• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

کاربرد لیزرتراپی در درمان دیسک کمر و اسپاسم عضلانی

لیزرتراپی

امروزه از لیزر در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. کاربرد لیزر در فیزیوتراپی و درمان دردهای عضلانی ثابت شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی لیزر پرتوان بپردازیم و کاربرد لیزر و درباره استفاده از لیزر در درمان اسپاسم عضلانی کمر صحبت کنیم.

درمان اسپاسم عضلات کمر با لیزر

لیزر‌ درمانی پرتوان کلاس چهار در سطح سلولی به تسریع فرآیند بهبود بافت نرم بدن کمک می‌کند، این امر از طریق فرآیندی که تحریک زیستی نوری نام دارد انجام می‌شود. هنگامی که انرژی فوتون بر نفوذ عمیق در بافت نرم سلولی تمرکز می‌کند سطح آدنوزین ‌تری فسفات را افزایش می‌دهد.

آدنوزین تری فوسفات ماده‌ای است که وظیفه تولید انرژی مورد نیاز برای سلول را بر عهده دارد. لیزکلاس چهار دارای یک حالت پالسی منحصر به فرد است که انرژی لیزر را به بافت‌های عمیق‌تر می‌رساند اما باعث گرم شدن غیر‌عادی بافت نمی‌شود.

فرکانس‌های آن به صورت مداوم و متغیر به بافت ارسال می‌شوند و باعث کنترل درد و فرایند بهبود می‌شوند. انرژی پر قدرت لیزر باعث کوتاه شدن دوره ی درمان می‌شوند. استفاده از این روش با نتایج دائمی و ایمن همراه است.

کاربرد لیزر در درمان دردهای اسکلتی عضلانی

در لیزر درمانی از انرژی غیر تهاجمی لیزر برای تولید پاسخ شیمیایی نوری در بافت آسیب دیده و معیوب استفاده می‌شود. لیزر درمانی می‌تواند باعث کاهش درد، کاهش التهاب، تسریع فرایند بهبود و افزایش دامنه حرکات بدن شود.

همانگونه که متخصصین توانبخشی اشاره می‌کنند، هدف اصلی از درمان با لیزر رفع درد و درمان بیماری برای افزایش دامنه حرکات بدن و توانایی راه رفتن و تکان دادن اعضا است. استفاده از لیزر درمانی در فیزیوتراپی روشی که در آن از دارو استفاده نمی‌شود و بدون‌ نیاز به عمل جراحی به بهبود بیمار کمک می‌کند.

لیزر درمانی دیسک کمر
لیزر درمانی دیسک کمر

تفاوت لیزر پرتوان و لیزر سرد

عملکرد همه لیزر‌ها شبیه هم نیست، دستگاه‌های لیزر درمانی کم توان جز دستگاه‌های کلاس سه یا لیزر سرد هستند که دامنه‌ی قدرت آنها بین ۵ تا ۵۰۰ میلی وات است.

تفاوت لیزر پرتوان و لیزر سرد
تفاوت لیزر پرتوان و لیزر سرد

لیزر کلاس چهار یک دستگاه لیزر پرتوان است که دامنه انرژی آن برابر با۶۰۰میلی‌وات است و می‌توان انرژی آن را از ۱۰۰ میلی‌وات تا ۱۲۰۰ میلی‌وات تنظیم کرد، این امر باعث شده است که بتوان از قوانین مختلف درمانی بهره گرفت. این میزان انرژی و نفوذ در سیستم لیزر کلاس چهار در لیزر سرد ایجاد نمی‌شود.

کاربرد لیزر در درمان دیسک کمر و درد ستون فقرات

دیسک کمر زمانی ایجاد می‌شود که رشته‌های خارجی دیسک بین مهره ای آسیب ببیند و مواد نرم درون هسته از فضای طبیعی خود خارج شوند. اگر پارگی این رشته‌ها در نزدیکی کانال نخاع رخ دهد مواد درون دیسک خارج شده و وارد کانال نخاع می‌شوند.

درمان فتق دیسک کمر با لیزر
درمان فتق دیسک کمر با لیزر

در اطراف کانال نخاعی فضای بسیار کمی وجود دارد بنابراین اگر فتق دیسک در قسمت میانی کمر رخ می‌دهد می‌تواند یک وضعیت بسیار حاد را به وجود بیاورد. در موارد حاد فشاری که بر کانال نخاعی وارد می‌شود می‌تواند باعث فلج شدن کمر شود.

کاربرد لیزر در درمان دیسک کمر
کاربرد لیزر در درمان دیسک کمر

لیزر درمانی کلاس چهار در عضلات آسیب دیده بر رباط‌ها، دیسک بین مهره‌ای، کپسول‌های مفاصل سطح خاجی تاثیر به سزایی دارد. می‌توان برای بهبود دیسک آسیب دیده ستون فقرات از لیزر درمانی کلاس چهار استفاده کرد.

تکنیسین‌های آموزش دیده بر دیسک‌هایی آسیب دیده ستون فقرات تمرکز می‌کنند که به درمان نیاز دارند. این روش درمانی با مجموعه ای از آثار ارزشمند همراه است که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • افزیش عملکرد سلولی
  • بهبود جریان خون
  • کاهش التهاب
  • بهبود انتقال مواد مغذی در غشای سلول
  • افزایش گردش خون
  • انتقال آب اکسیژن و مواد مغذی به موضع آسیب دیده
  • کاهش تورم، اسپاسم عضلانی، خشکی و درد

بیمارانی که از لیزر درمانی پرتوان در کنار سایر روش‌های درمانی رفع فشار از روی ستون فقرات استفاده می‌کنند، به طور قابل توجه‌ای از میزان درد گردن و کمر آنها کاسته می‌شود و بهبود می‌یابد. می‌توان انرژی لیزر را مطابق با نیازهای بیمار تقسیم کرد.

مزایای لیزر درمانی پرتوان

لیزر درمانی پر‌توان با مزایای متعددی همراه است که در بخش زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • کوتاه کردن زمان بهبود، سه تا پنج برابر سریع تر از سایر روش‌های درمانی
  • کاهش درد
  • بهبود گردش خون
  • کاهش التهاب
  • تاثیر گذاری این روش در کاهش درد فورا احساس می‌شود.
مزایای لیزر درمانی کمر
مزایای لیزر درمانی کمر

به طور کلی لیزر درمانی کلاس چهار برای بیماری‌های مزمن و حاد از قبیل درد ناشی از جراحی بسیار موثر است. هر جلسه حدود ۱۵ یا کمتر طول می‌کشد.

تاثیرات لیزر درمانی کاهش درد ستون فقرات

آسیب دیدگی دیسک علت اصلی درد کمر و گردن است. دیسک های نخاعی عمدتا از بافت نرم (کلاژن ) ساخته شده اند و عملکرد‌های متعددی دارند. دیسک به فضای بین مهره‌های ستون فقرات کمک می‌کند امکان حرکت کردن بدن را فراهم می‌کند و ضرباتی که در طول فعالیت‌های روز‌مره ایجاد می‌شود را جذب می‌کند.

اما در صورتی که دیسک تحت فشار قرار بگیرد، پاره شود، یا دچار لغزش شود باعث ایجاد درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و سایر علائم و نشانه‌های مرتبط خواهد شد. لیزر درمانی کلاس چهار، انرژی پرقدرت لیزر به بافت‌های عمیق می‌رساند و باعث بهبود دیسک می‌شود.

می‌توان از لیزر پرتوان برای دیسک کمر استفاده کرد. همچنین می‌توان برای حصول بیشترین میزان تاثیرگذاری انرژی لیزر را مطابق با نیازهای بیمار تنظیم کرد.

از لیزر درمانی برای بهبود چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

آثار درمانی لیزر کلاس چهار فقط به دیسک‌های ستون فقرات محدود نیست. تحقیقات متعددی در خصوص آثار این روش سودمند انجام شده است. در بیش از ۱۰۰ تحقیق علمی، تاثیر گذاری لیزر درمانی در برخی از بیماری‌های بالینی تائید شده است.

در جدول زیر به تعدادی از کاربردهای لیزر پرتوان برای دیسک کمر اشاره می‌کنیم:

درد کمردرد گردن
درد شانهدرد زانو
درد آرنجدرد و تورم تاندون آشیل
سندرم تونل کارپالنقاط ماشه ای میوفاسیال
نرمی کشککچسبندگی آرنگ کف پا
آرتریت روماتوئیداستئوآرتریت
زوناآسیب دیدگی ناشی از ضربه
درد عصب سه قلوفیبرو میالژی
نوروپاتی دیابتیزخم سیاهرگ
زخم پای دیابتیسوختگی
ادم عمقی / تورمآسیب‌های ناشی از ورزش
آسیب‌های ناشی از کار یا تصادفات خودرویی 

اسپاسم عضلات ناحیه لومبر

همیشه امکان آسیب دیدگی و التهاب رباط و عضلات کمر وجود دارد. برخی از حرکات ناگهانی بازی تنیس یا فوتبال می‌توانند مشکلات متعددی را به وجود بیاورند بنابراین باید کاملا احتیاط کرد تا از پارگی دیسک در پی سقوط از ارتفاع، چرخش ناگهانی کمر یا انقباض ناگهانی عضلات اجتناب شود.

درد ناگهانی در پی آسیب‌دیدگی و پارگی دیسک ایجاد می‌شود اما ممکن است چند روز تا چند روز یا چند ساعت طول بکشد تا درد شروع شود. برخی از حرکات باعث تشدید درد می‌شوند. آسیب دیدگی عضله و اسپاسم عضلانی در بدتر شدن این عارضه نقش دارند.

اسپاسم عضلانی ممکن است بدون آسیب دبدگی عضله و در پی التهاب ساختار‌های عمیق بدن از قبیل پارگی رباط، عفونت، یا التهاب مزمن دیسک یا فتق دیسک رخ دهد. نحوه راه رفتن، حالت بدن و سایر تست‌ها به پزشک کمک می‌کند بتواند برای درمان اسپاسم عضلانی کمر و پا ناشی از برخی بیماری‌ها را تشخیص دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

5 / 5. 1

1 دیدگاه

  • Avatar

    چراغ پاهنگ, آبان ۲۶, ۱۳۹۷ @ ۲۰:۵۸ پاسخ

    سلام علیکم خدمت جناب آقای دکتربنده چندمدتی که مشکل سردردهای مزمن خیلی اذیتم بعضی موقع ازجلوپیشانی-ازوسط-ازعقب سر-بعضی موقع بالای چشم اگه سرم پایین کنم سرم میریزه بعضی موقع استفراغ میکنم بعضی موقع بخاطرسردردخون دماغ میشم آگه راهنمایم کنی ممنون میشم ازلطفتون دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *