• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

روش آمبولیزاسیون مغز برای درمان آنوریسم مغزی چیست؟

ambolazision12 1

آمبولیزاسیون مغز یک روش کارآمد به منظور رفع خونریزی رگ با ایجاد یک انسداد مصنوعی در رگ است. این روش خطر سکته مغزی و خونریزی مغزی را کاهش می‌دهد. در این مقاله مراحل آمبولیزاسیون مغزی و مراقبتهای بعد از عمل شرح می‌شود.

آمبولیزاسیون مغز یا AVM چیست؟

روش درمانی آمبولیزاسیون مغزی برای ناهنجاری شریانی وریدی (AVM) تحت عنوان امبولوتراپی یا اندوواسکولار شناخته می‌شود. این روش شامل تزریق چسب یا مواد چسبنده مایع غیر واکنشی دیگر به وریدهای ناهنجار به منظور مسدود کردن آن‌ها است.

برای این منظور یک کاتتر کوچک از طریق یک رگ در کشاله ران وارد شده و به طرف رگ‌های خونی تامین کننده‌ رگ مشکل‌دار حرکت می‌کند. تمام موارد ناهنجاری شریانی وریدی با آمبولیزاسیون قابل درمان نیستند.

ناهنجاری شریانی وریدی‌ در آنژیوگرافی مقدماتی توسط رادیولوژیست‌های ماهر بررسی می‌شود تا تعیین شود که آیا کاتترها بدون ایجاد هیچ گونه عوارضی قبل از اینکه برای آمبولیزاسیون در نظر گرفته شوند قابل وارد شدن هستند یا خیر. مدت زمان بهبودی بستگی به وضعیت کلی سلامتی، شدت مشکل و عوامل دیگر دارد.

آیا عمل آمبولیزاسیون مغزی خطرناک است؟

در بیشتر موارد، آمبولیزاسیون اندوواسکولار روشی موفق با نتایج خوب است. نتیجه درمان نیز بستگی به هرگونه آسیب مغزی که در قبل، حین یا بعد از جراحی در اثر خونریزی رخ داده است خواهد داشت.

بسیار متداول است که متخصص قبل از انواع دیگر درمان، آمبولیزاسیون را توصیه کند. این درمان به منظور پیشگیری از خونریزی ناشی از ناهنجاری شریان وریدی ارائه می‌شود. خونریزی ممکن است به مغز آسیب زده و منجر به سکته مغزی یا ناتوانی دائمی احتمالی یا حتی مرگ شود. ناهنجاری شریانی وریدی همچنین ممکن است باعث سردرد، تشنج و فلج پیش‌رونده شود و درمان می‌تواند این علائم را تسکین دهد.

این نوع درمان تنها در صورتی می‌تواند انجام شود که ناهنجاری شریانی وریدی متشکل از رگ‌هایی باشد که با کاتتر قابل دسترسی است. آمبولیزاسیون یک روش جراحی باز نیست و نیاز به آموزش تخصصی دارد.

مزایای آمبولیزاسیون مغز

مزایای عمل avm مغزی شامل موارد زیر است:

  • آمبولیزاسیون مغز در کوچک‌تر کردن ناهنجاری شریانی وریدی به طوری که برای پرتو درمانی مناسب باشد بسیار موثر است.
  • آمبولیزاسیون برای کاهش جریان خون از طریق ناهنجاری شریانی وریدی قبل از جراحی مفید است.
  • این کار برداشتن ناهنجاری شریانی وریدی توسط جراح را بسیار آسان‌تر می‌کند.
  • قابل تکرار شدن و مرحله بندی است.
  • احتمال درمان قطعی با آمبولیزاسیون به تنهایی حدود ۲۰ درصد است.
  • عمل جراحی باز نیست.
  • بستری کوتاه مدت در بیمارستان

دلیل انجام عمل آمبولیزاسیون مغزی

جراحی آمبولیزاسیون مغز اغلب برای درمان آنوریسم مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند برای سایر شرایط پزشکی که جراحی باز خطرناک است استفاده شود. هدف از درمان پیشگیری از خونریزی در ناحیه مشکل‌دار و کاهش خطر پارگی رگ خونی است. پزشک به بیمار کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرد که برای مسدود کردن آنوریسم قبل از پارگی آن عمل جراحی انجام دهد یا خیر.

این روش را می‌توان برای درمان موارد زیر استفاده کرد:

  • ناهنجاری شریانی وریدی (AVM)
  • فیستول کاروتید کاورنو (مشکلی در شریان بزرگ گردن)
  • تومورهای مغزی

اقدامات قبل ازعمل avm مغزی

پذیرش اولیه یک یا دو روز قبل از آمبولیزاسیون مغز انجام شده و آزمایش‌های خون معمول اجرا می‌شوند. این روش اغلب به صورت اورژانسی انجام می‌شود. در صورتی که شرایط اورژانسی نباشد توجه به نکات زیر لازم است:

  • به پزشک بگویید که بیمار چه داروهایی مصرف می‌کند.
  • از پزشک بپرسید که بیمار در روز جراحی چه داروهایی را باید مصرف کند.
  • سعی کنید که سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • از بیمار اغلب خواسته می‌شود تا برای ۸ ساعت قبل از جراحی چیزی نخورد و ننوشد.
  • داروهای تجویز شده برای بیمار را تهیه کرده و بیمار آنها را با یک جرعه آب بنوشد.
  • در زمان تعیین شده به بیمارستان مراجعه نمایید.

مراحل عمل آمبولیزاسیون مغز

بیمار از محل پذیرش به محل آنژیوگرافی مغز و اعصاب برده می‌شود که در آنجا عمل انجام می‌شود. قبل از عمل، پرستاران یک یا هر دو کشاله ران را می‌تراشند. آمبولیزاسیون مغز تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شده و گاهی اوقات نیز عمل تحت آرام بخش انجام می‌شود.

بعد از اجرای بیهوشی، یک کاتتر از طریق یک رگ خونی در کشاله ران بیمار وارد شده و به محل ناهنجاری شریانی وریدی می‌رسد. برای این منظور از کاتترهای بسیار کوچکی استفاده می‌شود.

این روش شبیه به آنژیوگرافی مغزی است به جز اینکه علاوه بر تزریق رنگ برای نشان دادن ناهنجاری شریانی وریدی، این کاتترهای کوچک در نزدیکی ناهنجاری شریانی وریدی قرار داده شده و چسب یا ذراتی برای مسدود کردن تزریق می‌شوند.

مدت زمان عمل آمبولیزاسیون مغز اغلب قابل پیش‌بینی نمی‌باشد و اعضای خانواده که در حال انتظار هستند نباید نگران باشند زیرا این عمل ممکن است بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

عمل جراحی آمبولیزاسیون مغز
عمل جراحی آمبولیزاسیون مغز

اگر پزشکان باور نداشته باشند که بتوانند ناهنجاری شریانی وریدی (AVM) را به صورت بی‌خطر آمبولیزه کنند، فرآیند آمبولیزاسیون مغز متوقف خواهد شد. یک ناهنجاری شریانی وریدی تکی ممکن است چندین بار نیاز به آمبولیزه کردن داشته باشد تا بتوان به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کرد یا دیگر امکان آمبولیزاسیون بیشتر وجود نداشته باشد. در صورتی که بیشتر از یک آمبولیزاسیون نیاز باشد، عمل‌ها معمولا در چندین مرحله طی چند هفته یا چند ماه انجام می‌شوند.

چسب عروق به سرعت بعد از تزریق به ناهنجاری شریانی وریدی سفت می‌شود. نتیجه این است که جریان خون از طریق ناهنجاری شریانی وریدی مسدود می‌شود. هنگامی که هیچ خونی از شریان عبور نکند، دیگر خطر خونریزی وجود نخواهد داشت.

آمبولیزاسیون ناهنجاری شریانی وریدی با اندازه بزرگ اغلب در چندین مرحله انجام می‌شود به طوری که در هر بار بخشی از شریان مسدود می‌شود. در صورتی که ناهنجاری شریانی وریدی به طور کامل بسته نشود، همچنان خطر خونریزی وجود خواهد داشت.

مراقبتهای بعد از عمل avm مغزی

بیمار به بخش بهبودی انتقال خواهد یافت که در آنجا بیمار از نزدیک در طول شب کنترل می‌شود. پزشک از بیمار می‌خواهد که بی‌حرکت بماند و برای ۸ ساعت روی تخت دراز بکشد.

این دوره‌ی استراحت اجازه می‌دهد تا شریان کشاله ران بهبود پیدا کند. در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، بیمار روز بعد به اتاق خود انتقال داده شده و روز بعد از آن نیز ترخیص می‌شود.

اگر قبل از عمل خونریزی وجود نداشته باشد، ممکن است نیاز باشد که بیمار برای ۱ تا ۲ روز در بیمارستان بماند. اگر خونریزی رخ داده باشد، این مدت طولانی‌تر خواهد بود.

همچین بیشتر بیماران درمان شده با روش آمبولیزاسیون مغزی باید برای آنژیوگرافی یا ام آر آی متعاقب بازگردند که معمولا چند ماه بعد از درمان می‌باشد. این کار نشان می‌دهد که چه مقدار از ناهنجاری شریانی وریدی باقی مانده و آیا نیازی به آمبولیزاسیون دیگری است یا خیر.

بیمار باید بداند که آمبولیزاسیون معمولا به طور کامل شریان را نمی‌بندد. ممکن است فرد در این شرایط همچنان از محل ناهنجاری شریانی وریدی خونریزی کند. مشخص نیست که آیا درمان آمبولیزاسیون جزئی خطر خونریزی در آینده را کاهش می‌دهد یا خیر.

عوارض بعد از عمل آمبولیزاسیون مغز

شرایط هر بیماری متفاوت است. برخی عوارض جانبی جزئی ممکن است مدت کوتاهی بعد از آمبولیزاسیون ناهنجاری شریانی وریدی توسط برخی بیماران مشاهده شوند، اما بیشتر آنها احساس کاملا خوبی خواهند داشت. عوارض عمل آمبولیزاسیون مغز معمولا موقتی بوده و ظرف چند روز یا هفته برطرف می‌شوند.

سردرد گاهی اوقات گزارش می‌شود که معمولا از بین می‌رود اما در صورتی که ماندگار باشند، پزشک مصرف دارو را طی یک دوره‌ی کوتاه مدت تجویز می‌کند که باعث برطرف شدن سردرد خواهد شد.

سایر عوارض احتمالی شامل علائم شبیه به سکته مغزی مانند ضعف در یک دست یا پا، بی‌حسی، مور مور شدن، اختلال تکلم و مشکلات بینایی هستند. خطر آمبولیزاسیون برای عوارض جدی مانند سکته مغزی دائمی یا مرگ بسیار کم است. خطرات پیش‌بینی شده باید با پزشک مورد بحث قرار گیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

4 / 5. 5

5 دیدگاه ها

  • Avatar

    فیروز, شهریور ۶, ۱۳۹۸ @ ۲۱:۱۱ پاسخ

    سلام من یک مرد۵۲ ساله هستم.وبه تازگی سکته مغزی کردم.وساکن هامبورگ هستم. و دکتر ها میخواهند عمل امبولیزاسیون را انجام بدهند.واقعیت امر که ترسیدم که اگر عمل با موفقیت انجام نشود.دچار معلولیت یا تکلم خواهم شد.وحا دو به شک هستم که انجام بدهم یا نه ..میخواستم نظر شما را بدانم..

  • Avatar

    ابوالفضل, اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۸ @ ۱۴:۰۲ پاسخ

    با سلام خدمت دکتر عزیز ببخشد من خیلی طولانی نوشتم
    من از حدود ۶ سالگی پشت زانوی چپم یه ورم ایجاد شد که با درد همراه بود و نمیذاشت زانوم به راحتی خم بشه، باید آروم آروم زانوم را خم می کردم تا بعدش بشه براحتی زانوم خم بشه و اگه مدتی ایستاده می موندم دوباره ورم می کرد. گاهی هم کلا ناپدید میشد حس می کردم که خون میاد جمع میشه و دوباره بر میگرده توی بدنم.
    سال ۷۶ رفتم تهران تشخصی تومور داده شد. ولی قبل از عمل ناپدید شد! اونجا گفتن مشخص نیست دیگه عمل نکردن. یه دکتر گفت تا ۲۰ سالگی خوب میشه. تا ۲۰ سالکی گذشت و خوب نشد یه دکتر عمومی منطقه خودمون یه آمپول بزرگ توی ورم فرو کرد و کلی خون ازش کشید بعد از اون وحشتناک درد می کرد با اینکه ورم کوچیک شده بود. مجبور شدم برم تهران با سی تی اسکن و ام ار ای و اسکن تزریق هسته ای دوباره تشخیص تومور داده شد. سریع عملم کردن. دکتر گفت تمام بافت تومور رو برداشتم. جواب بیوپسی اومد که نوشته بود av malformation . تا مدت کوتاهی بعد از عمل خوب بودم اما به مرور کم کم احساس درد نقطه ای شروع شد که چون ناچیز بود اهمیت ندادم الان بعده ۸ سال از عمل دوباره بزرگ شده البته نه به اندازه قبل از عمل ولی بهرحال آزارم میده. فکر میکنم دکتری که عملم کرده فقط بافت رو برداشته و عروق رو مسدود نکرده برای همین دوباره خونریزی کرده. نمیدونم الان باید چیکار کنم منطقه ما کسی تخصص زیاد در مورد این بیماری نداره. دکتری هم که تهران عملم کرده الان مرده. بنظر شما چه اتفاقی برای من افتاده؟ آیا عروقم دوباره پاره شده یا ممکنه اصلا مسدودش نکرده باشه؟ اصلا امیدی به عمل مجددم هست؟ میترسم عمل کنم دوباره برگرده.
    بنظر شما چیکار کنم؟
    ممنون از شما بزرگواران اجرتون نزد خدا محفوظ

  • Avatar

    کبراترابی (مادر), دی ۲۳, ۱۳۹۷ @ ۰۷:۴۸ پاسخ

    سلام..ممنونم ازراهنمایی سرکار…پسر۲۴ سالم دراثرورزش وزنه بلند کردن مویرگ بغل گوش چپ درنزدیکی مخچه اش خونریزی کرده دکتربیمارستان سینا (امیرجمشیدی وشیرانی)بعداز ام ارای واسکن تشخیص avm را دادند دوبارآنژیو شدن باراول تشخیصی باردوم به کلاف عروقی چسب زدن حالا فرزندم دست چپش خوب قدرت نداره چشماش فاصله دور راتارمی بینه گوش چپ کما کان شنوایی نداره واینکه سر راتکان میدهند سرگیجه دارند آیا راهی برای درمان این عوارض وجود دارد راهنمایی بفرمایید؟متشکروسپاسگزارم

  • Avatar

    فرانک گندمی, مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ @ ۰۸:۳۱ پاسخ

    خیلی ببخشید من فرانک گندمی در ایمیل قبلی به جای AVM اشتباه کردم و ARM نوشتم

  • Avatar

    فرانک گندمی, مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ @ ۰۸:۲۷ پاسخ

    با سلام خدمت شما و تشکر پیشاپیش
    پدر من ۸۳ ساله است ایشان یک آدم منطقی بودن از ۳ سال پیش گهگاه سردرد داشتن و گاهی غیر منطقی و بدبین به مادر ۸۰ ساله که بسیار غیر طبیعی بود
    و ما فکر میکردیم که ایشان مراحل اولیه آلزایمر را میگدرانند ده روز پیش دچار سردرد وحشتناک شدن و بعد از MRI و آتزیوگرافی تشخیص AVM مغزی داده
    شده و جراجی برایشان رد شده و آمبولیزاسیون توسط آقای دکتر قناعتی رد شده ظاهرا ARM پدرم بزرگ میباشدو حالا ایشان روزی سه بار کورتون میزنند که با
    توجه به عوارض کورتون دچار وحشت شده ایم آنیا پرتو درمانی فایده ای دارد ایشان شهرستان زندگی میکنند ما باید چکار کنیم ؟

    فرانک گندمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *