• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

درمان سکته مغزی با تحریک مغناطیسی مغز (rtms)

درمان سکته مغزی با rTMS

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر و سومین علت اصلی ناتوانی در جهان محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات جدید، استفاده از تحریک مغناطیسی مغز یا آر تی ام اس برای بیماران سکته مغزی می‌تواند فلج مرتبط با سکته مغزی را بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا درمان سکته مغزی با rTMS امکان‌پذیر است یا خیر؟

سکته مغزی چگونه رخ میدهد؟

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به مغز به دلیل انسداد یا پارگی یک سرخرگ از بین می‌رود و منجر به مرگ ناگهانی برخی از بافت‌های مغز می‌شود. کسانی که بعد از سکته مغزی زنده می‌مانند معمولا دچار عوارضی مانند مشکلات حرکتی، اختلالات حسی، مشکلات در تکلم، مشکلات شناختی و حافظه خواهند شد. ماهیت چنین ناتوانی‌هایی به ناحیه‌ای از مغز که تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفته است، بستگی دارد.

در سال‌های اخیر دانشمندان مجموعه‌ای از آزمایش‌های بالینی را به منظور بررسی اثرات تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای مکرر (rTMS) بر به عنوان یک راه درمان سکته مغزی به منظور توانبخشی فیزیکی بازماندگان سکته مغزی انجام داده‌اند. نتایج این تحقیقات بیانگر آن است که درمان سکته مغزی با آر تی ام اس نه تنها به خود بیماران سکته مغزی کمک می‌کند، بلکه خانواده و سایر افرادی که وظیفه مراقبت از بیماران سکته مغزی را بر عهده دارند نیز از اینکه شاهد بهبودی عزیزانشان خواهند بود، احساس خوبی خواهند داشت.

درمان سکته مغزی با rTMS چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز که تحت عنوان تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (rTMS) نیز شناخته می‌شود، یک روش درمانی غیرتهاجمی و بدون درد است که شامل تحریک مغز با استفاده از میدان الکترومغناطیسی است.

در این روش پزشکان سیم پیچ‌های مغناطیسی را روی پوست سر بیمار قرار می‌دهند تا از این سیم پیچ‌ها، پالس‌های الکترومغناطیسی کوتاه به نواحی خاصی از مغز ارسال شود. اگرچه این پالس‌های مغناطیسی کاملا بدون درد بوده و بیمار نمی‌تواند آن‌ها را حس کند، اما این پالس‌ها می‌توانند به اعماق مغز بیمار برسند و نورون‌های مغز آن‌ها را تحریک کنند.

درمان سکته مغزی با تحریک مغناطیسی مغز
درمان سکته مغزی با تحریک مغناطیسی مغز

در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا، مجوز استفاده از آر تی ام اس در درمان اختلال افسردگی را تایید کرده است. اخیرا، دانشمندان توانسته‌اند نتایج خوبی در درمان اثرات ثانویه رایج سکته مغزی با آر تی ام اس دست پیدا کنند. به طور خاص، محققان دریافته‌اند که rTMS می‌تواند حرکت بازو و سرعت راه رفتن را در بیماران سکته مغزی بهبود ببخشد.

بهبود این علائم سکته مغزی می‌تواند به بیماران کمک کند تا بتوانند فعالیت‌های روزمره زندگی خود مانند لباس پوشیدن یا دستشویی رفتن را به تنهایی انجام دهند.

تحریک مغناطیسی مغز چگونه علائم سکته مغزی را درمان می‌کند؟

هنگامی که نورون‌های مغز تحریک می‌شوند، پدیده‌ای طبیعی تحت عنوان نوروپلاستیسیته رخ می‌دهد. نوروپلاستیسیته به مغز این امکان را می‌دهد تا ارتباط بین نورون‌ها را مجددا برقرار کند و عملکردهای آسیب دیده را به نواحی دیگری که تحت تاثیر آسیب قرار نگرفته‌اند، اختصاص دهد. بنابراین، با تحریک مغناطیسی نواحی خاصی از مغز می‌تواند مزایای متعددی را برای بیماران پس از سکته ایجاد کند.

در شرایط عادی، بیماران سکته مغزی هر دو روز یکبار باید تمرینات حرکتی خود را با یک متخصص فیزیوتراپی انجام دهند. در صورت درمان سکته مغزی با rTMS و انجام ورزش برای سکته مغزی می‌توان انتظار داشت علائم سکته مغزی با سرعت خوبی بهبود پیدا کنند.

انواع روش‌های تحریک مغناطیسی مغز برای درمان سکته مغزی

بسته به اینکه کدام سمت مغز شما تحت درمان است، rTMS را می‌توان در فرکانس‌های پایین، متوسط و بالا اعمال کرد. rTMS با فرکانس پایین اغلب برای تحریک بخشی از مغز در همان سمت بازو یا پای ضعیف‌تر استفاده می‌شود. یک rTMS با فرکانس متوسط یا بالا برای تحریک بخشی از مغز در سمت مخالف بازو یا پای ضعیف‌تر استفاده می‌شود.

نتایج تحقیقات بر روی بیماران سکته مغزی که درمان با دستگاه آر تی ام اس را دریافت کرده‌اند بیانگر آن است که این روش می‌تواند به بیماران در بهبود عملکرد بازوهایشان کمک شایانی کند.

مزایای آر تی ام اس در درمان سکته مغزی

در حالی که روش درمانی آر تی ام اس می‌تواند بسیاری از علائم ثانویه پس از سکته را درمان کند، به نظر می‌رسد که موثرترین نتایج را در درمان مشکلات حرکتی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مغناطیس درمانی به بازماندگان سکته مغزی کمک می‌کند راه رفتن خود را بهبود بخشند و بتوانند بدون کمک دیگران فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند.

مزایای مغناطیس درمانی برای بازماندگان سکته مغزی
مزایای مغناطیس درمانی برای بازماندگان سکته مغزی

در مطالعه دیگری، محققان از تحریک مغناطیسی برای بیماران مبتلا به فلج شدید بازو استفاده کردند. در طول آزمایش، محققان از بیماران خواستند با دیدن سیگنال «برو» سعی کنند یک شی را با دست خود بگیرند. هنگامی که بیماران سعی می‌کردند حرکت کنند، پزشکان تحریک مغناطیسی را به ناحیه‌ای در مغز که آن حرکت را ایجاد می‌کند، اعمال می‌کردند. نتایج نشان داد که این درمان بر افرادی که دارای اختلالات حرکتی شدید هستند تاثیر قابل‌توجه‌ای دارد.

همانطور که این مطالعات نشان داده است، مغناطیس درمانی سکته مغزی می‌تواند مزایای فراوانی را برای بازماندگان سکته داشته باشد و ماهیت غیرتهاجمی آن باعث افزایش محبوبیت این روش درمانی شده است.

درمان با آر تی ام اس از طریق تحریک مغناطیسی مغز به مهارت و تجربه بالا نیاز دارد. بنابراین حتما به بهترین مرکز rtms برای درمان خود مراجعه نمایید.

بیماران سکته مغزی چگونه می‌توانند بیشترین بهره را از دستگاه rTMS ببرند؟

اگرچه تحریک مغناطیسی مغز برای بیماران سکته مغزی می تواند باعث بهبود حرکت پس از سکته شود، مغز این افراد هنوز برای بهبودی کامل به کمک بیشتری نیاز دارد. یکی از مزایای آر تی ام اس برای بیماران سکته مغزی این است که این افراد را برای دریافت سایر درمان‌ها آماده می‌کند. از این رو برای اینکه بیماران سکته مغزی بتوانند بیشترین بهره را از درمان با دستگاه rTMS ببینند لازم است تمرینات توانبخشی را نیز داشته باشند

از آنجایی که مغز مهارت‌ها را از طریق تکرار یاد می‌گیرد، موثرترین درمان برای افرادی که سکته مغزی داشته‌اند، تکرار تمرینات توانبخشی است. از این رو دسترسی به دستگاه‌های ورزشی سبک در خانه می‌تواند کمک شایانی به این بیماران کند.

هزینه هر جلسه rtms

هزینه هر جلسه استفاده از دستگاه rtms و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان با توجه به شرایط بیمار، نوع و شدت بیماری متفات است. پس از معاینه بالینی هزینه درمان با روش تحریک مغناطیسی مغز مشخص می‌شود.

کلینیک دکتر رخصت‌یزدی، بهترین مرکز rtms در تهران

کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی یکی از بهترین مراکز rtms در تهران است که از روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز برای درمان بیماران سکته مغزی استفاده می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.3 / 5. 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *