• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

بهترین دکتر متخصص سردرد و میگرن در تهران کیست؟ مجهزترین کلینیک کجاست؟

دکتر فوق تخصص سردرد در تهران

دکتر مغز و اعصاب از بهترین گزینه‌ها برای درمان انواع سردرد و میگرن است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. بهترین دکتر سردرد در تهران کسی است که ابتدا به صورت دقیق به سخنان بیمار گوش داده و پس از معاینه و بررسی علت و علائم، مناسبترین روش برای درمان را پیشنهاد می‌دهد.

دکتر متخصص سردرد کیست؟

در خصوص سردرد تنها رشته‌ای که به صورت تخصصی روی سردرد کار می‌کند، متخصص مغز و اعصاب است. دکتر مغز و اعصاب باید دو تشخیص مهم را انجام دهد:

  1. دکتر متخصص سردرد باید تشخیص دهد که سردرد اصطلاحا از نوع سردرد اولیه است یا خیر. سردردهای اولیه شامل سردرد میگرنی، سردرد تنشی و سردرد کلاستر هستند که به صورت ساختاری ایجاد شده و فرد هیچ بیماری زمینه‌ای ندارد. در این صورت فرد به صورت ژینتیکی سردرد دارد. هر کدام از این انواع سردرد درمان خاص خود را دارند.
  2. ممکن است سردرد به صورت ثانویه ایجاد شده باشد؛ یعنی اینکه فرد دچار یک بیماری است و یکی از نشانه‌های این بیماری سردرد است. مثلا تومور مغزی، تومورهای ساقه مغزی، دیسک گردن یا آرتوروز مفاصل گردن که منجر به سردردهای گردنی می‌شود ولی درد آن در ناحیه سر احساس می‌شود. حتی ممکن است سردرد ثانویه ناشی از آبسه دندان و یا سینوزیت باشد که به صورت سردرد بروز کند.

فهمیدن اینکه سردرد خودبه‌خودی ایجاد شده و یا اینکه در اثر یک بیماری زمینه‌ای شکل گرفته است، کار اصلی متخصص سردرد است که همیشه این کار باید توسط متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست انجام شود.

چه زمانی باید به دکتر متخصص سردرد مراجعه کنیم؟

زمانی که فرد دچار سردردی شود که مشخصات زیر را دارد باید به دکتر متخصص سردرد در تهران یا کلینیک سردرد و میگرن مراجعه کند:

  1. اولین سردرد بعد از سن 40 سالگی؛ یعنی اینکه فرد تا قبل از 40 سالگی هیچ سردردی را تجربه نکرده است و اولین بار بعد از این سن دچار سردرد شده است.
  2. سردردی که با یک علامت مغز و اعصاب همراه باشد؛ مثل تاری دید، دوبینی، ضعف و خواب‌رفتگی یک سمت بدن یا ضعف و خواب‌رفتگی یک اندام یا دوتا پا یا دو دست.
  3. سردردی که همراه با تب و تشنج باشد.
  4. سردردی که با کاهش سطح هوشیاری و از بین رفتن هوشیاری باشد.
  5. سردرد در بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند؛ مثل سرطان، ایدز، هپاتیت و بیماری‌های عفونی یا بیماری‌های واسکولیتی و روماتولوژیک مثل لوپوس و سایر بیماری‌های التهابی مثل روماتیسم.
  6. سردردی که قبلا فرد میگرن داشته است و تعداد حملات میگرنی او مثلا دو یا سه بار در ماه بوده ولی الان تعداد دفعات و شدت سردرد بیشتر شده است و یا اینکه قبلا تنها یک نقطه از سر مثلا نیمه راست سر درد می‌گرفته ولی حالا همه جای سر درد می‌گیرد.
  7. سردردی که هم از نظر تعداد بیشتر شده، هم از نظر شدت تغییر کرده و هم اینکه مکانش در محل سر جابجا شده یا تغییر پیدا کرده است.
  8. سردردهایی که به مسکن جواب نمی‌دهند.
  9. سردردی که بیمار را از خواب بیدار می‌کند. مثلا ساعت 2 یا 3 نیمه شب فرد از خواب بیدار می‌شود.
  10. اگر فرد وقتی که صبح از خواب بیدار می‌شود سردرد داشته باشد.
  11. سردردهای پوزیشنال، بدین صورت که وقتی که پوزیشن فرد در حالت دراز کش است سردرد ندارد ولی در حالت نشسته یا ایستاده دچار سردرد می‌شود.

به این نکته توجه کنید که برای دریافت مناسبترین روش درمانی باید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

انواع سردرد و نحوه تشخیص آن

عمدتا برای تشخیص سردرد دو نوع ارزیابی وجود دارد:

  1. عکس‌برداری از ته چشم بیمار
  2. براساس شرح حال بیمار و نوع سردرد

عکس‌برداری از ته چشم بیمار

از ته چشم بیمار عکس‌برداری انجام می‌شود، بدین منظور که مشخص شود آیا سرِ عصب ورم دارد و فشار مغز بالا است یا خیر. اگر فشار مغز بالا بود، مسیر تشخیصی شامل ام آر آی، lp و اندازه‌گیری فشار مغز است.

تشخیص سردرد براساس شرح حال بیمار و نوع سردرد

اگر سردرد ناشی از افزایش فشار مغز نیست، یعنی پس از معاینه فرد مشخص می‌شود که فشار مغز طبیعی است، در این صورت سردرد باید بر اساس شرح حال بیمار و مدل سردردی که بیمار تجربه می‌کند تشخیص داده شود. در این حالت از بیمار یک سری سوالات پرسیده می‌شود و بر اساس الگوی سردرد و ماهیت سردرد، نوع سرد تشخیص داده می‌شود.

در این حالت دکتر متخصص سردرد بررسی می‌کند که تیپ سردرد به کدام یک از انواع سردرد مانند سردرد میگرنی، کلاستر، عصبی، نورالژی و یا سایر انواع سردرد نزدیک است. بر اساس تیپ سردردی که تشخیص داده می‌شود، ممکن است ام آر آی از سر، گردن و ساقه مغز و یا ام آر آی تخصصی‌تر لازم باشد.

در عین حال باید موارد خطری که در بالا به آنها اشاره شد را بررسی کرد. مثلا بررسی می‌شود که علت سردرد ناشی از بیماری زمینه‌ای نباشد. به عنوان مثال ممکن است فرد سرطان داشته باشد و سردرد فرد ناشی از پیشرفت سرطان در ناحیه مغز است. این موارد باید توسط متخصص مغز و اعصاب مورد بررسی قرار گیرد.

بهترین دکتر سردرد چه کسی است؟

بهترین دکتر سردرد کسی است که در ابتدا به حرف‌های بیمار گوش دهد و شرح حال بیمار را بپرسد و سپس بر اساس شرح حال بیمار سوالاتی بپرسد که تکمیل‌کننده تشخیص باشد و در نهایت مشخص کند که نوع سردردی که بیمار تجربه کرده است مربوط به چه تیپ سردردی است.

بیمار پس از اینکه به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کند باید ماهیت سردرد را به‌طور کامل و به زبان خیلی ساده توضیح دهد تا تیپ سردرد به درستی تشخیص داده شود. اگر علائم خطری که در بالا به آنها اشاره شد در فرد وجود داشته باشد، پزشک متخصص اقدامات لازم را انجام می‌دهد، در غیر این صورت بر اساس تیپ سردرد، فرآیند تشخیص و درمان انجام خواهد شد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مهم‌ترین کارهایی که یک دکتر خوب برای سردرد و میگرن در کلینیک مغز و اعصاب می‌تواند انجام دهد، عبارتند از:

  1. گوش دادن به حرف بیمار و شنیدن نحوه درد.
  2. بررسی ته چشم و بررسی فشار مغز که بر اساس آن راهکارهای تشخیصی و درمانی را انجام دهد.
بهترین دکتر سردرد در تهران
بهترین دکتر سردرد در تهران

دکتر متخصص میگرن و سردرد بر اساس شرح حالی که بیمار ارائه می‌دهد و معاینه و گفتگویی که با او انجام می‌دهد، تشخیص می‌دهد که نوع سردرد بیمار به چه صورت است و مشابه به کدام یک از انواع سردرد است.

بررسی‌هایی که برای این منظور صورت می‌پذیرد شامل موارد زیر است:

  1. نوار مغز
  2. سونوگرافی عروق گردن
  3. سونوگرافی ساقه مغز
  4. سونوگرافی مغز برای ارزیابی میزان خون‌رسانی به مغز
  5. روش‌های QEEG ،EEG
  6. عکس انتهای چشم برای بررسی سرِ عصب چشم به منظور بررسی میزان فشار مغز بیمار. در موارد مشکوک می‌توان از برخی از دستگاه‌ها مانند پریمتریو او سی تی استفاده کرد.
  7. بررسی نیاز به ام آر آی مغز با تزریق یا بدون تزریق و همچنین ام آر آی گردن

بنابراین به طور کلی روش‌های تشخیص، در کلینیک سردرد و میگرن عبارتند از:

  1. نوار مغز یا QEEG
  2. معاینه ته چشم
  3. سونوگرافی عروق ساقه مغز و عروق گردن
  4. تصویربرداری ام آر آی و سی تی اسکن

فرم‌های ارزیابی شناختی به منظور اینکه تشخیص داده شود که فرد دچار بیماری‌ها و اختلالات روان‌پزشکی یا روانشناسی، کمبودهای شخصیتی یا کمبودهای توانایی شناختی ذهن است. این موارد می‌توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب و در نهایت باعث تشدید میگرن شوند.

راههای درمان قطعی سردرد

برای بعضی از سردردها روش درمان قطعی وجود دارد، یعنی فرد به طور کامل تا آخر عمر از سردرد رها خواهد شد. اما بعضی از سردردها که ماهیت ژنتیکی دارند، درمان قطعی ندارند. این نوع از سردردها را می‌توان با استفاده از بعضی از روش‌ها و تکنیک‌ها کنترل کرد.

سردرد گردنی و سردرد تنشی را می‌توان به صورت قطعی درمان کرد. به عنوان مثال در خصوص سردرد گردنی، ممکن است سردرد ناشی از دیسک گردن باشد و در این حالت می‌توان با فیزیوتراپی، دارو و یا عمل جراحی (چه به صورت بسته و چه باز) سردرد را درمان کرد. برای سردرد تنشی نیز اگر عامل عصبی و فشار روحی درمان شود، سردرد نیز به طور کامل خواهد شد.

در خصوص سردردهایی مانند میگرن، کلاستر و سردردهایی که علت قطعی آن مشخص نیست و اصطلاحا به آن‌ها سردردهای اولیه گفته می‌شود که در ابتدا در ژنتیک و ساختار بدن فرد وجود دارند، روش قطعی درمان و ریشه‌کنی وجود ندارد.

این سردردها را تنها می‌توان کنترل کرد. نحوه کنترل این نوع از سردردها بدین صورت است که اگر فرد هر روز یا یک روز در میان دچار سردرد می‌شود، به وسیله یک سری تکنیک‌ها می‌توان تعداد دفعات سردرد را به ماهی یک‌بار یا دوبار و یا دو ماه یک‌بار برسانیم که عمده جامعه نیز آن را تجربه می‌کنند و چندان عذاب‌دهنده و نگران‌کننده نیست.

چه اقداماتی می‌توان برای کنترل سردرد انجام داد؟

بعد از اینکه تشخیص سردرد انجام شد و تیپ سردرد مشخص گردید، می‌توان یک سری اقدامات غیر دارویی برای درمان سردرد انجام شود.

برای سردردهای گردنی می‌توان از لیزر، مگنت و تکنیک‌های تمرین درمانی و اصلاح ساختار حرکتی یا به اصلاح پوسچر استفاده کرد. مثلا فرد گردن جلو افتاده دارد و یا شانه‌هایش حالت قوز دارد و پس از اصلاح این موارد با استفاده از تمرین، ورزش و فیزیوتراپی و تجویز یک سری داروها مانند منیزیم و غضروف‌ساز و ویتامین B1-300 سردرد بیمار اگر به صورت خفیف باشد طی سه تا پنج جلسه به طور کامل درمان می‌شود.

اگر سردرد بیمار مزمن و کهنه باشد ممکن است لازم باشد با تزریق و بلاک ریشه‌های عصبی، درمان سردرد انجام شود.

در خصوص سردردهای میگرنی تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. بوتاکس؛ تزریق سیصد واحد بوتاکس در ناحیه سر، صورت و گردن.
  2. استفاده از دستگاه RTMS که می‌تواند باعث درمان میگرن شود. به کمک 10 تا 20 جلسه RTMS، سردرد میگرنی می‌تواند تا میزان زیادی کاهش یابد.
  3. استفاده از تکنیک نوروفیدبک که می‌تواند تا میزان زیادی با کاهش اضطراب و استرس، سردرد میگرنی را کاهش دهد. این تکنیک همچنین برای درمان سردرد تنشی و عصبی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، کلیه افرادی که به دلیل اضطراب، استرس و محرک در زندگی دچار سردرد می‌شوند، اگر از تکنیک نوروفیدبک استفاده کنند، به میزان زیادی (نزدیک به نود درصد) سردرد آنها درمان خواهد شد و دیگر سردردی را تجربه نخواهند کرد.

از دیگر روش‌ها برای درمان سردرد، استفاده از مکمل‌هایی است که دارو نیستند اما به صورت مکمل هستند و ثابت شده است که روی سردرد موثر هستند. مهمترین مکمل‌های دارویی که به میزان زیادی برای کاهش سردرد استفاده می‌شوند شامل موارد زیر است:

  1. منیزیم
  2. ترکیبات ب کمپلکس
  3. کو‌کیو 10

بسیاری از بیماران با استفاده از مصرف مکمل‌ها و کاهش اضطراب و استرس و بدون استفاده از داروهای شیمیایی، سردردشان به صورت کامل درمان شده است.

به طور خلاصه تکنیک‌هایی که برای کنترل سردرد وجود دارند عبارتند از:

  1. دارو
  2. تکنیک‌های غیر دارویی که شامل موارد زیر است:
    • بوتاکس
    • بلوک عصبی
    • RTMS
    • نوروفیدبک
    • تکنیک‌های فیزیوتراپی برای سردردهای گردنی مانند مگنت، لیزر و تمرین درمانی و کاردرمانی

نکته مهم در مورد بیماری سردرد

لازم است به این نکته اشاره شود که اکثر اوقات فرد یک نوع سردرد را تجربه نمی‌کند، بلکه دچار ترکیبی از انواع سردرد می‌شود. مثلا هم سردرد میگرنی دارد و هم سردرد گردنی و یا هم میگرن دارد و هم سردرد عصبی و یا ترکیبی از سه سردرد میگرن، عصبی و گردنی دارد. بنابراین پس از دریافت شرح حال بیمار نمی‌توان به صورت دقیق گفت که فرد تنها یک نوع سردرد را دارد.

در بسیاری از مواقع، فرد ممکن است میگرن داشته باشد و در کنار آن سردرد گردنی نیز دارد و درنتیجه سردرد گردنی عاملی برای تشدید میگرن شده است. در این موارد تا زمانی که سردرد گردنی از بین نرود، نمی‌توان تشخیص داد که چه میزان از سردرد فرد ناشی از گردن بوده است و چه میزان ناشی از میگرن بوده است. بنابراین تشخیص اینکه علت تشدید سردرد میگرنی چیست و منشا آن کجاست، بسیار مهم است.

در نتیجه در بسیاری از مواقع (شاید بیش از 60 تا 70 درصد مواقع) سردرد خالص میگرنی یا عصبی وجود ندارند، بلکه عمدتا سردرد ترکیبی است، یعنی ترکیبی از دو یا سه نوع سردرد و در خیلی از مواقع دکتر فوق تخصص سردرد و میگرن مجبور است ترکیب سردرد را به صورت همزمان درمان کند.

درمان میگرن با بوتاکس

افرادی که دچار میگرن هستند و می‌خواهند که برای زیبایی بیشتر از تزریق بوتاکس استفاده نمایند، می‌توانند با تزریق بوتاکس هم سردرد میگرنی خود را کنترل و درمان نمایند و هم به اهداف زیبایی خود برسند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله درمان سردرد میگرنی با بوتاکس را بخوانید.

درمان خانگی سر درد

در افرادی که سردرد یا میگرن دارند، می‌توان درمان خانگی برای آن‌ها تجویز کرد که بدون مراجعه به پزشک بتوانند انجام دهند. فردی که از سردرد رنج می‌برد در صورتی که خط قرمزها و علائم خطر که در ابتدا توضیح داده شد را نداشته باشد، می‌توانند اقدامات زیر را انجام دهند.

یکی از مکمل‌ها مانند منیزیم، ب کمپلکس و کو کیو 10 را استفاده کنند.

اگر دردهایی در ناحیه سرشانه و گردن دارد، تمرینات گردن که در سایت موجود است و یا سایر تمرینات گردنی را استفاده کند. مثلا تمریناتی که برای افراد در هنگام استفاده از موبایل یا لپ‌تاپ پیشنهاد می‌شود و یا تمریناتی که برای افرادی که شغل‌های خاصی مانند خیاطی، آرایشگری و شغل‌هایی که فرد دائما سر و گردنش رو به جلو است و با دستانش کار می‌کند، پیشنهاد می‌شود.

فرد باید این تمرینات را روزی دو تا سه بار انجام دهد تا به میزان زیادی دردها و فشار روی گردن، ناحیه شانه‌ها و سر کاهش پیدا کند. این افراد می‌توانند این کارها را به صورت آزمایشی در خانه انجام دهند که کاملا بی‌ضرر و بی‌خطر هستند.

در صورتی که سردرد فرد با این اقدامات درمان شد، نیازی به مراجعه به متخصص سردرد در تهران نیست. اما اگر با انجام این اقدامات همچنان سردرد ادامه داشت، فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

تجهیزات پیشرفته در کلینیک سردرد و میگرن دکتر رخصت‌یزدی

برخی از تجهیزات درمانی پیشرفته که در کلینیک سردرد و میگرن دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی و با توجه به علائم و شرایط بیمار و پس از معاینه دقیق او مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاملموارد زیر است:

  1. نوروفیدبک ilf
  2. نوار مغز (EEG)
  3. تحریک مغناطیسی مغز (RTMS/TMS)
  4. سونوگرافی داپلر عروق مغزی

نوروفیدبک ilf

نوروفیدبک یک روش نوروتراپی است که با اعمال بازخورد یا فیدبک بر اساس سیگنال‌های قشر مغز، که از سطح سر دریافت می‌شود به بهبود اختلالات روانی کمک می‌کند. این فیدبک به صورت صوتی یا تصویری از طریق یک سیستم کامپیوتری در قالب انیمیشن به فرد داده می‌شود.

نوروفیدبک ILF آخرین دستاورد پروفسور اوتمر می‌باشد و در حال حاظر موثرترین روش نوروفیدبک درمانی در دنیاست.

نوار مغز (EEG)

تست نوار مغز یکی از اصلی‌ترین رو‌ش های تشخیص بیماری‌هایی مانند صرع، تشنج و میگرن است. تست نوار مغزی برای تشخیص فعالیت الکتریکی مغز انجام می‌شود. در این تست، از صفحه‌های فلزی کوچکی به نام الکترود استفاده می‌شود که به سر متصل می‌شوند.

تحریک مغناطیسی مغز (RTMS/TMS)

تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمان غیر دارویی و غیر تهاجمی، بدون درد با اثربخشی سریع جهت تحریک مغز است که می‌توان برای بهبود علائم و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این روش نیازمند مهارت بالا بوده و نحوه استفاده از این روش درمانی تاثیر مستقیم بر میزان بهبودی بیماران دارد.

سونوگرافی داپلر عروق مغزی

سونوگرافی داپلر عروق مغز و کاروتید گردن روشی ساده و بی‌خطر می‌باشد که پزشک مغز و اعصاب توسط آن خونرسانی مغز را بررسی و عروق اصلی مغز را از نظر میزان جریان خون و باز بودن رگها ارزیابی می‌کند.

کلینیک تخصصی درمان سردرد و میگرن در تهران

کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی به صورت تخصصی در زمینه درمان انواع سردرد و میگرن فعالیت می‌نماید. استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و جدیدترین روشهای درمانی مانند نوروفیدبک به بهبود بیماران کمک می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4 / 5. 7

4 دیدگاه ها

  • Avatar

    Salome, آبان ۵, ۱۴۰۱ @ ۱۰:۱۵ پاسخ

    سلام
    برای درمان میگرن چشمی اگر روشی وجود دارد راهنمایی کنید یا نوبت بزارید

  • Avatar

    رضا, اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱ @ ۰۰:۲۰ پاسخ

    سلام جناب دکتر
    به خاطر کار زیاد با کامپیوتر و استرس همیشه دچار سردرد میشم
    در خانواده ما پدرم هم میگرن دارن و میترسم که منم دچار بشم
    حتما بعد از تعطیلات برای معاینه و ویزیت میام

    • Avatar

      دکتر حمیدرضا رخصت یزدی, اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱ @ ۱۰:۲۴ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      در خدمت شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *