را کنترل و نظارت کنید.

سایر روش‌های درمان میگرن

سایر روش‌های درمان سردرد که پس از معاینه و با توجه به نوع و شدت سردرد می‌توان استفاده نمود شامل موارد زیر است:

  1. نوروفیدبک
  2. دستگاه rtms
  3. تزریق بوتاکس
  4. حرکات یوگا
درمان میگرن عصبی مختلط
درمان میگرن عصبی مختلط

درمان سر درد با نوروفیدبک ilf

دستگاه نوروفیدبک ilf به علت اینکه روشی مبتنی بر علائم و فردی است، بسیار موثر‌تر از سایر روش‌های نوروفیدبک عمل می‌کند و در حال حاضر موثرترین روش نوروفیدبک درمانی در دنیاست.

نوروفیدبک ILF مانند آینه‌ای برای مغز عمل می‌کند و با نشان دادن عملکرد مغز به خودش، باعث بهبود و درمان فرد می‌شود که به این فرآیند خود تنظیمی می‌گویند.

درمان سردرد با دستگاه rtms

تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمان غیر دارویی و غیر تهاجمی، بدون درد با اثربخشی سریع جهت تحریک مغز است که می‌توان برای بهبود علائم و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گیرد. از دستگاه rtms معمولا زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌های درمانی موثر نبوده باشند.

در مقاله آر تی ام اس چیست؟ به صورت کامل در مورد این روش درمانی صحبت کرده‌ایم.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

افرادی که دچار میگرن هستند و می‌خواهند که برای زیبایی بیشتر از بوتاکس استفاده نمایند، می‌توانند با تزریق بوتاکس هم سردرد میگرنی خود را کنترل و درمان نمایند و هم به اهداف زیبایی خود برسند.

در مقاله درمان میگرن با تزریق بوتاکس به طور کامل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

حرکات یوگا برای درمان سردرد میگرنی

یوگا یک روش سودمند است که می‌تواند به کاهش شدت و دفعات سردرد میگرنی کمک کند. حرکات یوگا شامل مجموعه‌ای از تمرینات بدنی، مدیتیشن و تمرینات تنفسی است که علاوه بر اینکه باعث کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود، می‌تواند سفتی عضلات ناحیه سر و گردن را نیز درمان کند.

از آنجاییکه عضلات تحت فشار یک محرک مهم و رایج برای میگرن به شمار می‌روند، یوگا با شل کردن نواحی سفت مانند گردن، سر و شانه‌ها که فشار را در خود نگه می‌دارند، می‌تواند به جلوگیری از بروز میگرن یا بهبود علائم فرد کمک کند. با این حال، فردی که میگرن دارد باید از انجام تمرینات سنگین یوگا و انجام حرکاتی که به گردن فشار وارد می‌کنند، پرهیز کند

در مقاله حرکات یوگا برای درمان میگرن می‌توانید اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع را کسب کنید.

آیا راه‌هایی برای پیشگیری از میگرن تنشی مختلط وجود دارد؟

اگرچه علت دقیق میگرن شناخته نشده است، اما واضح است که برخی چیزها می‌توانند باعث ایجاد میگرن شوند. اجتناب از محرک‌های سردرد می‌تواند به پیشگیری از میگرن تنشی مختلط کمک کند.

سعی کنید قبل از احساس سردردهای میگرن عصبی مختلط آنچه خوردید یا نوشیدید و شرایط محیط اطراف خود را ثبت کنید. از این اطلاعات استفاده کنید تا بفهمید چه چیزی باعث سردرد شما می‌شود.

محرک‌های رایج سردرد عبارتند از:

  • نوشیدن الکل
  • چراغ‌های روشن یا چشمک‌زن
  • حذف وعده‌های غذایی
  • بوهای خاص (بوی عطر، عود، اسفند، سیرداغ، پیازداغ و …)
  • غذاهای خاص یا افزودنی‌های غذایی مانند نیترات (سوسیس و کالباس)
  • خواب کم یا خواب زیاد
  • قاعدگی و سایر تغییرات در سطح هورمون
  • استفاده بیش از حد یا ترک برخی داروها
  • استعمال سیگار و قلیون
  • مصرف انواع پنیر به دلیل داشتن تیرامین

دکتر متخصص میگرن در تهران

دکتر حمیدرضا رخصت یزدی یکی از بهترین متخصصین در زمینه درمان انواع سردرد و میگرن در تهران است که پس از بررسی علائم بیمار و با در نظر گرفتن شرایط او، از جدیدترین و مناسبترین راهکار درمانی استفاده می‌نماید. برخی از روش‌های درمانی در کلینیک مغز و اعصاب ما شامل تزریق بوتاکس، نوروفیدبک، تحریک مغناطیسی مغز یا rtms و دارو درمانی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.9 / 5. 7

4 دیدگاه ها

  • Avatar

    قاسمی, تیر ۲۷, ۱۴۰۱ @ ۰۰:۰۸ پاسخ

    سلام
    لطفا روش کاربردی برای درمان میگرن عصبی بیان کنید

    • دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی

      دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی, تیر ۲۸, ۱۴۰۱ @ ۱۷:۴۹ پاسخ

      سلام
      در مقالات سایت راجع به راههای درمان انواع سردرد و میگرن خیلی صحبت شده، از منوی سردرد و میگرن به مقالات دسترسی دارید.
      می‌تونید روی لینک‌های زیر هم کلیک کنید تا مقالات را مشاهده کنید
      سردرد
      میگرن

  • Avatar

    حسین, خرداد ۶, ۱۴۰۱ @ ۱۶:۰۶ پاسخ

    مطالب خیلی مفید بود
    فقط لطف کنید درمورد تاثیر درمانی بوتاکس هم اگر امکان داره توضیح بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *