• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

جدیدترین روش درمان میگرن چیست؟

جدیدترین روش درمان میگرن

سردرد مشکلی است که همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌ایم. اما اگر به صورت مداوم دچار سردرد شدید و مزمن می‌شوید، ممکن است نشانه بیماری میگرن باشد. در این مقاله قصد داریم درباره جدیدترین راه های درمان میگرن صحبت کنیم و داروهای درمان میگرن را معرفی کنیم.

روش های جدید برای درمان میگرن

یک اتفاق هیجان‌انگیز برای بیماران مبتلا به میگرن در حال به وقوع پیوستن است. روش‌های درمانی جدید و امیدوارکننده‌ای در حال معرفی هستند که یک پیشرفت امیدوارکننده برای تسکین و پیشگیری بهتر از علائم میگرن به وجود خواهند آورد.

افراد مبتلا به میگرن معمولا در زمان حملات میگرنی فعال خود، دارو مصرف می‌کنند و برخی دیگر از این افراد نیز برای جلوگیری از حملات بعدی دارو مصرف می‌کنند. در هر دو گروه از این افراد، گام‌های اساسی برداشته شده است. علاوه بر این، می‌توان با ترکیب این گزینه‌های درمانی جدید، یک برنامه درمانی بهتر و کارآمدتر ایجاد کنیم.

تحریک مغناطیسی مغز برای میگرن از دیگر روش‌های درمان است که می‌تواند به بهبود سردرد شما کمک کند. تزریق بوتاکس توسط متخصص مغز و اعصاب نیز می‌تواند سودمند باشد.  مقاله درمان میگرن با بوتاکس را بخوانید.

درمان جدید سردرد میگرنی حاد

روش های درمان میگرن حاد شامل موارد زیر است:

  1. داروهای خوراکی
  2. داروهای داخل بینی (اسپری بینی)
جدیدترین روش درمان میگرن
جدیدترین روش درمان میگرن

داروهای خوراکی برای میگرن

تریپتان‌ها معمولا برای تسکین فوری میگرن استفاده می‌شوند، اما پیشرفت‌ها در تحقیقات میگرن منجر به کشف داروهای خوراکی دیگری مانند گپانت‌ها شده است. گپانت‌ها داروهایی هستند که پپتید مرتبط با ژن کلسی‌تونین (CGRP)، پروتئینی که باعث التهاب در مغز می‌شود را هدف قرار می‌دهند.

دسته جدید دیگر از داروها، دیتان‌هایی مانند لاسمیدیتان (REYVOW®) هستند. در حالی که جپان‌ها خارج از مغز کار می‌کنند، لاسمیدیت به مغز می‌رسد و اساسا میگرن را در طول یک حمله حاد “خاموش” می‌کند.

از آنجایی این دارو وارد مغز بیمار می‌شود، می‌تواند باعث سرگیجه شود، بنابراین پزشکان باید دوز مناسب را برای هر فرد تجویز کنند.

در نهایت، در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به میگرن از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده می‌کنند، این داروها ممکن است مدتی طول بکشد تا اثر کنند و همیشه برای همه موثر نیستند.

داروهای داخل بینی (اسپری بینی)

دی هیدروارگوتامین که همچنین به عنوان DHE نیز شناخته می‌شود، گزینه‌ای است که مواقعی که تریپتان‌ها موثر نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو در فرمولاسیون‌های مختلف از جمله تزریقی، تزریقی و اسپری بینی موجود است. پزشکان DHE را برای تسکین میگرن حاد تجویز می‌کنند. در حالی که DHE جدید نیست، روش های مدیریت آن در حال تکامل هستند.

اخیرا FDA، اسپری بینی دی هیدروارگوتامین مزیلات (TRUDHESA™) را تایید کرده است. این دارو از یک سیستم انتقال بینی اختصاصی استفاده می‌کند که به دارو اجازه می‌دهد تا به عمق حفره بینی رفته و جذب بهتری را ارائه دهد. این یک گزینه بالقوه جدید برای برخی از افراد مبتلا به میگرن ارائه می‌دهد.

درمان های پیشگیرانه بیماری میگرن

از جمله روش های درمانی پیشگیرانه برای بیماری میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان تزریقی برای میگرن
  • دستگاه‌های نورومدولاسیون

درمان تزریقی میگرن

درمان‌های ضد CGRP شامل تزریق‌هایی است که به طور خاص برای اتصال یا مسدود کردن CGRP برای جلوگیری از حملات میگرنی طراحی شده‌اند.

در حال حاضر سه مورد با عناوین، یک تزریق خود تجویز و یک انفوزیون داخل وریدی به نام eptinezumab (VYEPTI™) موجود است. اپتینزوماب یک تزریق آنتی بادی مونوکلونال است که CGRP را هدف قرار می‌دهد.

دستگاه های نورومدولاسیون

همانطور که دکتر آیلانی می‌گوید ، علاوه بر داروهای خوراکی، تزریق‌ها و اسپری‌های بینی، می‌توان از دستگاه‌های تعدیل‌کننده عصبی برای تغییر نحوه ارسال اطلاعات به مغز توسط اعصاب یا تنظیم نحوه روشن و خاموش کردن مغز “اهرم درد” استفاده کرد.

تخمین زده می‌شود که 40 درصد از بیماران مبتلا به میگرن به درمان پیشگیرانه برای کاهش دفعات حملات میگرنی نیاز دارند. بیماران می‌توانند از برخی از انواع نورومدولاسیون برای درمان پیشگیرانه و حاد استفاده کنند، از جمله محرک‌های پوستی فوق‌اوربیتال، محرک‌های ترانس مغناطیسی، محرک‌های عصب واگ و غیره.

ما پیشرفت‌هایی در زمینه نورومدولاسیون داشته‌ایم و Relivion جدیدترین دستگاهی است که در حال حاضر در انتظار تایید است. این دستگاه روی سر، روی ناحیه‌ای که اعصاب پس‌سری (اعصاب پوست سر) در سیستم سه قلو (اعصابی که عملکرد حرکتی و احساس در صورت را کنترل می‌کنند) به هم می‌رسند، قرار می‌گیرد. تصور می‌شود که تحریک این ناحیه از حملات میگرنی در آینده جلوگیری می‌کند.

راه درمان میگرن چشمی

میگرن چشمی یک نوع نادر میگرن است که می‌تواند باعث از دست دادن بینایی یا کوری یک چشم برای مدت کوتاهی (مثلا کمتر از یک ساعت) شود. این اتفاق معمولا قبل یا همراه با سردرد میگرنی اتفاق می‌افتد.

لازم به ذکر است که حملات منظم میگرن نیر می‌توانند باعث مشکلات بینایی مانند نورهای چشمک زن و نقاط کور باشد. اما این علائم معمولا در هر دو چشم اتفاق می‌افتد و تحت عنوان هاله یا اورا شناخته می‌شوند.

مشکلات بینایی ناشی از میگرن چشمی معمولا کمتر از 60 دقیقه از بین می‌روند، بنابراین اکثر افراد نیازی به درمان خاصی ندارند. بهتر است اگر در حال انجام کاری هستید که چشمان شما را درگیر می‌کند، دست از آن کار بکشید و به چشمانتان استراحت دهید تا بینایی شما به حالت عادی بازگردد. اگر سردرد دارید، مسکنی را که پزشک توصیه کرده است مصرف کنید.

درمان فوری سردرد شدید میگرنی چگونه است؟

سردرد میگرنی می‌تواند بسیار شدید و ناتوان‌کننده باشد و منجر شود فرد نتواند امور روزمره خود را انجام دهد. بسیاری از افراد پس از اینکه دچار سردرد میگرنی می‌شوند برای درمان فوری میگرن از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده می‌کنند. مصرف بی‌رویه این داروها می‌تواند باعث شود بدن به آن‌ها مقاوم شود.

برای درمان فوری سردرد میگرنی می‌توانید اقدامت زیر را انجام دهید:

  • استراحت در یک اتاق ساکت و تاریک
  • آب بنوشید
  • استفاده از کمپرس آب گرم و سرد
  • مقدار کمی کافئین مصرف کنید
  • انجام تمرینات ریلکسیشن
  • انجام تمرینات تنفسی

سوالات متداول در مورد علائم میگرن

درباره شناسایی علائم میگرن و زمانی که باید با پزشک صحبت کنید اطلاعات کافی کسب کنید.

اگر سردردهایی از شدت خفیف تا شدید را تجربه می‌کنید، ممکن است این سردردها به دلیل بیماری میگرن باشد. اگر درباره علائم خود مطمئن نیستید، ما در این قسمت به سوالات رایج در زمینه میگرن پاسخ خواهیم گفت تا علائم میگرن را بهتر بشناسید.

تفاوت میگرن و سردرد چیست؟

در حالی که برخی افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، بین میگرن و سردرد تفاوت وجود دارد.

میگرن یک بیماری مغزی است. این یک تشخیص بالینی است و محققان درک خوبی از تغییراتی که در سیستم عصبی در طول حمله میگرن رخ می‌دهد دارند. این «فقط یک سردرد» نیست. حملات میگرن می‌تواند ناتوان‌کننده باشند و اغلب شامل مجموعه‌ای از علائم به جز سردرد هستند.

اگرچه محققان درک خوبی از تغییراتی که در سیستم عصبی در طول حمله میگرن رخ می‌دهد دارند، اما این تغییرات در اسکن یا آزمایش خون دیده نمی‌شود. بنابراین پزشکان میگرن را بر اساس مجموعه‌ای از علائم خاص تشخیص می‌دهند نه بر اساس نتایج آزمایش.

سردرد یک اصطلاح عمومی برای توصیف میگرن است. اما همه سردردها میگرن نیستند.

تفاوت میگرن با سردرد
تفاوت میگرن با سردرد

چگونه بفهمم که دچار حمله میگرنی شده‌ام؟

از سوالاتی که توسط بیماران پرسیده می‌شود این است که حمله میگرنی چگونه است؟ در پاسخ باید گفت که علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

حمله میگرنی معمولا شامل سردرد است که شدت متوسط تا شدید دارد و حتی ممکن است غیرقابل تحمل باشد. درد اغلب در یک ناحیه از سر (یک طرف یا هر دو، جلو یا پشت، اطراف چشم یا پشت گونه‌ها) است و می‌تواند احساس نبض یا ضربان داشته باشد.

سایر علائم شایع میگرن عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور، صدا و بو

حملات میگرن می‌توانند در کار، مدرسه یا سایر فعالیت‌های شما اختلال ایجاد کنند و یا باعث از دست دادن رویدادهای مهم زندگی‌تان شوند. این حملات می‌تواند بر عملکرد شما تاثیر بگذارند. یک حمله می‌تواند از چهار ساعت تا چند روز طول بکشد.

مراحل میگرن

چهار مرحله حمله میگرنی شامل پیش‌دروم، اورا، سردرد و پس‌دروم است. از افراد مبتلا به میگرن، 75 درصد علائم پیشروی را تجربه می‌کنند که می‌تواند به عنوان علائم هشدار دهنده اولیه حمله باشد.

تشخیص زودهنگام علائم حمله میگرن می‌تواند به فرد اجازه دهد تا قبل از شروع مرحله سردرد، داروهای حاد مصرف کند و به پیشگیری یا کاهش علائم بیشتر کمک کند.

آیا علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و حساسیت حسی با میگرن مرتبط هستند؟

علائم میگرن معمولا فراتر از سردرد است. تهوع و استفراغ، گردن درد، بی‌خوابی، اضطراب یا حس افسردگی از علائم شایع میگرن هستند. سرگیجه نیز نشانه‌ای از میگرن دهلیزی باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن حساسیت شدیدی به نور، صدا و بو دارند. اما بین 40 تا 70 درصد افراد مبتلا به میگرن آلوداینیا دارند که درد ناشی از چیزهایی است که معمولا دردناک نیستند.

به دلیل پردازش نادرست درد در سیستم عصبی، این عارضه جانبی میگرن که اغلب نادیده گرفته می‌شود به این معنی است که چیزی مانند لمس ملایم پوست، برس زدن مو، یا حتی تغییر دما می‌تواند برای فرد مبتلا به آلوداینیا دردناک باشد.

علائم میگرن و سردرد میگرنی
علائم میگرن و سردرد میگرنی

هاله یا اورا چیست؟

حملات میگرن می‌تواند با و بدون هاله رخ دهد. تنها حدود 25 تا 30 درصد از بیماران با حملات میگرنی خود هاله را تجربه می‌کنند. با گذشت زمان، برخی از افراد ممکن است شروع به تجربه هاله بدون فاز سردرد میگرن کنند.

هاله بیشتر بینایی است و به صورت مجموعه‌ای از اختلالات حسی که اندکی قبل از مرحله سردرد، حمله میگرنی رخ می‌دهد، ظاهر می‌شود. این اختلالات می‌توانند مانند نقاط کور، جرقه، نقاط روشن و زیگزاگ در میدان بینایی به نظر برسند.

هاله همچنین می‌تواند حسی باشد. از جمله علائمی مانند بی‌حسی یا خواب رفتن دست و پا می‌تواند مربوط به حرکت باشد. اگرچه این موارد بسیار نادر هستند اما می‌تواند باعث ضعف در قسمت‌هایی از بدن یا ناتوانی در واضح صحبت کردن شود. هاله معمولا 5 تا 60 دقیقه طول می کشد.

چه زمانی باید نگران میگرن باشم؟

براساس تعداد روزهای سردرد در ماه، میگرن را می‌توان اپیزودیک یا مزمن تشخیص داد. افراد مبتلا به میگرن اپیزودیک 14 روز یا کمتر در ماه سردرد دارند.

افراد مبتلا به میگرن مزمن 15 روز یا بیشتر در ماه (به مدت سه ماه یا بیشتر) سردرد دارند که حداقل 8 روز آن شامل علائم میگرن است. برای برخی افراد، میگرن اپیزودیک مزمن می‌شود، که اگر به درستی تشخیص داده نشود و درمان نشود، ممکن است اتفاق بیفتد.

اگر اورا یا میگرن شما به طور قابل توجهی در تعداد دفعات افزایش یافته است، مهم است که برای صحبت بیشتر با پزشک خود ملاقات کنید.

گاهی اوقات افراد برای حمله میگرن نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. اگر بدترین سردرد زندگی خود را دارید، به خصوص اگر به طور ناگهانی رخ دهد و در عرض چند دقیقه به حداکثر شدت آن برسد، مهم است که فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید تا مطمئن شوید که این یک سکته مغزی یا شرایط خطرناک دیگری نیست.

برای میگرن پیش چه دکتری باید رفت؟

با ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه خود صحبت کنید. ممکن است منطقی باشد که به یک متخصص مغز و اعصاب در تهران یا متخصص سردرد نیز مراجعه کنید.

پزشک شما می‌تواند حامی شما باشد، پس هر سوالی که شما را نگران کرده است از او بپرسید. بدانید که گزینه‌های درمانی زیادی برای امتحان کردن وجود دارد. پیشگیری و درمان میگرن حاد شامل طیف وسیعی از گزینه‌ها، از مکمل‌ها و داروهای تجویزی گرفته تا تغییرات سبک زندگی و استراتژی‌های تسکین غیرپزشکی است.

واکنش همه افراد به داروها یکسان نیست، حتی به آنهایی که در همان کلاس یا خانواده داروها هستند. به همین دلیل است که گزینه‌های درمانی زیادی در دسترس است.

کدام علائم میگرن را باید در سردرد دنبال کنم؟

هنگامی که با پزشک خود صحبت می‌کنید، یک دفترچه ثبت سردرد می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد علائم میگرن شما ارائه دهد. همچنین می تواند به شما کمک کند علائم اولیه را بشناسید و فورا برای تسکین یا جلوگیری از بروز علائم شدیدتر دارو مصرف کنید.

اگر علائم خود را در دفترچه ثبت می‌کنید، حتما مکان، شدت، کیفیت و سایر علائم مرتبط مانند اورا، تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا را درج کنید. ثبت متناوب اطلاعات برای انتخاب گزینه‌های درمانی بسیار مهم است. بنابراین تعداد روزهای سردردی را که هر ماه تجربه می‌کنید، از خفیف تا شدید، یادداشت کنید.

ثبت علائم و محرک های سردرد میگرنی
ثبت علائم و محرک های سردرد میگرنی

محرک های سردرد میگرنی می‌توانند کاملا فردی باشند و مشخص کردن آنها دشوار است. اگر می‌توانید، قبل از شروع علائم میگرن به اتفاقاتی که در بدن یا محیط اطرافتان می‌افتد توجه داشته باشید.

محرک های بالقوه میگرن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • غذاهای خاص
  • نور
  • بوها
  • کم آبی بدن
  • گرما
  • آفتاب
  • استرس
  • و تعدادی از عوامل دیگر

همچنین، سبک زندگی خود را در نظر داشته باشید، از جمله عادات خواب، تغذیه، ورزش و سطح استرس.

در میان زنان، حدود دو سوم میگرن مرتبط با قاعدگی دارند. ردیابی چرخه شما می‌تواند نشان دهد که آیا رابطه‌ای بین حملات میگرنی و کاهش استروژن در ابتدای پریود یا در زمان تخمک‌گذاری وجود دارد یا خیر.

آیا سبک زندگی در پیشگیری از میگرن مهم است؟

حفظ یک سبک زندگی سالم بخش مهمی از مدیریت میگرن است. عادات مفید سبک زندگی شامل یک رژیم غذایی سالم با حداقل سه وعده غذایی کامل در روز (و همچنین تلاش برای از دست ندادن وعده‌های غذایی) است.

سایر مواردی که می‌تواند در پیشگیری و کاهش علائم میگرن مفید باشند، عبارتند از:

  • هیدراته ماندن با حداقل هشت لیوان آب در روز
  • به حداقل رساندن مصرف کافئین
  • داشتن 6 تا 8 ساعت خواب با کیفیت در هر شب
  • ورزش منظم

استرس را با تمرکز حواس، مدیتیشن، یوگا یا مراجعه به درمانگر مدیریت کنید. در حالی که علائم میگرن همیشه در کنترل شما نیست، شما این قدرت را دارید که علائم را تشخیص دهید.

کمک بخواهید و با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه شخصی برای پیشگیری و درمان همکاری کنید. میگرن می‌تواند ناتوان کننده باشد، اما می‌توان از تداخل این علائم در زندگی روزمره جلوگیری کرد.

سایر روش‌های درمان میگرن

روش‌های درمان سردرد که پس از معاینه و با توجه به نوع و شدت سردرد می‌توان استفاده نمود شامل موارد زیر است:

  1. نوروفیدبک
  2. دستگاه rtms

درمان سر درد با نوروفیدبک ilf

دستگاه نوروفیدبک ilf به علت اینکه روشی مبتنی بر علائم و فردی است، بسیار موثر‌تر از سایر روش‌های نوروفیدبک عمل می‌کند و در حال حاضر موثرترین روش نوروفیدبک درمانی در دنیاست.

نوروفیدبک ILF مانند آینه‌ای برای مغز عمل می‌کند و با نشان دادن عملکرد مغز به خودش، باعث بهبود و درمان فرد می‌شود که به این فرآیند خود تنظیمی می‌گویند.

درمان سردرد با دستگاه rtms

تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمان غیر دارویی و غیر تهاجمی، بدون درد با اثربخشی سریع جهت تحریک مغز است که می‌توان برای بهبود علائم و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گیرد. از دستگاه rtms معمولا زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌های درمانی موثر نبوده باشند.

در مقاله تحریک مغناطیسی مغز چیست؟ به صورت کامل در مورد این روش درمانی صحبت کرده‌ایم.

بهترین دکتر برای میگرن در تهران کیست؟

بهترین دکتر برای میگرن و سردرد پزشکی است که با دقت و حوصله به سخنان بیمار گوش بدهد و بعد از انجام معاینه دقیق و همچنین بررسی علائم و نشانه‌های بیمار، علت ایجاد سردرد میگرنی را پیدا نموده و جدیدترین و بهترین روش درمانی را برای بهبود ایشان به کار بگیرد.

دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی متخصص میگرن

دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی به عنوان پزشک مغز و اعصاب و همچنین متخصص سردرد و میگرن بهترین راهکار درمانی را پس از معاینه و در نظر گرفتن شرایط شما ارائه می‌نماید. جهت مشاوره درمانی با دکتر حمیدرضا رخصت یزدی (عضو انجمن مغز و اعصاب ایران و انجمن سردرد اتحادیه اروپا) با ما در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.4 / 5. 22

16 دیدگاه ها

  • Avatar

    زهرا, مرداد ۳۰, ۱۴۰۲ @ ۰۹:۰۰ پاسخ

    سلام. ۵۹ سالمه. بالای ۵۰ سال هست که میگرن دارم. متاسفانه بعد از یائسگی، سردردها بجای اینکه بهتر بشه بدتر شد. همه نوع درمان دارویی رو متخصصین رو من انجام دادند. بالاخره اینبار بوتاکس انجام دادم. میشه گفت برای دو هفته فقط کمی بهتر بودم. ولی دوباره سردردها با شدت بیشتری برگشت. منتظر راهنمایی ارزشمند شما هستم.

  • Avatar

    علی, مرداد ۵, ۱۴۰۲ @ ۰۸:۴۳ پاسخ

    باسلام ۴۶ سالمه از سن ۲۰ الی ۲۵ سالگی میگرن شروع شد و درد ضربان دار در قسمت راست سرم دارم. دارو مختلف استفاده کردم تاثیری نداشت، لبنیات استفاده میکنم خیلی شدید میشه ممکن حساسیت غذایی باشه دارویی وجود داره؟ با تشکر

  • Avatar

    پیروز روستا, خرداد ۷, ۱۴۰۲ @ ۱۵:۵۳ پاسخ

    سلام اقای دکتر ضمن تشکر از توضیحات بسیار خوبتان باید خدمتتان عرض کنم همسرم که سالها دچار میگرن بودند حالا دچار یک نوع سردردی شده‌اند که همه سرشان بصورت مداوم دارای درد شدید میباشد و همانطور که فرمودید حتی به موهایشان نمیتوانند دست بزنند و تا الان همه روشها و داروها و روش‌های تهاجمی را همراه با هر نوع روش بالینی و اسکن و آزمایش و عکسبرداری و خیلی کارهای دیگر را انجام داده ولی هیچ نتیجه ای نداشته است لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  • Avatar

    Ft, خرداد ۷, ۱۴۰۲ @ ۰۷:۵۹ پاسخ

    سلام ببخشید من ۱۹ سالمه و گاهی یهویی دو یا سه دقیقه چشم دور ابرو و سرم درد میگیره و گاهی هم که وقتی آفتاب بهم میخوره باز درد شروع میشه

  • Avatar

    نادری, اسفند ۴, ۱۴۰۱ @ ۱۹:۲۹ پاسخ

    سلام آقای دکتر، خانمم حدود ۳۰ ساله میگرن داره، ماهی چند بار و هر بار چند روز سردرد شدید، چشم درد و تهوع و استفراغ داره. حتی امپول ترامادول، پیروسیکام و درمان میگرن با بوتاکس انجام دادیم ولی تاثیری نداشته. ام ار ای گرفتیم سالم بوده ولی طی این مدت خوب نشده. سبزیجات، پیاز و لبنیاتم نمیخوره از زندگی خسته شده. چکار کنیم؟ از راهنماییتان ممنون میشیم.

  • Avatar

    عارف, آذر ۲, ۱۴۰۱ @ ۱۹:۲۴ پاسخ

    سلام، من دو سالیه که با این موضوع درگیر هستم. از تابستون گذشته اینجوری شدم. وقتی که مجبور بودم برای امتحاناتم مرتب و بدون توقف تو گرما که فوق العاده روم تاثیر داره درس بخونم و از اونجایی که مجازی بود و همش باید تو گوشی و لپ تاپ این موضوع رو پیگیری کنم فشار زیادی به چشمام میومد و آخر شبهای خیلی وحشتناکی داشتم. همچنین گرسنگی طولانی مدت هم مزید برعلت میشد. بوی غذا توی آشپزخونه هم تاثیر داره. نمیدونستم میگرنه. ضربان شدید در اطراف سر. زیر چشم بالای ابرو. از شقیقه تا پشت گوش و رگهای متصل به گردن.
    بالاخره راهش رو پیدا کردیم. اولا که ماساژ بنظرم بهترینه. تمام مناطقی که نبض میزنه و درد رو حس میکنید ماساژ باید داد. با ته دست روی سوراخ گوش رو کیپ کنید و فشار بدید و تکون بدید تا فشار و درد رو حس کنید به مدت حداقل دو دقیقه تا اون حالت خارش گوش بوجود بیاد و تموم بشه. بعدش یکهو حرارت شدیدی انگار از داخل گوشتون بیرون میزنه. البته فقط گوشی که احساس درد رو داره ماساژ بدید. همچنین رگهای متصل به گردن رو تا ناحیه ذوزنقه‌ای پشت شانه‌ها ماساژ بدید. اگرم حالشو داشتید تا انتهای کمر ادامه بدید. فوق العاده‌اس.
    البته از حق نگذریم که قرصها یا کپسولهای مسکن بی‌تاثیر نیستن برای درمان مثل نووافن یا آسیفن.
    اگر جواب نگرفتید پارچه یا کیسه نمک داغ رو روی موضع درد قرار بدید. اگرم ندارید فک میکنم تو هرخونه ای یه سشوار هست. از اون طریق محل درد رو گرمش کنید. یه پارچه رو سرتون بزارید تا حرارتش اذیتتون نکنه. در طول مدت درمان حتما چشمهاتون رو ببندید. نور محیط رو به حداقل برسونید و با کسی حرف نزنید تا آرامش که نکته اصلی درمان هست رو بدست بیارید.
    اما سوالم اینه از شما جناب دکتر چه کنم که دچارش نشم؟ حال و حوصله دوا و دکتر و دارو و الکترمغناطیسم ندارم. چون همینکه تا تهران بیام و برگردم اونم با این وضع هوا و ترافیک حوصله سر بر خودش مزید برعلته که دوباره دچارش بشم و دعاتون نکنم جسارتا. لطفا کمکم کنید 💙💙💙💙

  • Avatar

    محمد, آبان ۱۳, ۱۴۰۱ @ ۱۵:۰۶ پاسخ

    سلام وقت بخیر، من یه دانش جو هستم و تقریبا چن‌سالی میشه که به میگرن مبتلا شدم. دکتر مغز و اعصاب رفتم و داروهایی که مضرات بیشتری داشت تجویز کردند و من هم از انها استفاده نکردم. میخوام یه راه حلی باشه که بدون مصرف دارو بتونم میگرنو مهار کنم هر راحلی باشه غیر استفاده دارو. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی

      دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی, آبان ۱۷, ۱۴۰۲ @ ۱۴:۰۳ پاسخ

      درمان میگرن با دستگاه rtms یک روش درمان بدون دارو برای میگرن است. برای استفاده از این روش می‌توانید با ما تماس حاصل کنید.

  • Avatar

    حسن, مرداد ۳۱, ۱۴۰۱ @ ۲۰:۵۲ پاسخ

    سلام، راهی برای پیشگیری از سردرد میگرنی هست؟ چون وقتی حملات میگرن اتفاق میفته زندگیم مختل میشه و تقریبا از کار و زندگی می‌افتم.

  • Avatar

    حمید, مرداد ۳۱, ۱۴۰۱ @ ۲۰:۴۹ پاسخ

    سلام، ببخشید آقای دکتر می‌خواستم بپرسم آیا درمان قطعی میگرن وجود داره؟ یا باید همیشه دارو مصرف کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *