• مطب بلوار کشاورز: بین کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 3
دریافت نوبت 09026692888

مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر و راه درمان آن چیست؟

راههای درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر در مردان و زنان می‌تواند اتفاق بیفتد و از علائم آن افسردگی و تغییر در عادات خواب است. از بهترین راه های درمان آلزایمر رعایت نکاتی است که به پیشگیری از این عارضه کمک می‌کند، هرچند انواع دارو برای درمان الزایمر توسط پزشکان ارائه می‌شود.

راههای درمان آلزایمر
راههای درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است که حافظه و سایر عملکردهای مهم ذهنی را از بین می‌برد. در ابتدا، فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است فقط سردرگمی خفیف داشته باشد و برای یاد آوردن مطالب مشکل پیدا کند اما در نهایت، افراد مبتلا به این بیماری حتی ممکن است افراد مهم زندگی خود را فراموش کنند و تغییرات شخصیتی چشمگیر داشته باشند.

آلزایمر دارای علل مختلفی نظیر وراثت و پلاک سلول‌های مغزی است. اگر علائم اولیه آلزایمر مشاهده شود باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت دمانس است. اگر چه دانشمندان درمان قطعی برای بهبود کامل آلزایمر را پیدا نکرده‌اند، متخصص مغز و اعصاب می‌تواند بعضی از داروها را به‌منظور پیشگیری از پیشرفت آلزایمر تجویز کند.

همچنین فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن و فعالیت‌های مغزی مانند حفظ کردن به افراد در هر سنی کمک می‌کند تا از آلزایمر پیشگیری کنند.

بیماری آلزایمر چیست؟
بیماری آلزایمر چیست؟

علل بیماری آلزایمر چیست؟

دانشمندان بر این باورند که علل بیماری آلزایمر شامل ترکیبی از دلایل مانند ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی که در طول زمان به مغز اثر می‌گذارد در بسیاری از افراد ایجاد می‌شود. هنگامی‌که پزشکان بافت مغز فرد آلزایمری را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند، دو نوع ناهنجاری را که به‌عنوان نشانه‌های بیماری است می‌توانند ببینند.

این ناهنجاری‌ها شامل موارد زیر است:

  1. پلاک
  2. گره‌های مغزی

پلاک

این توده‌های پروتئینی به نام بتا آمیلوئید ممکن است به چندین شیوه از جمله دخالت در برقراری ارتباط سلول به سلول، آسیب برسانند و سلول‌های مغزی را از بین ببرند. اگرچه علت نهایی مرگ مغزی در آلزایمر شناخته ‌شده نیست، به نظر می‌رسد که جمع شدن بتاآمیلوئید در خارج از سلول‌های مغزی یک علت اصلی باشد.

گره‌های مغزی

سلول‌های مغز به سیستم پشتیبانی داخلی و سیستم انتقال وابسته‌اند تا مواد مغذی و دیگر مواد ضروری را در طول فرآیند طولانی خود منتقل کنند. این سیستم نیاز به ساختار طبیعی و عملکرد پروتئینی به نام تائو دارد.

در آلزایمر، رشته‌های پروتئین تائو دچار گره‌های غیرطبیعی در داخل سلول‌های مغز و منجر به عدم کارکرد سیستم انتقال می‌شود. این شکست در عملکرد به ‌شدت در کاهش و مرگ سلول‌های مغزی دخالت دارد.

علائم بیماری آلزایمر در مردان و زنان

در ابتدا، فراموشی یا سردرگمی خفیف تنها علائم بیماری آلزایمر است، اما در طول زمان این بیماری بیشتر و بیشتر باعث از بین رفتن حافظه، به‌ویژه حافظه‌های بلند مدت می‌شود. شدت علائم از فرد به فرد دیگر متفاوت است.

برخی از نشانه های آلزایمر عبارتند از:

  • تکرار کردن و سوالات بیش از حد، در حالی که فرد متوجه نیست که آن سوالات را قبلا پرسیده است.
  • گفتگوها، قرار ملاقات یا رویدادها را فراموش می‌کند و بعدا هم به یاد نمی‌آورد.
  • فرد دائما فراموش می‌کند وسایلش را کجا گذاشته و اغلب آن‌ها را در مکان‌هایی غیرمنطقی قرار داده است.
  • در مکان‌های آشنا گم می‌شود.
  • اسامی اعضای خانواده و اشیای اطراف را فراموش می‌کند.
  • توانایی پیدا کردن کلمات مناسب برای توصیف اشیاء، ابراز افکار و یا شرکت در گفتگوها را از دست می‌دهد.
  • افسردگی
  • تغییرات در عادات خواب

مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر

مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر به 7 مرحله تقسیم ‌بندی می‌شود که عبارتند از:

  1. مرحله یک: رفتار بیرونی عادی
  2. مرحله دو: تغییرات بسیار کوچک
  3. مرحله سه: زوال خفیف
  4. مرحله چهار: زوال متوسط
  5. مرحله پنج: انزال تقریبا شدید
  6. مرحله شش: انزال شدید
  7. مرحله هفت: انزال بسیار شدید
مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر
مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر

مرحله یک: رفتار بیرونی عادی

هنگامی‌که بیمار در این مرحله ابتدایی است، هیچ نشانه قابل‌ مشاهده از آلزایمر وجود ندارد. فقط اسکن یا عکس‌برداری، که نشان‌دهنده چگونگی کارکرد مغز است، می‌تواند وجود یا عدم آلزایمر را نشان دهد.

با پیشرفت بیماری فرد مبتلا به آلزایمر در 6 مرحله بعدی، دوستان و اطرافیان تغییرات بیشتری را در تفکر و استدلال او مشاهده خواهند کرد.

مرحله دو: تغییرات بسیار کوچک

هنوز هم ممکن است در رفتار بیمار چیزی غیرطبیعی دیده نشود اما ممکن است تغییرات کوچکی داشته باشد، تغییراتی که حتی پزشک ممکن است نتواند تشخیص دهد. این مورد می‌تواند شامل فراموشی یک کلمه یا پیدا نکردن جای وسایل باشد.

در این مرحله علائم خفیف آلزایمر توانایی او در کار یا زندگی مستقل را دچار مشکل نمی‌کند. در نظر داشته باشید که این علائم همیشه نشان‌دهنده آلزایمر نیست، بلکه گاهی فقط تغییرات طبیعی افزایش سن است.

مرحله سه: زوال خفیف

این نقطه شروع تغییرات در تفکر و استدلال بیمار است، مثلا:

  • چیزی که تازه خوانده است را فراموش می‌کند.
  • یک سوال را چند بار می‌پرسد.
  • برنامه‌ریزی یا سازمان‌دهی کارها روز به روز مشکل‌تر می‌شود.
  • در هنگام ملاقات افراد تازه وارد نمی‌تواند نام آن‌ها را به خاطر بسپارد.

مرحله چهار: زوال متوسط

در طول این مرحله مشکلات تفکر و استدلال که در مرحله 3 مشخص می‌شوند، بیشتر آشکار شده و مشکلات جدید ظاهر می‌شوند. بیمار ممکن است:

  • جزئیات مربوط به خود را فراموش کند.
  • در نوشتن تاریخ و مقدار اعداد مشکل پیدا کند.
  • ماه و فصلی که در آن قرار دارد، فراموش کند.
  • در پخت‌وپز غذاها یا حتی سفارش منو مشکل دارد.

مرحله پنج: زوال تقریبا شدید

بیمار ممکن است محل و زمانی که در آن هست را فراموش کند. او ممکن است در یادآوری آدرس، شماره تلفن یا جایی که به مدرسه می‌رود، مشکل پیدا کند و حتی در مورد اینکه چه لباس‌هایی را در چه روز یا فصلی می‌پوشند دچار سردرگمی شود.

مرحله شش: زوال شدید

با پیشرفت آلزایمر بیمار ممکن است چهره‌ها را تشخیص دهد اما نام‌ها را فراموش کند. به‌عنوان مثال او ممکن است شخصی را با شخص دیگری اشتباه بگیرد یا فکر کند همسرش، مادرش است. توهماتی ممکن است شکل بگیرد مثلا فکر کند که باید به سرکار برود در صورتی که بازنشسته شده و شغلی ندارد.

مرحله هفت: زوال بسیار شدید

بسیاری از توانایی‌های اولیه فرد مبتلا به آلزایمر مانند خوردن، پیاده‌روی و نشستن، در این مرحله از بین می‌رود. مهم است که ارتباطتان را با فرد حفظ کنید و او را در رابطه‌ها درگیر کنید تا گوشه‌گیر نشود.

از غذاهای نرمی که به‌راحتی بلعیده می‌شود برایش آماده کنید و از او بخواهید از قاشق استفاده کند. اطمینان پیدا کنید که نوشیدنی نیز می‌نوشد، توجه به این موضوع مهم است، زیرا بسیاری از بیماران در این مرحله دیگر نمی‌توانند تشخیص دهند که تشنه هستند.

راههای تشخیص بیماری آلزایمر

امروزه هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری آلزایمر وجود ندارد. بر اساس اطلاعاتی که فرد ارائه می‌دهد و نتایج آزمایش‌های مختلف که می‌تواند به تشخیص کمک کند، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا علائم بیان‌شده نشانه‌ای از آلزایمر است یا خیر.

تشخیص زودهنگام آلزایمر
تشخیص زودهنگام آلزایمر

برای کمک به تشخیص آلزایمر از علل دیگر فراموشی، پزشکان معمولا از انواع مختلفی از آزمایش‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. تست فیزیکی و عصبی: تست‌هایی مانند رفلکس، حجم و قدرت عضله، حس بینایی و شنوایی و تعادل گرفته می‌شود.
  2. تست روانشناسی عصبی و وضعیت روحی: اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر در مورد عملکرد روانی پرسیده و با افراد دیگر در همان سن مقایسه می‌شود.
  3. تصویربرداری مغزی: مانند سی ‌تی‌ اسکن و ام آر آی

راههای درمان بیماری آلزایمر

یکی از بهترین راههای درمان بیماری آلزایمر پیشگیری است که در انتهای مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم. قبل از آن با انواع داروی آلزایمر و دستگاه RTMS آشنا شوید.

داروی درمان آلزایمر

اگرچه درمان خاصی برای آلزایمر وجود ندارد اما برخی از داروها می‌توانند پیشرفت آن را کندتر کنند. انواع دارو برای آلزایمر شامل موارد زیر است:

  1. کولین استراز
  2. ممانتین

کولین استراز برای درمان آلزایمر خفیف تا متوسط

داروهایی که مهارکننده‌های کولین استراز نامیده می‌شوند برای بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​تجویز می‌شوند. این داروها ممکن است به تاخیر انداختن یا جلوگیری از بروز علائم در مدت‌زمان محدود و همچنین بعضی علائم رفتاری کمک کنند.

دانشمندان هنوز به‌طور کامل درک نمی‌کنند که مهارکننده‌های کولین استراز برای درمان بیماری آلزایمر مؤثر هستند یا خیر، اما تحقیقات نشان می‌دهد که آن‌ها از تجزیه استیل کولین، که یک ماده شیمیایی مغز است که برای حافظه و تفکر مهم است، جلوگیری می‌کنند.

با پیشرفت آلزایمر، مغز استیل کولین کمتر و کمتری تولید می‌کند بنابراین مهارکننده‌های کولین استراز ممکن است درنهایت اثر خود را از دست بدهند.

ممانتین برای درمان آلزایمر متوسط تا شدید

داروی شناخته‌شده‌ای به نام ممانتین برای درمان بیماری آلزایمر متوسط ​​تا شدید تجویز می‌شود. اثر اصلی این دارو به تاخیر انداختن پیشرفت برخی از علائم آلزایمر متوسط ​​تا شدید است و به بیماران اجازه می‌دهد تا برای مدت بیشتری بتوانند برخی از فعالیت‌های روزانه را خودشان انجام دهند.

به‌عنوان مثال، ممکن است به بیماری در مراحل آخر بیماری کمک کند توانایی خود را برای حمام کردن مستقل برای چند ماه دیگر حفظ کند که این موضوع برای بیمار و مراقبت‌کننده مفید است.

درمان آلزایمر با دستگاه RTMS

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یک روش درمان غیر دارویی و غیر تهاجمی، بدون درد با اثربخشی سریع جهت تحریک مغز است که می‌توان برای بهبود علائم و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های مغز و اعصاب شامل بیماری آلزایمر، اختلال افسردگی، وسواس فکری عملی و میگرن مورد استفاده قرار گیرد.

برای مطالعه بیشتر مقاله دستگاه آرتی ام اس چیست؟ را بخوانید.

راه های پیشگیری از آلزایمر

ازآنجایی‌که درمان خاصی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، مهم است که عادات سالم برای پیشگیری از آلزایمر را یاد بگیریم. برخی روش های پیشگیری از آلزایمر عبارتند از:

  1. کم کردن مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس
  2. استفاده از سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌ها و دانه‌های جامد
  3. استفاده از ویتامین E
  4. استفاده از مکمل B12
  5. اجتناب از مصرف مولتی‌ویتامین‌های حاوی آهن و مس
  6. اجتناب از پخت‌وپز با ظرف‌های آلومینیومی
  7. تمرینات هوازی و پیاده روی سریع
پیشگیری از آلزایمر در سالمندان
پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس را کم کنید

این چربی‌های بد تمایل دارند سطح کلسترول خون را افزایش دهند که موجب تولید پلاکت‌های بتاآمیلوئید خطرناک در مغز می‌شوند که یکی از علائم بیماری آلزایمر است. در افرادی که چربی اشباع زیادی مصرف می‌کنند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر سه برابر می‌شود.

استفاده از سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌ها و دانه‌های جامد در رژیم غذایی

این خوراکی‌ها مانند ویتامین B6 و فولات، غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که از مغز محافظت می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داد که مصرف بالای میوه‌ها و سبزی‌ها با کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی مرتبط است.

رژیم غذایی غنی از سبزی‌ها همچنین خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد که هر دو می‌توانند در بیماری آلزایمر نقش داشته باشند.

دریافت روزانه حدود ۵ میلی‌گرم ویتامین E

این آنتی‌اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است و می‌تواند به‌راحتی با خوردن مقداری آجیل و دانه‌ها یا خوردن انبه، پاپایا، آوکادو، گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز، اسفناج و نان و غلات غنی‌شده جذب شود.

باید سعی کنید این ویتامین را از منابع غذایی تامین کنید زیرا به نظر می‌رسد مکمل‌ها تاثیر کمتری دارند.

مکمل B12

مقدار کافی این نوع ویتامین B (حدود ۲،۴ میکروگرم در روز) که در محصولات حیوانی و غذاهای غنی‌شده یافت می‌شود، باعث کاهش سطح هموسیستئین، اسیدآمینه مرتبط با اختلال شناختی می‌شود.

مطالعه در افراد مسن با سطوح بالای هموسیستئین و مشکلات حافظه نشان داد که مکمل‌های ویتامین B باعث بهبود حافظه و کاهش آتروفی مغزی می‌شود. اگر بیش از 50 سال دارید یا رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنید، مصرف مکمل بسیار مهم است.

اجتناب از مصرف مولتی‌ویتامین‌های حاوی آهن و مس

از مولتی‌ویتامین‌ها حاوی آهن و مس اجتناب کنید مگر آنکه پزشک متخصص تجویز کند. اکثر افراد از طریق رژیم غذایی مقدار کافی این فلزات را دریافت می‌کنند و مصرف بیش از حد آن‌ها با ایجاد مشکلات شناختی مرتبط است.

اجتناب از پخت‌وپز با ظرف‌های آلومینیومی

به‌جای ظروف آلومینیومی از ظروف یا وسایل آشپزخانه فولاد ضدزنگ استفاده کنید. اگرچه نقش آلومینیوم در عملکرد مغز هنوز تحت بررسی است، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که آلومینیوم ممکن است باعث مشکلات شناختی شود.

تمرینات هوازی و پیاده روی سریع داشته باشد

3 بار در هفته به مدت حداقل 40 دقیقه سریع پیاده‌روی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین‌های هوازی منظم می‌تواند 40 تا 50 درصد خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

3.4 / 5. 5

5 دیدگاه ها

  • Avatar

    ویدا صادقی, مهر ۲, ۱۳۹۸ @ ۱۳:۲۵ پاسخ

    باعرض سلام من ۶۵ساله هستم وهنوزمشغول تدریسم خودم متوجه اختلال کمی درحافظه ام شدم به نورولوژیست مراجعه کردم دستور ام ار ای دادندوقبل ازان چندتست حافظه گرفتند ام ار ای کوچک شدن مغز رانشان داد ولی تست حافظه خوب بود نوارمغزی هم درمطب گرفته شدکه خوب بود داروی ممانتین تجویزکردندودوباربعدازان مراجعه داشتم که نتیجه تست حافظه عالی بودباروانپزشک مشورت کردم نظردادند ۷۰درصد احتمال میدن الزایمرنداشته باشم سوالم اینه که ام. ار. ای به طوردقیق این تشخیص رومیده یانه

  • Avatar

    زين العابدین ایمان زاده, اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸ @ ۲۲:۰۲ پاسخ

    با سلام. برای کنترل پرخاش و بی قراری شدید فرد آلزایمری چکار باید کرد؟ با تشکر

  • Avatar

    ضحی, آذر ۲, ۱۳۹۷ @ ۱۹:۵۵ پاسخ

    سلام دکتر ممنون ک این فرصت رو به همه میرید. مادربزرگی دارم سن نزدیک به ۸۵سال.ایشون ۴سال پیش،۵روزبعدازفوت پدر بزرگم حواس پرتی گرفتند.بعضیزچیزهایادشون نمیومد.بیمارقلبی هستندوعمل قلب باز روشون انجام شده و چربی خون بالا وفشارخون و دیابت هم دارندوازهمون چندروز اول مراسم پدربزرگم زمان خوردن قرص هاشون وقت نماز وحتی غذاخوردنشون مشکل داشتند.مثلاچندبارنمازظهرمیخوندندوناهارمیخوردندقرصاشونوجابجامیخوردندوازهمین قبیل مشکلات.مادرم و۲خواهردیگرشون شیفتی پیششون میموندند.ولی بعدازچندماه حتی خونه خود شونم نمیشناختندبخاطرهمین نوبتی خونه همدیگرمیبردند.تاالان که۴سال میگذره.ولی کم کم شناختشون نسبت به دیگران کم شده بایدغذابزور بهشون بدیم و بیشترین مشکلی که باهاشون داریم مشکل خوابشون هست.تاهواتاریک میشه میخوابندوهمه رو مجبورمیکنه ک بخوابند و اگر کسی به حرفش گوش نده شروع میکنه به نفرین کردن و فوش دادن در صورتیکه هیچ وقت مادربزرگم این شکلی نبودند.بایدتموم اتاقاروتاریک کنیم که کوچکترین نوری به چشماشون نخوره اگ بخوره پامیشن و برپامیزنند ویجوردیگه اجازه خوابیدن به کسی نمیدند ودرطول روز خودشون میخوابند واستراحت میکننداما تایکی میخاهد استراحت کند باسروصدااین اجازه روبهش نمیده.دیگ همه خسته شدند و عقب کشیدند جز مادرم‌.و ایشون هم باهزارویک مشکلی که خودشون دارند بازم صبوری میکنند.امابقیه اهالیه خونه نه.ازتون میخوام راهنماییمون کنید باید چکارکنیم؟؟

  • Avatar

    فرنگیس جعفریان, مرداد ۲, ۱۳۹۷ @ ۱۴:۲۰ پاسخ

    با عرض سلام و آرزوی توفیق برای حضرت عالی
    من مادرم ۸۳ سال داره وظاهرا در مراحل اولیه بیماری آلزایمر بسر میبره و همه علائمی رو که در مطالب بالا وجود داره داراست واز طرفی به بیماری پارکینسون یا به عبارتی اختلالات حرکتی مبتلا شده وما چون در شهرستان(بابل) زندگی میکنیم آوردنش به تهران کار مشکلی است لذا از حضرت عالی خواهش میکنم در صورت امکان ما را راهنمایی بفرمایید. پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم

  • Avatar

    وجيهه, آذر ۱۱, ۱۳۹۶ @ ۲۱:۵۷ پاسخ

    سللام خیلى ممنون عالى بود و من خیلى استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *