• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

هایتون تراپی چیست و تاثیر هایتون تراپی بر بدن چگونه است؟

تاثیر هایتون تراپی بر متابولیسم سلولها التیام بیماری و کاهش درد

طی سال‌های اخیر، علم فیزیوتراپی پیشرفت چشمگیری داشته است و تکنیک‌ها و روش‌های درمانی جدید به آن اضافه شده است. هایتون تراپی یکی از جدیدترین روش‌های درمانی است که زیر شاخه‌ای از الکتروتراپی و فیزیوتراپی به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم دستگاه هایتون تراپی را به صورت کامل معرفی کنیم و کاربردها آن را بیان کنیم.

هایتون تراپی چیست؟

هایتون تراپی جهشی جدید در زمینه الکتروتراپی است. روش‌های متداول الکتروتراپی، اعصاب و ماهیچه‌ها را تحریک می‌کنند. هدف اصلی هایتون تراپی تاثیر متمرکز بر روی متابولیسم سلول‌ها است. از لحاظ فنی، هایتون تراپی یک روش اصلاح شده الکتروتراپی سنتی است و با استفاده از یک فرکانس تعدیل شده با دامنه متوسط انجام می‌شود.

۷۰ تا ۸۰ درصد از تمام بیماران بعد از اولین جلسه درمان احساس تسکین درد را تجربه می‌کنند و یا حتی درد آنها بطور کامل برطرف می‌شود. هایتون تراپی برای درمان درد و بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی از HiToP (هایتون تراپی) تحریک مستقیم متابولیسم سلول‌ها است.

فرکانس‌های دستگاه هایتون تراپی بین ۴۰۹۶ هرتز و ۳۲۷۶۸ هرتز، فرآیندهای بیوشیمیایی و بیوالکتریک را در داخل و خارج سلول‌ها به حالت عادی و طبیعی در می‌آورند.

کاربرد هایتون تراپی در چه مواردی است؟

هایتون تراپی تاثیر جوانسازی بیولوژیکی سلول‌ها را به همراه دارد، درد را کاهش می‌دهد و عملکرد جسمی، ذهنی و جنسی را بهبود می‌بخشد. این روش باعث تحریک بدن برای ترمیم خود می‌گردد.

دستگاه هایتون تراپی
دستگاه هایتون تراپی

کاربردهای اصلی هایتون تراپی شامل کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و تعویض مفصل لگن، سندرم دردناک شانه، آرنج تنیس بازان، درمان اسپاسم عضلات کمر و گردن و پا درد پس از سانحه و بعد از عمل، شکستگی، رگ به رگ شدگی، دررفتگی، کوفتگی و غیره می‌باشد.

این روش شامل انجام ماساژ توسط یک درمانگر و با کمک دستگاه هایتون می‌باشد. تاثیرات درمانی این روش بسیار بیشتر از سایر انواع ماساژ است. ماساژ با انرژی برای آرامش عمیق عضلانی، درمان‌ نواحی مختلف بدن، تسکین درد موضعی و کاهش تورم مورد استفاده قرار گرفته و نیز در رفع چین و چروک پوست و درمان سلولیت موثر است به خوش فرم شدن بدن کمک می‌کند.

هایتون تراپی چگونه به بدن کمک می‌کند؟

در بدن انسان، میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا در حفظ حیات و تنظیم فرآیندهای بدن نقش طبیعی دارند. اولین دستگاه‌های درمانی که از این میدان‌ها استفاده می‌کردند توسط دانشمندان آلمانی در سال ۱۹۹۴ تهیه شدند. آنها الگوهای فرکانس پیچیده را برای بهبود متابولیسم، ارتباط سلولی و گردش خون اعمال می‌کنند.

این الگوهای فرکانس در محدوده طیف بالا یعنی کمتر از ۲۰ کیلو هرتز هستند. امواج الکترومغناطیسی ارتباط سلولی را از طریق فرآیندهای همزمان بیوشیمیایی و بیوالکتریکی تقویت می‌کنند. این فرکانس‌های شفابخش همیشه به منشا درد، حتی آنهایی که در عمق بدن هستند می‌رسند، زیرا از سلولی به سلول دیگر انتقال یافته و مانند یک دومینو عمل می‌کنند.

سلول‌ها با مواد طبیعی موجود در بدن تامین می‌شوند که نیاز به داروها را از بین می‌برند. حتی سلول‌های موجود در بافت‌های عمیق زیر پوست تحت تاثیر قرار می‌گیرند، زیرا فرکانس‌ها می‌توانند بدون مانع در بدن نفوذ پیدا کنند.

الگوهای فرکانس مورد استفاده برای این درمان موجب هیچگونه سازگاری سلولی نمی‌گردند و از این رو برای کل دوره درمان موثر هستند. هر یک از اندام نیاز به ارتباط، هماهنگی و همکاری مناسب بین سلول‌های خود دارد. بدن می‌تواند به ترمیم خود کمک کند.

هایتون تراپی چه اثراتی بر روی بدن دارد؟

تسریع انتشار، عادی کردن فعالسازی مواد فرستنده درون سلولی، بهبود هماهنگی و ارتباط بین سلول‌ها برای حفظ یا تکثیر ساختارهای مورد نیاز و عملکرد بافت، بهبود فرآیندهای متابولیک مبتنی بر آنزیم، افزایش میزان و اندازه مراکز نیروی انرژی سلولی، یعنی میتوکندری‌ها، اثرات ضد ورم با تحریک ادرار زیاد، و تسریع فرآیندهای بهبودی، از جمله تاثیرات درمان از طریق هایتون تراپی می‌باشد.

مزیت اصلی هایتون تراپی چیست؟

در مقایسه با رو‌ش‌های معمول و آنهایی که شامل روش‌های دارویی هستند، هایتون تراپی در تسکین درد بسیار موثرتر است. این روش در بسیاری از موارد حتی در موارد درد مزمن که درمان آنها دشوار می‌باشد ثابت شده است. در این روش برخلاف دارو درمانی، متابولیسم بیمار تحت تاثیرات منفی قرار نمی‌گیرد و کاهش یا قطع داروها نیز امکان‌پذیر است.

هایتون تراپی بر روی چه نواحی از بدن می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

این روش در درمان بیماری‌های مفصلی دردناک مانند آرتروز، به ویژه آرتروز زانو، سندرم درد شانه، کمر درد، بیماری میگرن، زخم‌های باز (Ulcus cruris) و درد بعد از جراحات و عملیات اثبات شده است. علاوه بر این، هایتون تراپی همچنین به تجدید حیات در موارد خستگی و فرسودگی کلی بدنی و بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

کاربرد هایتون ترابی
کاربرد هایتون ترابی

هایتون تراپی برای بررسی موفقیت‌آمیز بودن سایر درمان‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این درمان‌ها شامل موارد زیر است:

  • برای تسریع فرایندهای بهبودی، به عنوان مثال پس از استخوان‌های شکسته
  • برای دوباره به دست آوردن قدرت عضلانی پس از دوره‌های فلجی یا استراحت مطلق طولانی مدت
  • برای جلوگیری از ترومبوز ناشی از عضله، بیشتر از همه در پاها پس از مدت طولانی استراحت مطلق اجباری
  • برای بیماری‌های سیستم عصبی
  • برای تحرک درمانی برای بیماران مسن‌تر که در رختخواب بستری بوده‌اند

هایتون تراپی در بین مدرن‌ترین و همه‌کاره‌ترین روش‌های درمان است. بسته به چگونگی، این روش می‌تواند برای درمان پلی نوروپاتی‌ها، و درمان لیپولیز (کاهش وزن، بهبود فرم و ظاهر) مورد استفاده قرار ‌گیرد.

بوتاکس میگرن در تهران

عوارض هایتون تراپی

بیماران مبتلا به عفونت‌های سیستمیک همراه با تب، عفونت‌های باکتریایی موضعی، بیمارانی که از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب استفاده می‌کنند و زنان باردار نباید تحت درمان با هایتون تراپی قرار بگیرند.

نحوه انجام هایتون تراپی چگونه است؟

یک بالش برای گذاشتن زیر پا و نیز یک بالش برای زیر گردن لازم است. پس از تنظیمات لازم، بیمار باید زیر یک پتو قرار بگیرد. در صورت درمان کمر، بیماران باید لباس زیر کشی بپوشند. خانم‌ها نباید جوراب شلواری بپوشند، زیرا الکترودها باید روی پاها نیز قرار بگیرند.

درمان تقریبا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. بنابراین باید بین جلسه یک بیمار تا جلسه‌ی بعدی ۸۰ تا ۹۰ دقیقه بگذرد تا زمان کافی برای آماده‌سازی بیمار وجود داشته باشد.

نحوه انجام هایتون تراپی
نحوه انجام هایتون تراپی

توجه شود که قبل از شروع درمان بیماران باید مثانه خود را تخلیه کنند، زیرا اغلب درمان باعث تحریک و تشدید ادرار می‌گردد. پس از تنظیمات دستگاه، بسیاری از بیماران در طول درمان ۶۰ دقیقه کامل می‌خوابند. برخی از بیماران با هدفون آهنگ آرامش‌بخش گوش می‌دهند.

بعد از ۶۰ دقیقه بیمار از طریق صدای دستگاه یا به آرامی توسط دستیار پزشک بیدار می‌شود. به طور متوسط در مجموع نیاز به ۱۰ جلسه درمان می‌باشد که در حالت ایده‌آل حداقل ۳ جلسه در هفته نیاز است. بهترین نتایج با درمان روزانه حاصل می‌شوند.

در برخی موارد ممکن است در ابتدا بدتر شدن مشکل پزشکی رخ دهد. این امر حاکی از این است که درمان در حال اثر گذاشتن است. در این حالت باید همواره درمان متعاقب در روز بعد انجام شود تا بدتر شدن اولیه وضعیت بیمار متوقف شود. با این حال، مهمتر از همه، تشخیص صحیح می‌باشد. این امر در کنار تعیین محل دقیق درد برای انجام یک درمان موثر بسیار مهم است.

نکات تکمیلی درباره دستگاه هایتون تراپی

در ادامه به بررسی چند نکته درباره عملکرد دستگاه هایتون تراپی می‌پردازیم:

تفاوت هایتون تراپی با الکتروتراپی کلاسیک

هایتون تراپی جهشی جدید در زمینه الکتروتراپی است. الکترو درمانی سنتی باعث تحریک اعصاب و عضلات می‌شود. هدف اصلی هایتون تراپی اثر مستقیم بر متابولیسم سلول‌ها است. تفاوت را می‌توان در تاثیر، تکنولوژی و کاربرد عملی درمان مشاهده کرد.

تفاوت‌ها در تاثیر درمان مرتبط با دو مکانیزم اصلی هایتون تراپی می‌باشند:

  1. در ابتدا انرژی برای افزایش پتانسیل انرژی سلولی به بدن وارد می‌شود.
  2. سپس ساختارهای سلولی را دچار نوسان می‌کند تا متابولیسم به حالت عادی بازگردد.

از دیدگاه فنی، الکتروتراپی کلاسیک یک تعدیل در دامنه نوسان است. شدت جریان تعدیل می‌شود، اما فرکانس ثابت باقی می‌ماند. در الکترو تراپی از فرکانس‌های تعدیل بین ۰ تا ۲۰۰ هرتز در محدوده فرکانس پایین و اغلب ۴۰۰۰ هرتز در محدوده فرکانس متوسط استفاده می‌شود.

در هایتون تراپی دامنه نوسان و فرکانس به طور همزمان تعدیل می‌شوند. هر چه فرکانس بالاتر باشد، انرژی بیشتری را می‌توان مطابق با منحنی آستانه تحمل فردی حساسیت الکتریکی بیمار اعمال کرد. بنابراین، این یک تعدیل همزمان فرکانس و دامنه نوسان رخ می‌دهد.

در ادامه این فرایند تحت عنوان SimulFAMi عنوان می‌شود. حرف i برای شدت به کار برده می‌شود، که همزمان با افزایش فرکانس افزایش می‌یابد. در دستگاه هایتون درمانی، فرکانس‌های هایتون بین ۴.۰۹۶ و ۳۲.۷۶۸ هرتز اعمال می‌شوند.

هایتون تراپی در دو نقطه عملی دیگر متفاوت است:

  1. الکتروتراپی کلاسیک به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه اعمال می‌شود، اما هایتون تراپی تا ۶۰ دقیقه انجام می‌گیرد.
  2. در الکتروتراپی کلاسیک، اغلب یک کانال و دو الکترود مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هایتون تراپی تا ۴ کانال با حداقل ۱۰ الکترود استفاده می‌شود.

دو اثر اصلی هایتون تراپی

اثر هایتون تراپی چیست؟
اثر هایتون تراپی چیست؟

دو اثر اصلی هایتون تراپی عبارت است از:

  1. اعمال انرژی به بدن برای فعال کردن سلول‌ها و انرژی بخشیدن به بدن
  2. ایجاد رزونانس یا تشدید به منظور نوسان سلول‌ها و ساختارهای بافتی با هدف بهبود فرآیندهای متابولیک و کاهش درد.

انرژی چگونه به سلول‌ها فرستاده می‌شود؟

منحنی آستانه تحمل حساسیت الکتریکی مشخص می‌کند که چه مقدار انرژی را می‌توان به بدن وارد کرد. هرچه فرکانس نیروی وارد شده بیشتر باشد، بدن انسان نیروی بیشتری را می‌تواند تحمل کند.

هدف این است که انرژی بیشتری به بدن منتقل شود. این امر را می‌توان با فرکانس‌های بالا به دست آورد. هایتون تراپی در محدوده بین ۴.۰۹۶ و ۳۲.۷۶۸ هرتز عمل می‌کند تا ۵۰۰۰ مگاوات به طور مستقیم به بدن اعمال می‌شود.

انتقال انرژی در دستگاه هایتون تراپی
انتقال انرژی در دستگاه هایتون تراپی

هایتون تراپی مقدار و اندازه میتوکندری‌ها یا اصطلاحا مراکز تامین انرژی را افزایش می‌دهد. پس از درمان، بیمار احساس شادابی می‌کند درست مانند زمان پس از یک پیاده روی طولانی.

این انرژی ورودی دوگانه است. یک بار بصورت موضعی در ناحیه تحت درمان و بار دیگر همزمان در کل بدن. تجدید انرژی کل بدن امری مهم است، زیرا بیماری‌ها به ندرت محدود به یک ناحیه هستند. مقاومت در برابر بیماری در تمام بدن بهبود می‌یابد.

چه چیزی ساختار سلول و بافت را دچار نوسان می‌کند؟

میدان متناوب الکتریکی باعث نوسان ذرات باردرا می‌گردد. فرکانس‌های نوسانات اعمال شده باعث ایجاد رزونانس در مولکول‌ها و ساختارهای سلولی می‌شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4.5 / 5. 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *