• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

کاربرد روش نوروتراپی ILF در درمان استرس و اضطراب شدید

درمان استرس شدید با روش نوروتراپی ILF

اختلالات اضطرابی یکی از شایع‌ترین انواع اختلالات روانی در جهان محسوب می‌شود. درمان اضطراب شدید با نوروتراپی ILF یک روش درمانی سریع و کارآمد می‌باشد که توسط بسیاری از متخصصین مغز و اعصاب پیشنهاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت و علائم استرس و اضطراب شدید و بپردازیم و سپس به معرفی روش نوروتراپی ILF برای درمان استرس شدید می‌پردازیم.

اهمیت درمان استرس با نوروتراپی

استرس و اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات در جهان می‌باشد که افراد زیادی از آن رنج می‌برند. به عنوان مثال در کشور ایالات متحده آمریکا، بر اساس آمار، 18.1 درصد از بزرگسالان و 25.1 درصد از کودکان بین 13 تا 18 سال از استرس و اضطراب شدید رنج می‌برند.

اگرچه درمان‌های مرسوم مانند مراجعه به مشاور و دارو درمانی از جمله رایج‌ترین روش‌های درمان استرس و اضطراب شدید به شمار می‌روند، اکنون بسیاری از پزشکان روش نوروتراپی ILF را به عنوان یک گزینه درمانی کارآمد پیشنهاد می‌دهند.

با وجود اینکه اثرات استرس بر مغز سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است، نوروتراپی تا همین اواخر هنوز به عنوان علم حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شد. در حال حاضر، با تکامل فناوری امکان استفاده از این روش به مراتب آسان‌تر شده است و بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که نوروتراپی ILF می‌تواند منجر به کاهش اضطراب شود.

روش نوروتراپی ILF چیست؟

نوروراپی نوعی تمرین مغز برای بهبود عملکرد آن است. نوروتراپی ILF یک نوع روش نوروتراپی است که بر امواج مغزی با فرکانس بسیار پایین تمرکز می‌کند که شبکه‌های تنظیم‌کننده عصبی اصلی را کنترل می‌کند. در این روش حسگرهای EEG فعالیت امواج مغزی را دریافت می‌کنند. مغز این فعالیت را مشاهده می‌کند و از طریق خود تنظیمی مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشد. در این روش نیازی نیست به مغز گفته شود که چه کاری انجام دهد، مغز به طور طبیعی عملکرد خود را بر اساس بازخورد فعالیت خود بهبود می بخشد.

نوروتراپی ILF یک روش درمانی ایمن، غیر تهاجمی و غیر کلامی است که با درگیر کردن مکانیسم‌های خود تنظیمی مغز کار می کند. علاوه بر این، روش درمان استرس با نوروتراپی ILF برای افراد بسیار جذاب است، زیرا بازخوردها به مغز از طریق ویدئوها و بازی‌هایی که برای این هدف طراحی شده‌اند داده می‌شود.

روش نوروتراپی ILF برای درمان استرس و اضطراب
روش نوروتراپی ILF برای درمان استرس و اضطراب

روش نوروتراپی ILF کاربردهای فراوانی دارد و برای طیف وسیعی از اختلالات قابل استفاده است. برخی از موارد کاربرد این روش عبارت است از:

علائم و نشانه های استرس چیست؟

علائم تجربه شده استرس و اضطراب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم است که علائم استرس را در مراحل اولیه شناسایی کنید، زیرا در صورت عدم درمان، استرس می تواند باعث مشکلات شدید سلامت روانی و جسمی شود. علائم استرس و اضطراب شدید می‌تواند در چهار گروه شناختی، عاطفی، فیزیکی و رفتاری تقسیم‌بندی شود.

علائم شناختی اضطراب شامل موارد زیر است:

علائم عاطفی استرس شامل موارد زیر است:

  • بد خُلقی
  • تحریک‌پذیری و زود رنجی
  • بی‌قراری و ناتوانی در کسب آرامش
  • احساس تنهایی و انزوا
  • افسردگی یا ناراحتی عمومی

علائم فیزیکی استرش و اضطراب شدید شامل موارد زیر است:

  • درد عضلانی
  • اسهال یا یبوست
  • تکرر ادرار
  • سوء هاضمه
  • تغییرات در میزان قند خون
  • حالت تهوع، سرگیجه

علائم رفتاری استرس شدید شامل موارد زیر است:

  • کم یا زیاد غذا خوردن
  • خوابیدن زیاد یا کم
  • منزوی شدن و دوری از دیگران
  • به تعویق انداختن یا نادیده گرفتن مسئولیت‌ها
  • استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر برای کسب آرامش
  • عادات عصبی (مانند جویدن ناخن، راه رفتن)

مزایای درمان اضطراب با نوروتراپی ILF

روش درمانی نوروتراپی ILF یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای استرس و اختلالات مرتبط با استرس است. در صورت استفاده از این روش هیچ نیازی به استفاده از دارو و روش‌های تهاجمی نیست. در حالی که دارو برای بسیاری یک انتخاب مناسب و عملی محسوب می‌شود، اما در اکثر موارد تنها علائم استرس را درمان می‌کند و ریشه مشکل را که در مغز نهفته است، اصلاح نمی‌کند.

نوروتراپی یک درمان بدون دارو است، که می‌تواند باعث ریشه‌کن شدن اختلال در مغز شود. اما با این وجود تحقیقات نشان داده است که اگر نوروتراپی ILF همراه با سایر درمان‌ها مانند مشاوره فردی و گروهی و دارو استفاده شود، کارآمدتر خواهد بود.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای درمان استرس با نوروتراپی ILF این است که نتایج درمان می‌تواند طولانی مدت باشد و نیازی به درمان‌های بعدی نیست. با تکمیل برنامه درمانی، بیماران خودتنظیمی روانی-فیزیولوژیکی را می‌آموزند تا واکنش آنها به موقعیت‌های استرس‌زا کاهش یابد و کیفیت زندگی آنها تا حد زیادی بهبود بخشد. این مساله می‌تواند منجر به بهبود طولانی مدت در رفتار، افسردگی، اضطراب، خواب و سایر اثرات نامطلوب استرس شود.

روش نوروپاتی ILF برای درمان استرس و اضطراب شدید
روش نوروپاتی ILF برای درمان استرس و اضطراب شدید

کاربرد روش نوروتراپی ILF در درمان استرس و اضطراب نوجوانان

اضطراب در نوجوانان می‌تواند خود را به صورت اختلالات رفتاری نشان دهد. این رفتارها به ویژه در نوجوانان که هنوز در حال یادگیری برقراری ارتباط موثر با دیگران هستند، فراگیرتر است. نوروتراپی ILF در درمان استرس نوجوانان می‌تواند بسیار کارآمد و مفید باشد.

با استفاده از روش نوروتراپی، مغز نوجوان می‌تواند اطلاعات را با کارایی بیشتری پردازش کند و در نتیجه، اختلالات رفتاری کمتر اتفاق می‌افتد. نوروتراپی ILF همچنین در بسیاری از موارد برای بهبود توجه و تمرکز در کودکان و همچنین برای داشتن خواب بهتر در شب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از والدین استفاده از روش نوروتراپی ILF را در درمان استرس و اضطراب نوجوانان ترجیح می‌دهند زیرا یک جایگزین مناسب برای دارو است. نوروتراپی معمولا در محل یک کلینیک انجام می‌شود. روش درمان نوروتراپی ILF شامل یک جنبه بصری است تا کودک بتوانند احساسات خود را در شرایط واقعی ببینند و از طریق تکرار یاد بگیرند تا استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند.

آیا روش نوروتراپی ILF برای درمان استرس ایمن است؟

روش نوروتراپی ILF یک روش درمانی کاملا ایمن و بی‌خطر است. در طول درمان نوروتراپی هیچ روش تهاجمی یا دارویی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در این روش تنها امواج مغزی به سادگی ثبت و اندازه‌گیری می‌شود و به بیمار نمایش داده می‌شوند تا بیمار بتواند از طریق خود تنظیمی تغییرات مطلوب و سالم‌تری را در عملکرد مغز ایجاد کند.

تاثیرگذاری این روش کاملا به تخصص و مهارت اپراتور یا درمانگر بستگی دارد. برای این که بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید لازم است تا به بهترین دکتر مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

مقایسه درمان استرس با نوروتراپی ILF و سایر روش‌های درمانی

انواع مختلفی از درمان‌ها برای اضطراب وجود دارد. این درمان‌ها شامل درمان‌های سنتی، مانند درمان شناختی رفتاری، روان‌درمانی و همچنین مداخلات دارویی است. برخی از افراد برای درمان اضطراب چندین روش درمانی را با هم ترکیب می‌کنند. این درمان‌ها ممکن است برای درصد کمی از افراد موفقیت‌آمیز باشند.

اگرچه این درمان‌ها به راحتی در دسترس هستند، اما چالش‌های متنوعی با آنها همراه است. درمان دارویی استرس معمولا عوارض جانبی زیادی به همراه دارد که ممکن است برای سلامتی فرد مضر باشد. روان‌درمانی و مشاوره هم معمولا بسیار زمان‌بر بوده و پس از یک دوره معین فرد ناامید شده و از ادامه درمان دست می‌کشد. مشکل دیگری که این شیوه درمانی ممکن است برای فرد ایجاد کند، یافتن درمانگری است که با او راحت باشند.

داروها کل مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند و صرفا بخشی از مغز که به درمان نیاز دارد را درمان نمی‌کند. این مساله می‌تواند منجر به علائمی مانند احساس خستگی، بی‌حالی و مغز مه آلود در مناطقی از مغز شود که نیاز به درمان ندارد.

برخی از مهمترین مشکلات دارو درمانی استرس عبارتند از:

  • داروها فقط تا زمانی که فرد آنها را مصرف کند موثر خواهند بود. با استفاده از روش نوروتراپی ILF، فرد مغز خود را برای تغییر رفتار آموزش می‌دهد. این درمان منجر به تغییر دائمی در عملکرد مغز می‌شود. این تغییرات حتی زمانی که فرد انجام نوروتراپی را متوقف کند نیز تا پایان عمر باقی می‌ماند.
  • بسیاری از افرادی که دارو مصرف می‌کنند با قطع دارو یا تغییر دارو ممکن است علائم خود را افزایش یا بدتر کنند.
  • اغلب این داروها عوارض جانبی قابل توجهی به همراه دارند که ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *