• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

علت و راه‌های درمان سردرد گردنی

تشخیص سردرد ناشی از گردن درد

گردن درد مداوم و شدید می‌تواند باعث ایجاد سردرد پشت سر شود. سردرد ناشی از گردن با فیزیوتراپی، دارو درمانی، جراحی و سایر روش‌ها قابل درمان است. برای این که بهترین روش درمان سردرد گردنی را انتخاب کنید، حتما لازم است تا با پزشک متخصص مشورت نمایید.

سردرد ناشی از گردن چیست؟

منظور از سردرد ناشی از گردن سردردی است که منشا اصلی آن در گردن است. هرچند عامل اصلی درد، صدمه دیدن ساختارهای استخوانی، بافت‌های نرم یا عصب‌های گردنی است اما به نواحی گیجگاهی سر منتشر می‌شود (پشت چشم‌ها، گوشها و فک).

سردرد گردنی یکی از شایع‌ترین انواع سردرد بین افراد 20 تا 60 ساله است. سردردهای گردنی بیشتر مشابه با سردرد میگرنی و سردرد تنشی هستند و به همین خاطر در بسیاری موارد به درستی تشخیص داده نمی‌شوند و با سردردهای دیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

بهترین روش درمان سردرد گردنی چیست؟

نوع روش درمانی که بیمار دریافت می‌کند باید مطابق با نوع و علت سردرد او باشد تا درمان‌ها به بهترین نتیجه ممکن برسند. بنابراین درمان زمانی آغاز می‌شود که علت اصلی سردرد به درستی تشخیص داده شده باشد.

همچنین با پیشرفت تکنولوژی می‌توان از روش‌های درمانی نوین مانند درمان سردرد با دستگاه بهره برد. اگر فکر می‌کنید منشا سردرد شما مشکلات گردنی است، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

پزشک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند سردرد گردنی را به درستی از سایر سردردها تشخیص دهد و بهترین روش درمان را انتخاب نماید. انجام تشخیص صحیح و به موقع برای انجام درمان درست و پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده، بسیار حیاتی و ضروری است.

درمان سردرد گردنی
درمان سردرد گردنی

علت اصلی سردرد گردنی

اصلی‌ترین علت بروز سردرد ناشی از گردن وارد شدن فشار زیاد به ستون فقرات گردنی است.

سایر علل و عوامل خطر عبارتند از:

  • خم کردن یا چرخاندن شدید و ناگهانی گردن
  •  ضربه به سر و گردن
  •  بلند کردن اجسام سنگین
  •  مشکلات دیسک گردنی
  •  نشستن برای مدت طولانی بدون استراحت
  •  تنظیم نادرست میز کار
  •  خستگی مفرط
  •  خوابیدن به شکل نادرست
  •  زندگی بی‌تحرک
  •  استرس

علائم سردرد گردنی

علائم سردرد گردنی عبارتند از:

  •  درد مداوم یا دوره‌ای که از گردن آغازشده و تا بین دو کتف منتشر می‌شود.
  •  درد سر که با انجام برخی حرکات خاص گردن شدت می‌گیرد.
  •  شدت گرفتن سردرد با وارد کردن فشار به بالای گردن یا بالای کمر
  •  درد در قسمت پشت سر و پایین جمجمه
  •  درد در پشت ابروها و پیشانی
  •  انتشار درد از گردن به یک یا هر دو دست
  •  خشکی و گرفتگی گردن
  •  تاری دید
  •  حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه
  •  مشکل در حرکت کردن
علائم سردرد گردنی
علائم سردرد گردنی

تشخیص سردرد ناشی از گردن

تشخیص منشا سردرد یکی از سخت‌ترین کار‌ها برای پزشک است. تقریبا تمامی انواع سردرد‌ها دارای علائم مشترکی هستند. شخص احساس درد تپنده در سر خود دارد و دچار حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا می‌شود.

علائمی که می‌تواند احتمالا نشان دهد که سردرد ناشی از گردن است عبارتند از: 

  • حساسیت به لمس در پشت سر و زیر جمجمه
  • و شدت گرفتن درد با حرکت سر و گردن

برای تشخیص سردرد گردنی به صورت صحیح و دقیق باید موارد زیر انجام شوند:

  • گرفتن شرح‌حال کامل بیمار و انجام معاینات فیزیکی.
  • گرفتن عکس‌های رادیولوژی از گردن در حالت خمیده به جلو و عقب برای بررسی مفصل بالایی گردن در حالات مختلف.
  • ممکن است عکسبرداری از جمجمه در حالت دهان باز، لازم باشد.
  • یک نوع تزریق بلوک عصبی تشخیصی نیز ممکن است انجام شود. در این روش یک ماده بی‌حس‌کننده در نزدیکی یکی از عصبها تزریق می‌شود و در صورتی که درد از بین برود، مشخص می‌شود که منشا درد همان عصب بوده.
  • اگر درد تسکین پیدا نکند، عصب‌های دیگر به ترتیب مورد آزمایش قرار میگیرند.
  • معمولا برای تشخیص دقیق منشا درد باید چند تزریق در نوبت‌های مختلف صورت بگیرد.
  • در مواردی ممکن است انجام اسکن ام آر آی یا سی تی اسکن تجویز شود.

درمان سردرد در ناحیه گردن

برای درمان موثر و نتیجه‌بخش سردرد گردنی برنامه‌ درمانی باید چند منظوره باشد و با توجه به شرایط خاص بیمار تدوین شده باشد. بسته به شدت آسیب، ممکن است یکی یا چند مورد از روش‌های زیر تجویز شوند.

انواع روشهای درمان سردرد گردنی عبارتند از:

  1. دارو درمانی
  2. تزریق
  3. ورزش
  4. کمپرس سرد
  5. فیزیوتراپی

دارو درمانی

ممکن است داروهای مسکن از جمله داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین (gabapentin) و داروهای ضدافسردگی سه فاز و یا داروهای مخصوص میگرن تجویز شوند.

درمان دارویی ممکن است با داروهای مشابه مورد استفاده برای سایر سردردها مانند سردرد میگرنی یکسان باشد.

تزریق

اگر داروهای ضددرد موثر نباشند ، انجام تزریق مدنظر قرار می‌گیرد. در این روش ممکن است در نزدیکی عصب اکسیپیتال، مفصل آتلانتوکسیال بین عصبهای C1 و C2 و یا در مفصل فاست در نزدیکی عصبهای C2 و C3، ماده‌ی ضدالتهاب و بی‌حس‌کننده تزریق شود.

ورزش

تمرینات موثر برای برطرف کردن سردرد ناشی از گردن شامل تمرینات کششی و قدرتی برای گردن می‌شوند. برای رفع سردرد بیمار، در ابتدا باید عضلاتی که به خم شدن گردن کمک می‌کنند کشیده شوند، برای این کار باید چانه تا حد ممکن به سمت قفسه سینه نزدیک شود.

در این حالت بیمار باید در پشت گردن خود کشش را احساس کند. بیمار باید این حالت را 30 ثانیه نگه دارد. برای کشش عضلات جلوی گردن باید بیمار به سمت سقف نگه کند و پشت سر خود را تا جای ممکن به سمت عقب ببرد و این حالت را نیز برای 30 ثانیه نگه دارد.

برای تقویت عضلات گردن بیمار باید دست خود را روی پیشانی خود بگذارد و به پیشانی فشار وارد کند و به طور همزمان، سر خود را به سمت جلو فشار دهد تا با نیروی دست مقابله کند و این کار را 10 ثانیه ادامه دهد. سپس دست را پشت سر قرار دهد و فشار دهد و سر خود را در جهت برعکس یعنی را به عقب فشار دهد و این حالت را نیز 10 ثانیه نگه دارد.

در هنگام انجام این تمرینات نباید فشار زیادی به خود بیاورید و در حدود 10 درصد از قدرت خود را به کار بگیرید.

در مقاله درمان گردن درد ورزش‌ها و حرکات اصلاحی مناسب را می‌توانید مشاهده کنید.

استفاده از کمپرس سرد

در بسیاری از افراد با گذاشتن کمپرس سرد روی عضلات گردن می‌توان سردرد گردنی را بهبود داد. مقدار یخ را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و دور آن را با حوله بپیچانید و سپس گردن خود را روی کمپرس سرد بگذارید و روی آن بخوابید.

در حالت خوابیده، چانه شما کمی باید به سمت بالا باشد. برای 20 دقیقه روی کمپرس سرد بمانید.

درمان سردرد گردن و پشت سر
درمان سردرد گردن و پشت سر

فیزیوتراپی

انجام درمان‌های فیزیوتراپی برای بیماران مبتلا به سردرد‌های گردنی بسیاری حیاتی است. انجام فیزیوتراپی موجب تسریع روند بهبودی، رسیدن به نتایج ایده آل از درمان و کاهش احتمال بروز آسیب مجدد و سردرد ناشی از گردن می‌شود.

سایر روش‌های درمان سردرد

سایر روش‌های درمان سردرد که پس از معاینه و با توجه به نوع و شدت سردرد می‌توان استفاده نمود شامل موارد زیر است:

  1. نوروفیدبک
  2. دستگاه rtms
  3. تزریق بوتاکس

درمان سر درد با نوروفیدبک ILF

نوروفیدبک ILF به علت اینکه روشی مبتنی بر علائم و فردی است، بسیار موثر‌تر از سایر روش‌های نوروفیدبک عمل می‌کند و در حال حاضر موثرترین روش نوروفیدبک درمانی در دنیاست.

نوروفیدبک ILF مانند آینه‌ای برای مغز عمل می‌کند و با نشان دادن عملکرد مغز به خودش، باعث بهبود و درمان فرد می‌شود که به این فرآیند خود تنظیمی می‌گویند.

درمان سردرد با دستگاه RTMS

تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمان غیر دارویی و غیر تهاجمی، بدون درد با اثربخشی سریع جهت تحریک مغز است که می‌توان برای بهبود علائم و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گیرد. از دستگاه rtms معمولا زمانی استفاده می‌شود که سایر روش‌های درمانی موثر نبوده باشند.

در مقاله تحریک مغناطیسی مغز (rtms) چیست؟ به صورت کامل در مورد این روش درمانی صحبت کرده‌ایم.

تزریق بوتاکس برای درمان سر درد

افرادی که دچار میگرن هستند و می‌خواهند که برای زیبایی بیشتر از بوتاکس استفاده نمایند، می‌توانند با تزریق بوتاکس هم سردرد میگرنی خود را کنترل و درمان نمایند و هم به اهداف زیبایی خود برسند.

در مقاله بوتاکس برای میگرن به طور کامل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

عمل جراحی

جراحی دکمپرشن عصبی تاثیر زیادی در حذف علائم سردرد گردنی دارد. طی این عمل جراحی، تمامی نواحی که احتمالا موجب فشار بر روی عصب‌ها شده بودند، آزادسازی می‌شوند. برای مثال ممکن است التهاب عضله، رگ‌های خونی به هم چسبیده، یا بافت فیبروزی ضخیم موجب فشار بر روی عصب شده باشد و اجازه ندهد که عصب عملکرد عادی داشته باشد.

هدف از انجام این جراحی، برطرف کردن فشار از روی عصب و بازیابی عملکرد عادی عصب است. در برخی از موارد، بعضی از عصبهای کوچکی که اهمیت چندانی ندارند، قطع می‌شوند تا شانس موفقیت عمل بیشتر شود.

قبل از انجام جراحی باید مشخص شود که منشا درد طناب نخاعی است یا تحت فشار قرار گرفتن عصب پشت سر است. با کمک اسکن ام آر آی می‌تواند منشا اصلی سردرد را شناسایی مرده و بهترین روش جراحی را به کار برد.

پیشگیری از گردن درد و سردرد

خوشبختانه افراد می‌توانند با دنبال کردن دستورات و توصیه‌های مشخصی از بروز سردردهای گردنی پیشگیری کنند.

. برخی از این دستورات عبارتند از:

  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • داشتن خواب کافی
  • یادگیری شکل صحیح نشستن
  • خوردن کافئین کمتر و کاهش استرس

برای سردرد پیش چه دکتری باید رفت؟

برای درمان قطعی سردرد باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه نمود. پزشکان مغز و اعصاب به صورت تخصصی در زمینه درمان سردرد فعالیت نموده و می‌توانند بهترین راهکار درمانی را به بیماران ارائه دهند.

بهترین دکتر برای سردرد در تهران

بهترین دکتر برای سردرد در تهران کسی است که به سخنان بیمار با صبر و حوصله گوش دهد و پس از معاینه کامل او و بررسی علائمی که دارد، علت اصلی ایجاد سردرد و نوع آن را تشخیص دهد. پزشک متخصص مغز و اعصاب پس از تشخیص علت بیماری، بهترین درمان سردرد را به بیمار ارائه می‌دهد.

دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی متخصص سردرد گردنی

برای مشاوره درمانی توسط متخصص درمان سردرد گردنی و دریافت نوبت ویزیت دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی (عضو انجمن مغز و اعصاب ایران و انجمن سردرد اتحادیه اروپا) با ما در ارتباط باشید.

منابع
www.webmd.com
physioworks.com.au

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.5 / 5. 11

1 دیدگاه

  • Avatar

    ایرج رنجبر, آبان ۸, ۱۳۹۸ @ ۰۴:۲۵ پاسخ

    با سلام من چن ساله پشت گردنم درد میکنه میزنه ب سمت راستم کلا از گردنم تا نوک انگشتم درد میکنه ام ار ای هم رفتم دیسک نبود فقط گفتن ی نوعی از سیستم عصبیته خیلی اذیت میشم شبا نمیتونم بخوابم گردنمو رو بالش بذارم پشت گردنمم باد میکنه وسفت میشه دردم خیلی شدیده لطفا راهنماییم کنین ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *