• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

علت سردرد بعد از بیدار شدن از خواب و راه‌های درمان

sardard bad 12

تجربه سردرد بعد از خواب بسیار خسته کننده است! چرا که این درد مانع از استراحت کافی می‌شود و بر کیفیت روزی که پیش رو دارید تاثیر منفی خواهد داشت. شایعترین نوع سردرد که در خواب خصوصا خواب شبانه روی می‌دهد سردرد خوشه‌ای و میگرن است.

همچنین سردردهای هیپنیک (یا هشدار ساعت) هستند که فرد را در ساعات مقرری از شب به خاطر درد بیدار می‌کنند. در ادامه درباره علت و درمان سردرد بعد از خواب صحبت نموده و به این سوال رایج پاسخ می‌دهیم که چرا بعد از بیدار شدن از خواب سردرد میگیریم؟!

علت و درمان سردرد بعد از خواب (سردرد صبحگاهی)

درمان سردرد های بعد از خواب به تکرار و شدت آن ها بستگی دارد و ممکن است داروهای درمان سردرد به خودی خود مانع از بروز سردردهای آتی شود. سردرد حین خواب آسیب زننده است و مانع از دریافت استراحت کافی و مورد نیاز شما می‌شود.

بهتر است که ارتباط بین خواب و سردرد و همچنین دلایل ایجادکننده‌ سردرد در خواب را یاد بگیریم و اینکه چگونه درد آن را کاهش دهیم و خواب بهتری در طول شب داشته باشیم. در حالی که دلایل زیادی برای سردردهای شبانه وجود دارند (مثل شرایط پزشکی، استرس و حتی موقعیت خواب)، راه‌هایی نیز برای پیشگیری از دلایل زمینه‌ای و اصلی وجود دارد.

اگر شما تجربه سردرد حین خواب دارید با بهترین متخصص مغز و اعصاب در مورد گزینه‌های درمانی و کاهش درد و تسکین برای خود صحبت کنید. درمان سردردهای شبانه متنوع هستند و به نوع سر درد و دلایل زمینه‌ای آن بستگی دارند.

دلایل سردرد صبحگاهی چیست؟

دلایل سردردهای صبحگاهی یا به عبارتی سردردهایی که حین خواب اتفاق می‌افتند احتمالا به علت مشکلات متنوعی ایجاد می‌شوند، مثل بیماری‌های زمینه‌ای، اختلالات خواب و حتی موقعیت فرد هنگام خواب.

بعضی از معمول‌ترین دلایل سردرد در خواب شامل موارد زیر می‌شود که در ادامه بررسی می‌نماییم:

  1. آپنه تنفسی حین خواب
  2. هیپوگلیسمی
  3. موقعیت خواب
  4. استرس و سردرد تنشی
  5. سردردهای سینوسی
  6. میگرن
  7. سردرد هیپنیک
سردرد بعد از بیدار شدن از خواب
سردرد بعد از بیدار شدن از خواب

 

آپنه تنفسی حین خواب

آپنه تنفسی حین خواب زمانی روی می‌دهد که راه‌های هوایی در طول خواب تغییر می‌کنند و به طور نسبی جریان هوا به درون یا بیرون بدن را مسدود کرده و الگوی تنفس طبیعی را مختل می‌کنند. این اختلال خواب باعث ایجاد سردرد در خواب می‌شوند که در طول شب یا حین بیداری فرد آن را احساس می‌کند.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی در خواب شرایطی است که قند خون از سطح طبیعی پایین‌تر است. این مشکل باعث ایجاد سردرد و همچنین تعریق شبانه می‌شود و ممکن است با مصرف یک میان وعده سبک قبل از خواب باعث تنظیم سطح گلوکز خون شود.

موقعیت خواب

اگر فرد در موقعیت نامناسبی بخوابد و یا از بالشی استفاده کند که حمایت کافی را به دنبال نداشته باشد ممکن است احساس سردرد در خواب یا بلافاصله بعد از بیدار شدن داشته باشد.

استرس و سردرد تنشی

اگر استرس زیادی را در طول روز متحمل می‌شوید و به بدن خود اجازه‌ استراحت قبل از خوابیدن را نمی‌دهید، ممکن است که سردردهای تنشی را تجربه کنید. این نوع از سردرد هنگام تلاش فرد برای خوابیدن احساس می‌شود. برای پیشگیری از سردردهای تنشی در حین خواب، سعی کنید استرس های روزانه خود را کاهش دهید و یا برنامه‌ای برای مدیریت آن داشته باشید.

سردردهای سینوسی

یک عفونت سینوسی ممکن است باعث تجربه سردرد‎‎‎ در شب برای بیمار شود. افراد سردرد سینوسی را زمانی تجربه می‌کنند که سر به پایین خم شده است و فشار به سمت سینوس‌ها شیفت پیدا می‌کند. بیمار ممکن است که این سردردها را نیز در صورت ابتلا به آلرژی به مایت‌های گرد و غبار موجود در بالش و ملحفه تجربه کند.

میگرن

علت تجربه میگرن توسط خانم‌ها در طول شب، نیازمند آگاهی از عوامل محرک آن است. سعی کنید که گزارشی از هر چه که در شب می‌نوشید یا می‌خورید را تهیه کنید. در چه اتاقی بیشتر وقت می‌گذرانید و آیا بوی عطر خاصی باعث سردرد‌های میگرنی شما می‌شود یا محرک‌های دیگری با محرک اصلی ایجاد میگرن‌های شبانه شما هستند؟

یافتن این الگوها و محرک‌ها که باعث ایجاد میگرن می‌شوند اولین قدم در پیشگیری از آن و بهبود استراحت شبانه است.

سردرد هیپنیک

سردرد هیپنیک که به آنها سردردهای هشداری نیز گفته می‌شود همیشه در یک زمان مشخص و تکراری از شب ایجاد می‌شوند و فرد را از خواب بیدار می‌کنند. این اختلال ممکن است به دلیل تغییرات سیستم عروقی مغزی یا آسیب‌های قبلی در سر ایجاد شوند و در بالغین پنجاه سال یا بیشتر، بیشتر شایع است.

درمان سردرد بعد از خواب

اگر بیمار از سردرد حین خواب رنج می‌برد، احتمالا بیشتر از هر چیز مایل است که چگونگی خلاص شدن از شر آن که باعث بی‌خوابی او شده و کیفیت اجرای کارهای روزانه را کم کرده را بداند. بسته به نوع سر دردی که بیمار تجربه می‌کند راه‌هایی برای پیشگیری از وقوع و درمان سردرد های بعد از خواب آنها وجود دارند.

درمان سردردهای هیپنیک

دلیل اصلی و دقیق سردرد هیپنیک شناخته شده نیست اما انواع روش‌های درمان سردرد هیپنیک که باعث تسکین و بهبود می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • لیتیوم (لیتوبید): دارویی است که در درمان اختلالات شخصیتی دوقطبی استفاده می‌شود.
  • ایندومتاسین (ایندوسین): یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی.
  • کافئین: قرصی است که قبل از خواب مصرف می‌شود.

گزارش‌هایی هم از استفاده داروهای دیگر در افراد میگرنی شده که موثر بوده‌اند.

درمان سردرد

درمان سردردهای سینوسی

سردرد سینوسی نیز باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد و مشخص شود که آیا علت اصلی ایجاد آن ابتلای فرد به عفونت است یا دلیل دیگری باعث بروز این سردرد شده است. در صورت تشخیص عفونت توسط پزشک متخصص، بیمار با مصرف دارو بهبود می‌یابد.

به طور مشابه اگر سردردهای سینوسی بیمار به علت آلرژی است، ممکن است که نیازمند بالش یا ملحفه جدید باشد تا از عود و بدتر شدن جلوگیری به عمل آید. همچنین اگر سر درد بیمار به علت موقعیت بد هنگام خواب است، تعویض بالش و خرید یک سری جدید مفید خواهد بود.

درمان سردردهای استرسی یا تنشی

در نهایت سردردهای تنشی از طریق مدیریت استرس‌های بیمار برای پیشگیری طی ساعات روز و فعالیت‌های روزانه مثل ورزش، یوگا و مدیتیشن امکان پذیر است.

نکات مهم برای بهبود کیفیت خواب شبانه

برای پیشگیری از سردردهای شبانه و سردرد صبحگاهی و داشتن خواب بهتر و با کیفیت بالاتر، نکات زیر ممکن است مفید واقع باشند:

  • برنامه‌ریزی خواب داشته باشید
  • آرام باشید
  • برنامه غذایی تنظیم کنید
  • در جای خنک بخوابید
  • داروها را مرور کنید

بهبود کیفیت خواب شبانه

برنامه‌ریزی خواب داشته باشید

برنامه‌ی منظمی برای خواب خود تنظیم کنید تا ریتم سیرکادین شما را تنظیم کند و دریافت خواب کافی شبانه را برای شما تضمین کند. تا حد امکان این برنامه را رعایت کنید و از خواب طولانی و بیدار ماندن در آخر هفته‌ها خودداری کنید.

آرام باشید

قبل از خواب یوگا تمرین کنید یا نفس عمیق بکشید تا به آرام شدن ذهن و بدن خود کمک کنید و آن را در شرایط آرامی برای فرو رفتن در خواب قرار دهید. همچنین از تماشای تلویزیون و مطالعه در تخت خودداری کنید، زیرا ذهن شما را مشغول کرده و خوابیدن را سخت‌تر می‌کند.

برنامه‌ی غذایی تنظیم کنید

قبل از خواب مایعات ننوشید تا از تکرر مراجعه به توالت جهت ادرار کردن جلوگیری شود. همچنین چهار ساعت قبل از خواب چیزی نخورید، زیرا بخشی از ادرار از جذب آب مواد غذایی مصرف شده ایجاد می‌شوند.

در جای خنک بخوابید

اگر فرد مکررا تجربه میگرن دارد، خوابیدن با روشن کردن تهویه هوا و کولر ممکن است که حملات میگرن را کاهش دهد.

داروها را مرور کنید

در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید (شامل هر گونه داروی خانگی و سنتی یا خارج از نسخه پزشک می‌شود) تا متوجه شوید که آیا داروها با هم تداخل دارند یا نه و آیا باعث ایجاد اختلال خواب و سر درد می‌شوند.

دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی متخصص سر درد

برای مشاوره درمانی توسط متخصص درمان سر درد و دریافت نوبت ویزیت دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی (عضو انجمن مغز و اعصاب ایران و انجمن سردرد اتحادیه اروپا) با ما در ارتباط باشید.

فهرست منابع

https://www.healthline.com/

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.9 / 5. 23

14 دیدگاه ها

  • Avatar

    مهدی جاهدی, مرداد ۹, ۱۴۰۲ @ ۱۳:۵۹ پاسخ

    سلام بنده ۳۵ سالمه… هر روز ساعت ۵ صبح بیدار میشم از خواب… اون صبح هایی ک دیر بیدار میشم مثلا ساعت ۹ به محض بیدار شدن یه سردرد شدید در پشت گردن و چشمام برام اتفاق میافته. بعد هر وقت صبح بعد از بیدار شدن به گوشی نگاه میکنم همین اتفاق برام میافته… ممنون میشم راهنماییم کنید.

  • Avatar

    ن قِ, فروردین ۱۰, ۱۴۰۲ @ ۱۸:۰۷ پاسخ

    از اونجایی که ۸۰ درصد سردردها ناشی از مشکلات و فشارهای عصبی و نحوه بد خوابیدن و قرار گرفتن گردن و سر مثل زیاد خم کردن سر هنگام مطالعه و کار هست، از ماساژ تراپی هم میشه به عنوان یه درمان مکمل استفاده کرد از اونجایی که درد پشت گردن و شقیقه‌هام با ماساژ درمان شد برای دوستان عزیز پیشنهاد میکنم از یک ماسارو حرفه ای و کار بلد استفاده کنند

  • Avatar

    عادل, اسفند ۹, ۱۴۰۱ @ ۱۹:۴۷ پاسخ

    ببینید من با توحه به علائم خودم، برای سردرد میگرنی چند علت یافتم. یکی بخاطر غلظت خون، یکی بخاطر اینکه عصب کشی دندون بالا را اینقدر سوراح کرده که سینوس هم سوراخ شده و ایحاد حساسیت سیستم ایمینی میکنه و یکی هم که شاید اصلی‌ترینش هست میکروب هیلیکوباکتر معده هست و زخم التهابی توسط میکروب معده و فعال کردن سیستم سمپاتیک. اینها را در خودم رصد کردم آیا علت سردرد میگرنی اینها هست؟

  • Avatar

    Mahya, بهمن ۲, ۱۴۰۱ @ ۰۵:۵۹ پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من الان تقریبا سه هفته‌ای هست که هر روز سردرد دارم. اوایل گفتم با خواب کافی حتما درست میشه اما تاثیری نداشت. حتی دیگه وقتی میخوابم و پا میشم سر دردم بیشتر هم میشه. داروهای مسکن و یا داروهایی برای میگرن خوردم اما تاثیری ندارند و همین سبب شده که نمیتونم درست درس بخونم و خوب تمرکز کنم و مشکلات دیگر. بنده دختری ۱۶ ساله هستم

  • Avatar

    aliazizipasdaran96@gmail.com, بهمن ۲, ۱۴۰۱ @ ۰۴:۰۶ پاسخ

    سلام. ممنونم از اطلاعات مفید شما. بنده در هر ساعت از شبانه روز بخوابم، به محض اینکه از خواب بیدار شوم سردرد شروع می‌شود که فقط و فقط در ناحیه سمت چپ سر، این سردرد رو دارم و باید از ژلوفن برای آرام شدن استفاده کنم. این سردرد از زیر چشم چپ شروع میشه تا ناحیه گیج گاه ادامه دارد.

    • دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی

      دکتر حمیدرضا رخصت‌یزدی, آبان ۲۰, ۱۴۰۲ @ ۱۱:۳۱ پاسخ

      سردرد بعد از خواب می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برای تشخیص علت اصلی نیاز است معاینه شوید.

  • Avatar

    عهد, آذر ۱۰, ۱۴۰۱ @ ۰۹:۵۵ پاسخ

    سلام
    چقدر توضیحات کامل و عالی بودن ممنونم استفاده کردم تندرست باشید❤

  • Avatar

    الهام, مهر ۱۸, ۱۴۰۱ @ ۱۷:۵۱ پاسخ

    خیلی مفید بود ممنون و تشکر
    سردردهای من بیشتر سمت چپه از پشت گردنم سمت چپ تا چشم چپم شروع میشه و معمولا صبح که از خواب بیدار میشم، یه موقع خیلی خوبم، ولی بیشتر وقتا این سردرد رو دارم.
    بارها به دکتر مراجعه کردم و همیشه بهم میگن عصبیه، فقط داروهای مسکن دادن، که خیلی سردردمو خوب نکرده

    • Avatar

      سعید, بهمن ۱۲, ۱۴۰۱ @ ۱۰:۱۳ پاسخ

      دقیقا منم سردرد از پشت گردنم و پشت چشمام . هم در خواب و هم بیداری خیلی دکتر رفتم متاسفانه درمان نشد.

      کسی به نتیجه رسید اطلاع بده . ممنون

  • Avatar

    شهلا وفایی, خرداد ۱۵, ۱۴۰۱ @ ۱۸:۲۷ پاسخ

    مرسی از اطلاعات شما خیلی استفاده کردم مشکل من سردرد در خواب و بیدار شدن هم سردرد دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *